• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36543
+
-

اعلام برنامه‌های توسعه بورس

مدیرعامل بورس تهران: ضریب نفوذ بازار سرمایه را در اقتصاد افزایش می‌دهیم

گفت‌وگو
اعلام برنامه‌های توسعه بورس

علی صحرائی، مدیرعامل بورس تهران که پس از خداحافظی حسن قالیباف اصل سکان هدایت بورس تهران را برعهده گرفته است، در گفت‌وگویی بخشی از برنامه‌های خود را اعلام کرد. به گزارش روابط عمومی بورس تهران، او در این گفت‌وگو یکی از برنامه‌های اصلی خود را افزایش نقش بازارسرمایه در اقتصاد و همینطور جذب نقدینگی به بازار سهام دانست. او همچنین از آمادگی بورس تهران برای پذیرش شرکت‌های جدید خبر داد.

برنامه‌هایتان را برای دوره جدید مدیریت بورس بر چه مبنایی طراحی کرده‌اید؟
نگاهمان اجرای برنامه‌های کلان است. توجه داشته باشید 73درصد از تامین مالی در ایران از طریق بازار پول و بخش کمتری از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود، درحالی‌که در دنیا این نسبت نصف- نصف است. در نتیجه بازار سرمایه ایران برای آنکه به استانداردهای جهانی نزدیک شود، به ناچار باید بزرگ‌تر شود. در نتیجه باید کمک کنیم منابع از طریق ابزارهای مالی جدید به بازار سرمایه هدایت شود.
پس اصلی‌ترین برنامه شما ارتقای نقش بازار سرمایه در تامین مالی است؟
این یکی از برنامه‌های اصلی بورس تهران است، در یک نگاه کلان‌نگر و کلی‌تر، ما آماده‌ایم تا ضریب نفوذ بازار سرمایه را افزایش دهیم و سرمایه‌گذاران بیشتری را اعم از خرد و کلان، حقیقی و حقوقی به بازارسرمایه جذب کنیم.
 در حوزه جذب نقدینگی چه برنامه‌ای دارید؟
طبق آخرین آمارهای رسمی، حجم نقدینگی در اقتصاد ایران به مرز 1700هزار میلیارد تومان رسیده و این یک پتانسیل برای بورس محسوب می‌شود. تامین مالی و گسترش اشتغال ازجمله مهم‌ترین اثرات ورود نقدینگی به بازار سهام است. جذب و هدایت نقدینگی به بورس از چند جهت می‌تواند برای اقتصاد ایران حائز اهمیت باشد. ورود نقدینگی به بورس ضمن آنکه می‌تواند اثر مخرب آن را در اقتصاد خنثی کند، آثار تورمی هم به‌دنبال نخواهد داشت و حتی می‌تواند به تامین مالی پروژه‌ها، صنعتگران و بازرگانان هم کمک ‌کند.
 برنامه‌هایتان برای ارتقای شفافیت، خصوصی‌سازی‌ و توسعه فضای کسب و کار در بازار سهام چیست؟
چنان که می‌دانید دولت در اجرای سیاست‌های اصل 44موظف است بنگاه‌های در اختیار خود را به بخش خصوصی واگذار کند. آمارهای سازمان خصوصی‌سازی‌ نشان می‌دهد نقش بورس در اجرای این سیاست، بسیار پررنگ و حائز اهمیت بوده است. اما اعتقاد داریم واگذاری سهام پایان کار ما نیست. ما باید از این پس به مردم و سرمایه‌گذاران کمک کنیم تا بتوانند به نحو احسن و به شکل درست و قانونمند بر منافع خود و سبد دارایی‌هایشان نظارت داشته باشند. برای تحقق این هدف درنظر داریم با اجرای دقیق مکانیسم‌های حاکمیت شرکتی به همه سرمایه‌گذاران کمک کنیم نمایندگان واقعی خود را انتخاب کنند و مکانیسم مجامع شرکت‌ها و مقررات قانونِ تجارت می‌تواند به این روند کمک کند.
از نظر شما مهم‌ترین خلأ بازار سرمایه ایران، که باید در آینده و در مسیر توسعه بورس برطرف شود، چیست؟
ایران جزو 20اقتصاد برتر جهان است. اخیرا در کنفرانس رتبه بندی اعلام شد ایران تنها کشوری است که با وجود قرار داشتن در جمع اقتصادهای برتر جهان، ریتینگ ندارد و رتبه اعتباری ناشر در آن مشخص نیست، در نتیجه سرمایه‌گذاران هیچ مکانیسمی برای تفاوت قائل شدن بین شرکت‌ها از منظر ریسک اعتباری در اختیار ندارند. این خلأ باید برطرف شود.
 برای پذیرش شرکت‌های جدید برنامه شما چیست؟
ما آماده‌ایم سهام شرکت‌هایی را که از قابلیت جذب سرمایه و توسعه برخوردارند، وارد بازار سرمایه کنیم. دولت می‌تواند از طریق واگذاری تصدی‌گری و بنگاه‌ها، کوچک و چابک شود و بر سیاستگذاری‌ها نظارت کند. دولت نمی‌تواند بنگاه‌داری کند و باید این امر را به مردم واگذار کند. برای این منظور، بورس بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری و جذب نقدینگی است. طبق برنامه‌هایی که به تأیید هیأت مدیره بورس هم رسیده درنظر داریم شرکت‌های بیشتری را وارد بازار سهام کنیم. هم‌اکنون مجموع ارزش بازار بورس تهران و فرابورس به 800هزار میلیارد تومان رسیده، اما به اعتقاد من کافی نیست و اندازه بازار باید از آنچه هست بزرگ‌تر شود. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید