• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35309
+
-

تعویق دوهفته‌ای فاز2 طرح کاهش

صف‌های طولانی و عدم‌اطلاع شهرستانی‌ها موجب شد گام مهم تهران برای کاهش آلودگی هوا 2هفته ارشادی اجرا شود

گزارش
تعویق دوهفته‌ای فاز2 طرح کاهش

سیدمحمد فخار | خبر‌نگار

تاریخ برای سومین بار تکرار شد. در مهر1394 طرح کاهش به‌علت عدم‌همراهی برخی نهادها به تعویق افتاد. مهر1395 فاز نخست طرح کاهش به‌علت عدم‌همراهی پلیس و برخی خودروها که معاینه فنی را جدی نمی‌گرفتند، به تعویق افتاد. دیروز یعنی اول آبان1397 نیز اجرای فاز دوم طرح کاهش به‌علت عدم‌همراهی برخی از رانندگان باز به‌تعویق افتاد تا این طرح مهم که تنها گام رسمی و عمومی در مسیر کاهش آلاینده‌های خطرناک هواست، فعلا اجرایی نشود.

طرح کاهش تجربه‌ای آزموده و همه‌گیر در سطح جهانی است که هم‌اکنون در 240شهر جهان اجرا می‌شود اما تهرانی که با انواع آلاینده‌های هوایی محاصره شده، هنوز نتوانسته آن را به‌صورت کامل پیاده کند.

دیروز در مراسم افتتاح سامانه ترددشمار خودروها که در ورودی شمال شرقی تهران برگزار شد، خبر تعویق دو‌هفته‌ای طرح کاهش اعلام شد. محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران عصر دیروز در این‌باره گفت: براساس هماهنگی با پلیس راهور، جریمه دوربین‌های جدید ثبت تخلف نداشتن معاینه فنی تا 2هفته ارشادی خواهد بود. براساس گفته‌های وی، جریمه ارشادی تنها مشمول خودروهایی می‌شود که توسط دوربین‌های جدید اعمال قانون می‌شوند.

 البته جریمه نداشتن معاینه فنی همچنان در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد اعمال می‌شود و جریمه ارشادی مربوط به جرایم معاینه فنی در سایر نقاط شهر تهران به غیراز محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد است. بدین‌ترتیب پس از 2هفته نخست ماه دوم پاییز، از 14آبان، خودروها جریمه خواهند شد.

نیاز تهران به کنترل ورودی‌های شهر

هر روز حدود نیم میلیون خودرو از شهرهای اطراف به تهران می‌آیند و باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای کنترل این وسایل نقلیه در زمینه آلودگی هوا و ترافیک انجام شود. دیروز طی مراسمی با حضور مسئولان شهری و پلیس، سامانه جدید ثبت ورودی‌ها و خروجی‌های تهران افتتاح شد.

پورسیدآقایی در این‌باره گفت: راه‌اندازی این سامانه که در اطراف رینگ تهران است، کار بسیار ارزشمند و بزرگی است چرا که ما نیاز داشتیم ورودی و خروجی خودروها در رینگ تهران را سرشماری کنیم و نیاز بود که مسیر به‌صورت الکترونیک و دوربینی کنترل شود و اعتراف می‌کنم که هنگامی که بخشنامه‌ای صادر کردم مبنی بر اینکه تا اول آبان‌ماه باید رینگ اطراف تهران به‌صورت الکترونیک کنترل شده و ترددش محاسبه شود، فکر نمی‌کردم که این اتفاق به‌صورت تمام و کمال رخ دهد. او ادامه داد: کار جهادی یعنی اینکه کار درست به موقع انجام شود.

 از امروز تمام ورودی‌ها و خروجی‌های تهران مجهز به سامانه ثبت تردد هستند و می‌توانیم از این طریق کنترل تردد کامیون‌ها، ماشین‌آلات سنگین و خودروهایی را که از شهرهای اطراف تهران هر روز به تهران وارد و خارج می‌شوند کنترل کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید