• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35173
+
-

فناوری؛ نیمی از ارزش کل اقتصاد‌جهان

پیش‌بینی جدید نشان می‌دهد که تا کمتر از ۷سال دیگر حوزه فناوری نقش تعیین‌کننده‌ای در ارزش کل اقتصاد جهان خواهد داشت

فناوری؛ نیمی از ارزش کل اقتصاد‌جهان

براساس گزارشی که توسط بنیاد فناوری اطلاعات و خلاقیت آمریکا برای ارائه به کمیسیون تجارت بین‌الملل این کشور صورت گرفته، آینده اقتصاد جهان را حوزه فناوری تعیین می‌کند. در این گزارش پیش‌بینی شده که تا سال۲۰۲۵ نیمی از ارزش کل اقتصاد جهان متعلق به حوزه فناوری خواهد بود و تجارت‌هایی که زمانی تعیین‌کننده جهان بودند نقش‌شان به‌شدت کمرنگ خواهد شد.

در گزارشی که سایت پروجکت سیندیکیت منتشر کرده با اشاره به این تحقیق اعلام شده که هم‌اکنون ۶۰درصد تجارت جهان دیجیتال شده و این ماجرا هر روز گسترش بیشتری پیدا می‌کند. به همین‌خاطر کشورهای مختلف جهان ازجمله آمریکا، فرانسه، فنلاند، نیوزیلند، چین و حتی امارات سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در بخش‌های مهم فناوری داشته‌اند و دارای استراتژی ملی هوش‌مصنوعی هستند. درباره هوش مصنوعی اما و اگرهای زیادی وجود دارد اما برای کارشناسان حتمی است که این فناوری آینده جهان را تشکیل می‌دهد. به همین‌خاطر کشورها سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در این حوزه دارند.
از سوی دیگر استارتاپ‌ها و نوآوری بر بستر فناوری هم برای کشورهای جهان تبدیل به یک مسئله حیاتی شده است. به‌عنوان نمونه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به صراحت اعلام کرده که اقتصاد این کشور باید تبدیل به اقتصاد استارتاپی شود و هر شهروند این کشور باید مثل یک استارتاپ فکر و فعالیت کند.

تلاش برای دور شدن از اقتصاد نفتی
پیش‌بینی جهان این است که تا چند سال آینده استارتاپ‌ها حرف اول و آخر جهان را با استفاده از بستر فناوری می‌زنند. سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با تأکید بر این مسئله به همشهری می‌گوید: این نسل جدید کارآفرینی که به کشور وارد شده‌اند به‌زودی تبدیل به بزرگ‌ترین شرکت‌های کشور می‌شود. شرکت‌های پتروشیمی، خودروسازی و حتی فولاد قطعا از آنها تا چند سال دیگر عقب خواهند افتاد.
او در این زمینه به تجربه‌های جهانی اشاره دارد و تأکید می‌کند: اکنون همه پز و قدرت آمریکا در شرکت‌های تکنولوژی و فناوری این کشور است. کسی دیگر در دنیا اکنون پز به فولادسازی، تولید سیمان یا حتی پتروشیمی نمی‌دهد. همه پز و قدرت‌شان روی حوزه‌ های‌تک است.

جهش کشورها با فناوری
زمانی سیلیکون ولی در کالیفرنیا بود اما به عقیده کارشناسان حالا اوضاع جهان تغییر کرده است. حالا سیلیکون ولی در بنگلور هند، در سوژو چین، در پکن یا در پاریس است. 
به گفته معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نگاه به اقتصاد آینده جهان نشان می‌‌دهد که هیچ‌کدام از اقتصادهای موفق دنیا پایه‌های زیرزمینی ندارند. به گفته او در اقتصاد آینده جهان پایه اقتصاد آدم‌ها و مغزهایشان است. 
ستاری به‌شدت به اخلاق نفت و مشکلات جدی فرهنگی در این رابطه می‌تازد و می‌گوید: ما یک‌سری مشکلات جدی فرهنگی در زمینه اخلاق نخبگی داریم. همه اینها هم اخلاق نفت است. نفت یک رانت در اقتصاد کشور است؛ یعنی مثلا ۵دلار نفت استخراج می‌شود و بعد ۵۰دلار یا ۸۰دلار فروخته می‌شود. اتفاقا هر وقت قیمت نفت بالا رفته فساد بیشتر و وضع مردم و اشتغال در کشور بدتر شده است؛ چون یک رانت وارد اقتصاد می‌شود و هر کسی با هر دلیلی سعی می‌کند به این رانت نزدیک‌تر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید