• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31528
+
-

آموزش و پرورش نشان دهد که بین زن و مرد تفاوتی نیست


رئیس‌جمهور در مراسم بازگشایی مدارس و آغاز سال جدید تحصیلی با اشاره به اینکه آغاز مهرماه هر سال باید روز نشاط دانش‌آموزان باشد، گفت: آموزش و پرورش باید در عمل به جامعه نشان دهد بین زن و مرد تفاوتی وجود ندارد.

حسن روحانی در ادامه به حمله تروریستی روز شنبه در اهواز اشاره کرد و افزود: به مردم پرآوازه اهواز، شهری که در طول سال‌های دفاع‌مقدس قهرمانانه ایستاد و اجازه ندادند که حتی یک خیابان از شهرشان در تصرف بیگانگان قرار بگیرد، درود می‌فرستیم. مردمی که متأسفانه دیروز بار دیگر مورد حمله عواملی قرار گرفتند که پول، سلاح، سیاست و تبلیغات آنها از سوی همسایگان ما در جنوب خلیج‌فارس تأمین می‌شود و آنان مردم و نوجوانان و کودکان ما را به خاک و خون ‌کشیدند؛ نوجوانان و کودکان عزیزی که یا امسال یا در سال‌های آینده باید به مدرسه می‌رفتند و پدر و مادرهایی که باید امروز برای رفتن فرزندان‌شان به مدرسه شاد باشند.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش روز اول مهر را به‌دلیل بازگشایی مدارس، روزی مهم عنوان کرد و اظهار داشت: اگر بگوییم همه‌‌چیز برای افراد از خانه و مدرسه آغاز می‌شود، سخن گزافی نیست، ایمان، اعتقاد، راه و سبک زندگی، نحوه معاشرت و ارتباط‌گیری، زبان، اخلاق، رفتار و توانمندی‌های علمی و اخلاقی انسان‌ها همه پایه در خانه و مدرسه دارند و اینجاست که مربیان، معلمان و برنامه‌ریزان جامعه باید بدانند که فاصله خانه و مدرسه بایستی بیش از پیش کوتاه شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر نوجوان ما در محیط خانه به‌گونه‌ای می‌اندیشد و به شکلی زندگی می‌کند و وقتی وارد مدرسه می‌شود، با شکل دیگری از زندگی و اندیشیدن مواجه می‌شود، این فاصله و احیانا تناقض برای جامعه به لحاظ اخلاقی، ارزشی، رفتاری و ارتباطی، مشکل‌آفرین خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش باید در عمل نشان دهد که در جامعه بین زن و مرد تفاوت وجود ندارد، گفت: نهادینه‌کردن این موضوع در جامعه به صرف گفتن و تکرار آن انجام نخواهد شد. اینکه رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان، رسانه‌ها، کتاب‌ها و مدارس، صرفا بر این موضوع تأکید کنند، این اتفاق محقق نخواهد شد، بلکه باید در خود مدارس و در مجموعه‌های آموزشی و سلسله مراتب آموزشی این موضوع به‌طور عملی آموزش داده و عملیاتی شود تا در همه جا ارج نهادن به مقام والای زنان را شاهد باشیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: نگاهی به وضعیت لحن و بیان جامعه در بخش‌های مختلف ازجمله در ورزشگاه‌ها نشان می‌دهد که وضعیت خوبی از این لحاظ نداریم. همه اینها نشان می‌دهد که باید احترام گذاشتن به یکدیگر را بیاموزیم. باید یاد بگیریم همانطور که خوردن مال دیگران و دروغ‌گفتن به یکدیگر را گناه می‌شماریم، به همان نسبت اهانت به یکدیگر را نیز گناه بشماریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مهارت‌آموزی در مدارس نکته مهم دیگری است که باید مدنظر باشد، اظهار داشت: سؤال مهر امسال همین است که «پارسال چه مهارت‌هایی را در مدرسه آموختید و امسال چه انتظاراتی در این زمینه دارید؟» دانش‌آموزان پاسخ دهند که چه‌کسی و کدام معلم بیشتر به آنها در زمینه مهارت‌آموزی کمک کرد و به‌نظر آنها کدام مهارت‌ها بیشتر برای آینده زندگی آنها مفید بوده و به‌کار می‌آید و مهم است؟

رئیس‌جمهور مدرسه را جایگاه علم و مهارت‌آموزی و کسب آمادگی برای ورود به جامعه معرفی و تصریح کرد: باید در کنار نمراتی که در کارنامه هر سال دانش‌آموزان درج می‌شود، جایی نیز برای ارزیابی و ذکر مهارت یا مهارت‌های جدیدی که آنان در سال تحصیلی سپری‌شده آموختند، درنظر گرفته شود.

روحانی با تأکید دوباره بر اهمیت مهارت‌آموزی در مدارس خاطرنشان کرد: به یاد دارم که در زمان تحصیل بنده در مدرسه، اگر معلمی غیبت داشت، دانش‌آموزان با استعدادی که در کلاس‌های بالاتر تحصیل می‌کردند، به جای او در کلاس تدریس می‌کردند. فکر نکنیم که دانش‌آموزان امروز چنین توانایی‌ای ندارند، باید چنین چیزی را در نظام آموزشی مدنظر قرار دهیم.

دانش‌آموزان با‌استعدادی هستند که گاهی به اندازه یک معلم و پا به پای معلم می‌توانند کلاس درس را اداره کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید