• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 25 شهریور 1397
کد مطلب : 30803
+
-

تلاش برای شبیه‌سازی جنین یوز آسیایی

روی میز خبر
تلاش برای شبیه‌سازی جنین یوز آسیایی

معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست از آغاز فعالیت مطالعاتی و تحقیقاتی پژوهشکده رویان برای شبیه‌سازی‌ یوزپلنگ در کشور خبر داد.

حمید ظهرابی، معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در باره تولید جنین شبیه‌سازی‌ شده یوزپلنگ و ببر در کشور گفت: هر اقدام، مطالعه و قدمی رو به جلو برای تولید جنین شبیه‌سازی‌ شده یوزپلنگ و ببر مثبت و خوب است، اما میزان اثر‌بخشی آنها را به نسبت آن گونه و شرایطی که دارد، باید ارزیابی کرد. وی افزود: اولویت سازمان محیط‌زیست تکثیر و پرورش گونه یوزپلنگ در زیستگاه خود است، یعنی باید شرایط برای احیای زیستگاه‌ها، بهبود وضعیت حفاظتی، تأمین امنیت، غذا و آب یوزپلنگ آماده شود تا این گونه بتواند در محیط طبیعی خود تکثیر یابد. ظهرابی گفت: سازمان محیط‌زیست برای تکثیر یوز علاوه بر این فعالیت‌ها برنامه‌های دیگری را نیز درنظر دارد که مهم‌ترین آن امکان‌سنجی تکثیر یوزهای پارک طبیعی پردیسان به روش مصنوعی است. وی ادامه داد: تاکنون به تکثیر طبیعی یوزهای پردیسان موفق نشده‌ایم، اما در سال‌جاری قراردادی با پژوهشکده محیط‌زیست منعقد کردیم تا با همکاری متخصصان داخلی و بین‌المللی بتوانیم لقاح مصنوعی یوزپلنگ را انجام دهیم که اگر در این شیوه نیز موفق نشویم، روش انتقال جنین را پیگیری کنیم. 

یوز‌ها همچنان در معرض تهدید‌ند

به گزارش همشهری، براساس آخرین سرشماری‌ها جمعیت یوزها 40تا 60قلاده برآورد می‌شود. باوجود این، هنوز تلفات جاده‌ای، جاده‌کشی و معدنکاری در زیستگاه‌ها، حضور دامداران و تصرف آبشخور یوزها، شکار غیرمجاز طعمه و حضور سگ‌های گله در زیستگاه‌ها، آخرین یوزهای بازمانده را به‌شدت تهدید می‌کند. یوز که روزگاری زیستگاهش گستره وسیعی از قاره آسیا را در‌بر‌می‌گرفت، اکنون تنها در دشت‌های ایران قابل مشاهده است. کاهش جمعیت یوزها از یک سو و از سوی دیگر کاهش جمعیت یوزهای ماده، نشان می‌دهد یکی از زیباترین گربه‌سانان حال و روز خوشی ندارد. برهمین اساس، برای ارتقای حفاظت از یوزها 3راهکار در دستور کار پروژه بین‌المللی حفاظت از یوز قرار دارد؛ نخست اینکه زیستگاه‌های یوز باید با تلاش بیشتری حفاظت شوند. راهکار دوم، حفظ کریدورها و مناطق بینابینی زیستگاه‌هاست که یوزها از آن عبور می‌کنند. راهکار سوم هم برگرداندن حیات یوز به مناطقی است که جمعیت یوز در آنجا در حال کاهش است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید