• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 25 شهریور 1397
کد مطلب : 30685
+
-

پویش نذر فرهنگی تشکل‌های غیردولتی

دکترحسین واثقی دودران|  فعال اجتماعی:

محرم که می‌آید سنت نذر را هم با خود می‌آورد. سنتی که در آن ارزش‌هایی چون نوعدوستی و دستگیری از افراد نیازمند مطرح است. در اردبیل از قدیم‌ در ایام محرم شاهد برپایی سفره‌ها و پخش نذری و احسان بوده‌ایم. سنت حسنه‌ای که همچنان ادامه دارد و بسیاری از اردبیلی‌ها نذر خود را در قالب اطعام ادا می‌کنند. اما چند سالی است که تشکل‌های غیردولتی در اردبیل پویشی جدید راه انداخته و دایره فرهنگ نذر را گسترش داده‌اند.

اعضای جوان تشکل‌های غیردولتی اردبیل با عنوان نذر فرهنگی و با رویکرد جلـب مشـارکت اجتماعی و با 3 هدف آگاه‌سازی، فرهنگ‌سازی و توانمندسازی دست به این کار زده‌اند. تشکل‌های اجتماعی، محیط‌زیستی، فرهنگی، سلامت و خیریه‌ای این بار در اردبیل با نذر کتاب، تهیه لوازم‌التحریر برای کودکان نیازمند، تجهیز کتابخانه‌های روستایی، تامین هزینه‌های آموزشی دانش‌آموزان مناطق محروم، برپایی پایگاه‌های سلامت اجتماعی در مناطق محروم و با برگزاری برنامه‌های فرهنگ‌سازی در حوزه محیط‌زیست پا به میدان نذر فرهنگی گذاشته‌اند. 

البته 3 سالی است که این برنامه‌ها از سوی هر کدام از تشکل‌ها در حال اجرا هستند، اما این بار در قالب یک مجموعه واحد و با عنوان پویش نذر فرهنگی، شکل زیباتری به خود گرفته‌اند. پویشی که از سمت مردم برای مردم و برای فردای بهتر و ارتقای فرهنگ نذر است. در قسمتی از این پویش، به همت یکی از تشکل‌ها و برای سومین سال دوستداران کتابخوانی در قالب نذر کتاب، کتاب‌های خود را برای تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم و راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار نذر می‌کنند و اعضای تشکل نیز به این عزیزان برای تشکر کتاب هدیه می‌دهند. 

در بخشی دیگر از پویش برای چهارمین سال پاکبانان محرم که خود عزاداران حسینی هستند، توجه مردم را به حفظ پاکیزگی شهر و مسائل محیط زیستی جلب می‌کنند. در بخش دیگر چندین تشکل برای توانمند‌سازی آموزشی دانش‌آموزان نیازمند برای آغاز سال تحصیلی در تلاشند. بحث سلامت جسمانی و روانی نیز بخش دیگری از نذور فرهنگی است که توسط متخصصان امر در تعدادی از تشکل‌ها اجرا می‌شود.

 تشکل‌های غیردولتی اردبیل در تلاشند در سال‌های آینده فرهنگ نذر دیه برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد و نذر خون را نیز اجرا کنند. به‌واقع فرهنگ عاشورایی در جان و دل جوانان تشکلی ریشه دوانده و این جوانان که به نیکی دریافته‌اند حسین بیشتر از آب تشنه لبیک بوده، این بار لبیکی از جنس نوعدوستی را سر داده‌اند.

لبیکی که این بار در قالب حمایت و کمک فرهنگی و آموزشی به نیازمندان و فرهنگ‌سازی ارائه می‌شود.  باید گفت این پویش نشانی از پویایی سرمایه اجتماعی در شهر اردبیل است. نذر فرهنگی جوانان تشکلی شروع یک مسیر جدید در سنت حسنه نذری است. توجه به نیازهای فرهنگی اجتماع، مشارکت‌بخشی افراد مختلف جامعه و ارائه خدمات تخصصی با اولویت بخشیدن به زنان سرپرست خانوار و فرزندانشان از اهداف این پویش است. تشکل‌های غیردولتی اردبیل در تلاشند تا انسجام اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی را به واسطه دست در دست هم بودن محقق کنند. در این میان نذر فرهنگی می‌تواند یکی از شاخص‌های سلامت اجتماعی باشد تا مشخص شود مردم چقدر خود را در سرنوشت همنوعان خود مسئول می‌دانند. نذر فرهنگی تحولی شناختی و عقلانی همراه با معنویت و احساس است و این شاخصی است که در جوانان متعهد تشکلی دیده می‌شود. جوانانی که دلسوزانه به دنبال توسعه اجتماعی و ایجاد ظرفیت‌های جدید فرهنگی هستند. اعضای تشکل‌های غیردولتی اردبیل محرک‌های اجتماعی برای ترویج مشارکت مردم هستند و این بار این محرک در قالب پویش نذر فرهنگی ارائه شده است. امیدواریم در سال‌های آینده شاهد نذرهای فرهنگی بیشتر در دارالارشاد ایران باشیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید