• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 12 دی 1396
کد مطلب : 2981
+
-

سیدجمال ساداتیان، عضو هیأت هفت‌نفره انتخاب فیلم‌های جشنواره:

سال97 گیشه پررونقی‌خواهیم داشت

سینما
سال97 گیشه پررونقی‌خواهیم داشت

مسعود میر/ خبرنگار:

ماراتن یک ماهه تماشا و دستچین‌کردن فیلم برای هیأت انتخاب جشنواره فجر به پایان رسیده و حالا فرصت خوبی است برای پرس‌وجو درباره انتخاب‌هایی که قرار است تنور جشنواره سی وششم را داغ کنند.سیدجمال ساداتیان با روی گشاده و صبوری همیشگی پاسخگوی سؤالات همشهری شده که گزارش آن را می‌خوانید.

 

فیلم اولی‌های محدود ولی طناز

جشنواره سال گذشته با فیلم اولی‌هایش یک رکورد در ادوار برگزاری جشنواره ثبت کرده بود. از پیمان قاسمخانی و اصغر یوسفی‌نژاد تا کاظم ملایی و ابراهیم ایرج‌زاد. کاوه صباغ‌زاده، محمدرضا خردمندان، محمود غفاری و محمد حمزه‌ای هم در این فهرست بلند بالا حضور داشتند.

امسال اما قرعه به‌نام 3فیلم اولی افتاده است. ساداتیان محدود شدن تعداد فیلم‌های بخش مسابقه را در کاهش حضور تازه‌کارها مؤثر می‌داند ولی می‌گوید: «در میان 3فیلم اولی جشنواره امسال 2نفرشان هم با فیلم طنز، نامشان را به ثبت رسانده‌اند.» نیما اقلیما با فیلم «امیر»، رضا مقصودی با «خجالت نکش» و مهران احمدی با «مصادره» 3فیلم اولی جشنواره سی‌وششم هستند که خجالت نکش و مصادره، حال و هوایی طنز دارند.

 

سیمرغ بلاتکلیف هنر و تجربه

وقتی خبر اختصاص 2سیمرغ به فیلم‌های هنر و تجربه از سوی دبیر برگزاری جشنواره سی‌وششم اعلام شد خیلی‌ها منتظر رقابت جدی میان فیلمسازانی بودند که فیلم‌هایی متفاوت و جذاب را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. حالا اما با اعلام اسامی فیلم‌ها این سؤال پیش می‌آید که وضعیت فیلم‌های هنر و تجربه و سیمرغ‌هایش چیست؟

اگر سیمرغ‌ها قرار است اهدا شوند پس چرا فیلم‌هایی برای بخش هنر و تجربه درنظر گرفته نشده و اگر قرار است فیلم‌های هنر و تجربه در بخش غیررقابتی که بناست نام‌شان بعدا اعلام شود حاضر باشند پس رقابت برای دریافت سیمرغ چه معنایی می‌یابد؟

ساداتیان در جواب این سؤال می‌گوید: «به هر حال تغییراتی در نحوه انتخاب فیلم‌ها و در نهایت برگزاری جشنواره رخ داده است. این موضوع را به‌عنوان عقیده شخصی بیان می‌کنم اما به‌طور مثال سیمرغ هنر و تجربه که در واقع سیمرغ حمایت از فعالیت سینمایی خلاقانه و نوآورانه به‌شمار می‌آید می‌تواند حتی به انیمیشن «فیلشاه»هم تعلق بگیرد. با این اتفاق می‌توان فیلمی را که در بخش‌های مشابه با سایر فیلم‌ها توان رقابت ندارد مورد توجه قرار داد.

به‌نظرم در کل می‌توان برای چنین آثاری جوایز ویژه این‌چنینی در نظر گرفت.»

 

فیلم‌های دفاع‌مقدس؛ جان تازه

«راستش سال‌های زیادی بود که آنقدر فیلم‌های ضعیف در حوزه جنگ و دفاع‌مقدس ساخته می‌شد که این ژانر در حال نابودی بود. به‌عنوان یکی از اعضای انتخاب فیلم در جشنواره امسال اما با جرأت می‌گویم که 3فیلم از این ژانر در جشنواره امسال حاضرند که این ژانر را احیا کرده‌اند. فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا در حوزه مقاومت فیلم مقبولی است.

سرو زیر آب به کارگردانی باشه آهنگر هم قصه جذابی دارد. به‌جز این باید از فیلم بسیار درخشان «تنگه ابوغریب» بهرام توکلی هم یاد کنم که انصافا یکی از درخشان‌ترین فیلم‌های دفاع‌مقدسی است و به‌طور حتم تماشاگران بسیاری را در اکران هم به سینما خواهد کشاند».

این حرف‌های تهیه‌کننده فیلم‌هایی مانند چهارشنبه سوری، برف روی کاج‌ها و به رنگ ارغوان است که گیشه و استقبال مخاطب را بسیار خوب می‌شناسد.

 

بی‌ذوق اما خوب

شما هفته گذشته گفته بودید فیلم‌های بسیاری را برای انتخاب دیده‌اید اما چندان ذوق‌زده نشده‌اید.هنوز هم بر سر همان حرف هستید؟

ساداتیان در پاسخ به این سؤال چنین می‌گوید: «کلیت فیلم‌ها خوب هستند اما راستش چندان ذوق‌زده‌مان نکردند.

ما سعی کردیم براساس گونه و ژانر فیلم‌ها را انتخاب نکنیم اما خوشبختانه در نهایت فیلم‌های مورد پسند واقع شده تنوع گونه داشتند.»

او همچنین درباره پیش‌بینی‌اش برای وضعیت رونق سال آینده سینمای کشور بسیار امیدوارانه می‌گوید: «با فیلم‌های خوب جشنواره امسال که در ژانرهای مختلفی هم هستند و با احتساب فیلم‌های خوبی که به دلایل مختلف به جشنواره نرسیدند اما در فهرست اکران سال آینده حضور خواهند داشت سال97 را سال خوبی برای سینمای ایران و گیشه بی‌رمقش می‌دانم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید