• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29347
+
-

تاباندن نور به زوایای تاریک شهر

نگاه
تاباندن نور به زوایای تاریک شهر


محمد بلوری/ نویسنده و روزنامه‌نگار
صفحه حوادث یکی از خواندنی‌ترین و پرطرفدارترین صفحات روزنامه‌هاست. سال‌هاست این صفحات، وقایع و حوادث رخ‌داده در زیر پرده روزمرگی را منعکس می‌کنند.
از چند دهه پیش نقطه‌نظرات مثبت و منفی درباره این سبک از روزنامه‌نگاری مطرح بود. گروهی می‌اندیشیدند و هنوز هم می‌اندیشند که این اخبار موجب عادی‌شدن جرم و جنایت می‌شود. به‌نظر آنها چنین اخباری حساسیت جامعه را نسبت به وقایع خشن کم می‌کند و با پرداختن به جزئیات این وقایع نوعی بدآموزی را به‌خصوص برای جوانان و نوجوانان در پی دارد. از سوی دیگر عده زیادی موافق این سبک کارند. به عقیده آنها که من نیز از موافقانشان هستم، اخبار حوادث از فراموشی و خاموشی قربانیان جلوگیری می‌کند، نوک تیز وجدان جامعه را به سمت جنایتکاران نشانه می‌گیرد و مهم‌تر از همه اینها با واگویه چگونگی وقوع وقایع تلخ، آگاهی جامعه را افزایش می‌دهد و از وقوع اتفاقات مشابه پیشگیری می‌کند.
شهرنشینان ساده‌اندیش 40-50 سال پیش -که اکثرا مهاجران شهرهای کوچک و روستاها بودند- بسیار زود اغفال می‌شدند و طعمه مناسبی برای خلافکاران بودند. هنر بزرگ صفحات حوادث تبدیل آنان به شهروندانی بود که با هشدارهای پلیس و آگاهی از قوانین، اگر کسی در پوشش مأمور قصد ورود به منزل آنها را داشت از او کارت شناسایی می‌خواستند. در ترمینال‌های مسافربری فریب بدل‌اندازان را نمی‌خوردند که وانمود می کردند به دلیل نیاز مبرم به پول به ناچار طلا و جواهر خود را به یک‌دهم قیمت می‌فروشند. از سوی دیگر جذابیت این صفحه عده زیادی از کسانی را که اهل مطالعه نبودند با مطالعه آشتی داد و روزنامه‌خوان حرفه‌ای کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید