• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29201
+
-

شلیک در تاریکیبخش دوم

بررسی عملکرد تیم‌ملی تیراندازی اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی جاکارتا

صادق کرمیان
کارشناس و روزنامه‌نگار حوزه ورزش تیراندازی

پس از روی کار آمدن علی دادگر به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون تیراندازی و به‎واسطه اقدامات متعدد فدراسیون در جذب مربیان خوب خارجی، این انتظار وجود داشت که تیم‌های تیراندازی ایران بهتر از دوره گذشته در بازی‌های آسیایی جاکارتا اندونزی ظاهر شوند و سهم قابل توجهی در جایگاه کلی ایران به لحاظ کسب مدال‌های خوش‌رنگ داشته باشند ولی در کمال ناباوری و به‌دلیل مسائلی که در بخش‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت، تلاش‌های تیراندازان کشورمان در این دوره به نتیجه نرسید به‌طوری که تیم‌های‌ملی تیراندازی به اهداف ثابت و پروازی ایران، ضعیف‌ترین عملکرد را در چند دوره اخیر داشتند. در جاکارتا 2018  بخش اهداف ثابت و در رشته تفنگ که بیشترین امید کسب مدال به تیراندازان در این رشته بود، مه‌لقا جام‌بزرگ تنها ورزشکار این رشته بود که توانست در تفنگ 50 متر سه وضعیت به مدال برنز برسد. کسب این تک مدال برنز در سال 2018 و تشابه آن به تنها مدال کسب شده تیراندازان ایران در بازی‌های آسیایی بوسان در سال 2002، به‌نوعی یک عقبگرد 16 ساله‌ بود که البته یک تفاوت بزرگ با آن سال دارد. «وضعیت تیراندازی که هم‌اکنون علی دادگر عهده‌دار آن است،به لحاظ امکانات،بودجه وتعدادبازی‌های تدارکاتی،استعدادهای موجود دراین رشته و... قابل قیاس با وضعیت فدراسیون تیمسار ملک‌زاده نیست و فدراسیون جناب دادگر در شرایط بسیار بسیار بالاتر و بهتری قرار دارد و شاید به‎جرأت بتوان گفت این فدراسیون به لحاظ امکانات و تجهیزات، بهترین شرایط را در طول تاریخ ورزش تیراندازی ایران داشته است.»
 
  آمارها فریاد می‌زنند!
کاروان اعزامی 19 نفره تیراندازی ایران به بازی‌های آسیایی جاکارتا را نفرات زیر تشکیل دادند. 

    اهداف ثابت:
تفنگ مردان: مهیار صداقت، پوریان نوروزیان، امیرمحمد نکونام، امیرسیاوش ذوالفقاریان.
تفنگ زنان: الهه احمدی، نجمه خدمتی، مه‌لقا جام‌بزرگ، آرمینا صادقیان. 
تپانچه مردان: جواد فروغی، ابراهیم برخورداری. 
تپانچه زنان: آمیتیس جعفری، گلنوش سبقت‌الهی، هانیه رستمیان.

    اهداف پروازی: 
تراپ مردان: علی حافظی، محمدحسین پرورش‌نیا، علی دوستی، رامتین بشارتی.
تراپ زنان: سپیده سیرانی، شیوا فرح‌پور. 
انتخاب این تیم 19 نفره که به‌همراه کادر فنی خود راهی اندونزی شدند، به‎نظر می‌رسد حداقل در برخی رشته‌ها بر‌اساس رنکینگ ثبت شده آنها نبوده است! چراکه بر اساس آخرین اطلاعات موجود، کمیته فنی فدراسیون تیراندازی ماه‌هاست که تشکیل جلسه نداده است و در برخی موارد، مربیان بر اساس سلیقه و تصمیمات شخصی، نفرات اعزامی را انتخاب و فدراسیون نیز اقدام به معرفی و اعزام آنها کرده است! به‌طوری که مسعود عزیزیان، فاطمه امیربهزادی و مرضیه پرورش‌نیا از جمله افرادی هستند که علی‌رغم دارا بودن رنکینگ‌های بالاتر در رشته‌های اهداف پروازی به این مسابقات اعزام نشدند و از این بابت حداقل کادر فنی و مسئولان فدراسیون باید پاسخگوی تصمیمات و نتایج کسب شده باشند.
طبق آمار به‌دست آمده از نتایج کلی مسابقات تیراندازی هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی جاکارتا، در رشته تپانچه 25 متر بانوان که تیراندازان ایران بیشترین شانس را برای کسب مدال در آن داشتند، گلنوش سبقت‌الهی و هانیه رستمیان از میان 32 شرکت‌کننده، به‌ترتیب رتبه‌های 22 و 27 را از آن خود کردند. ادامه دارد...

این خبر را به اشتراک بگذارید