• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27929
+
-

ذبح دام در معابر و اماکن عمومی و غیرمجاز ممنوع است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: برای جلوگیری از انتشار هرگونه بیماری مشترک بین دام و انسان هرگونه ذبح دام در معابر و اماکن عمومی و غیرمجاز که خطراتی را برای شهروندان ایجاد کند، ممنوع است.

 به گزارش ایرنا، علیرضا رفیعی‌پور برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین دام و انسان و رها‌شدن آلودگی‌ ناشی از ذبح دام در محیط عمومی از شهروندان خواست تا ذبح نذورات و قربانی خود را در کف خیابان و محل‌های نامناسب انجام ندهند. سازمان دامپزشکی کشور به‌عنوان متولی امنیت غذایی، سلامت و بهداشت جامعه آمادگی دارد مانند سال‌های گذشته با ایجاد جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام زنده در اقصی نقاط کشور از ذبح غیربهداشتی دام جلوگیری کرده و خدمات مناسب را به شهروندان ارائه دهد.
وی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی در جایگاه‌های تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور نظارت‌های بهداشتی لازم قبل، حین و پس از کشتار دام با حضور دامپزشکان، بازرسان بهداشت و ناظرین بهداشتی به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

رفیعی‌پور اضافه کرد: دام‌هایی که در جایگاه مورد تأیید سازمان دامپزشکی عرضه می‌شود، قبل از حمل مورد معاینه قرار گرفته و پس از ورود به جایگاه‌ها و قبل از خرید مشتری توسط دامپزشک معاینه شده و سپس ذبح بهداشتی می‌شود و هموطنان می‌توانند از سلامت کامل قربانی اطمینان کامل داشته باشند.
وی گفت: شهروندان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر از نزدیک‌ترین جایگاه عرضه و کشتار دام به محل سکونت خود با سامانه ارتباط مردمی 1512تماس حاصل کنند. همچنین هموطنان هرگونه کشتار غیرمجاز دام در سطح معابر و امکان عمومی را می‌توانند به سازمان دامپزشکی کشور و ادارات کل استان‌ها اطلاع دهند.

خطر تب کنگو با نگهداری گوشت در یخچال برطرف می‌شود

رئیس انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی ایران گفت: گوشت دام تا 24ساعت پس از ذبح باید در یخچال نگهداری شود در غیر این صورت خطر انتقال بیماری تب کریمه کنگو وجود دارد و حتما باید از مراکز تحت نظارت سازمان دامپزشکی تهیه شود.
مسعود مردانی افزود: یکی از خطراتی که همه‌ساله در زمان عید قربان گریبانگیر مردم می‌شود ذبح خارج از زنجیره کشتارگاه‌های مجاز در کشور است.
وی نسبت به خطر شیوع بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد و گفت: بسیاری از حجاج و افرادی که حاجی دارند، طبق سنت دیرین در این ایام دام زنده تهیه و در معابر عمومی قربانی می‌کنند و سپس بلافاصله گوشت آن را به‌عنوان نذری بین مستمندان تقسیم یا مصرف می‌کنند درصورتی که اگر حیوان را خارج از زنجیره کشتارگاه و به دور از نظارت دامپزشک ذبح کنند، خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو بسیار است.
مردانی افزود: طبق آمار ثبت شده طی 20سال گذشته حدود 1400نفر به تب کریمه کنگو در کشور آلوده شده‌اند که از این تعداد، حدود 190نفر فوت کرده‌اند که بالغ بر 13درصد افراد مبتلا را شامل می‌شود.
این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دلیل عمده فوت این افراد را مواجهه با تهیه گوشت قصابی و سلاخی دام در مراکز غیربهداشتی اعلام کرد.
وی افزود: در تماس افراد عادی با خون تازه حیوان، خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو بسیار زیاد است و از این‌رو توصیه می‌شود هموطنان از اقدام خودسرانه برای ذبح حیوان در منازل یا گذرگاه‌های عمومی جدا خودداری کنند. این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری به هموطنان توصیه کرد: گوشت قربانی را به هیچ وجه بلافاصله پس از کشتار مصرف نکنید و حتما پس از گذشت 24ساعت از کشتار قربانی، نسبت به مصرف آن اقدام شود؛ چرا که در این مدت چنانچه گوشت به ویروس تب کریمه کنگو آلوده باشد، هرگونه آلودگی آن از بین خواهد رفت و مصرف آن بلامانع است.

این خبر را به اشتراک بگذارید