• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27814
+
-

کارآموزی در دنیای واقعی با هدست مجازی

استارتاپ فرانسوی با ساده‌تر‌کردن فرایند آموزش به کارآموزهای بی‌تجربه، پول پارو می‌کند

کارآموزی در دنیای واقعی با هدست مجازی


اشکان خسروپور/ خبرنگار
فرایند کارآموزی در تمام شرکت‌ها و مؤسسات یک روند پیچیده دارد؛ زمان‌گیر است و در نهایت، معلوم نیست کسی که به‌کار گماشته شده، به اندازه کافی از عهده کار برمی‌آید یا نه. همین دشواری‌ها در استخدام تازه‌کارها و عدم‌اطمینانی که نسبت به کیفیت کار و توانایی‌هایشان وجود دارد، باعث می‌شود‌ خیلی از شرکت‌ها ترجیح بدهند به جای کارآموزان تازه‌کار، ‌چند نفر باتجربه را استخدام کنند. یک استارتاپ اما اخیرا ایده‌ای ارائه داده که زمان کارآموزی را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای پایین آورده، هزینه‌ها را کم می‌کند و از همه مهم‌تر اینکه، به کارفرما کمک می‌کند‌ بتواند از بین ملیت‌های مختلف کارمندانش را انتخاب کند. یکی از بنیانگذاران استارتاپ OBTEL درباره شیوه کار این استارتاپ به همشهری می‌گوید.


واقعیت مجازی چطور کار می‌کند؟


در این سیستم همه‌چیز بر مبنای واقعیت مجازی یا Virtual Reality کار می‌کند. هرچند سازندگان برنامه توصیه می‌کنند که کاربران با استفاده از عینک‌های VR در برنامه‌های کارآموزی شرکت کنند، اما این برنامه روی تمام پلتفرم‌ها ازجمله لپ‌تاپ و تبلت هم قابل اجراست. با کمک این فناوری، محیط کار برای کارآموز شبیه‌سازی‌شده و جزئیات کاری که قرار است به او محول شود، در اختیارش قرار می‌گیرد. اینکه محیط کار به‌صورت گرافیکی باشد یا محیط واقعی کار برای کاربر نمایش داده شود، موضوعی است که خود کارفرما می‌تواند آن را انتخاب کند. شبیه‌ساز Obtel می‌تواند هر نوع کاری را شبیه‌سازی کند؛ از مکانیکی خودرو گرفته تا شغل‌های مرتبط با مهندسی، فعالیت در کارخانه، فروشندگی در مغازه و... همه‌شان قابل‌پیاده‌سازی هستند. کارفرما می‌تواند از محیط کار، وسیله‌ای که قرار است تعمیر شود یا هر چیز دیگری که به شغل مربوط است، عکس و فیلم تهیه کرده و آن را در محیط برنامه آپلود کند. با این حساب کارآموز در یک محیط واقعی قرار می‌گیرد و می‌تواند توصیه‌هایی که به او آموزش شده را امتحان کند. مثلا فروشنده یک فروشگاه لباس در مقابل مشتری‌های واقعی قرار می‌گیرد و می‌تواند به سؤال‌های آنها جواب داده یا پوشاک دلخواه‌شان را پیشنهاد کند. او باید در هر مرحله بداند که مشتری چه نیازی دارد تا بتواند آن را برطرف کند.


آزمون‌گرفتن از کارآموز

به جز خود فرایند آموزش، یکی از چالش‌های مهم کارفرماها آزمون گرفتن از کارآموز است و اینکه مطمئن شوند نمره‌ای که به‌دست آمده، محصول شب‌بیداری‌های شب امتحان نبوده است. برای اینکه آزمون‌ها شفاف‌تر باشند، در طول کار فرد کارآموز غافلگیر شده و مورد پرسش قرار می‌گیرد. این بازی می‌تواند روند پیچیده‌ای هم به‌خودش بگیرد. مثلا ممکن است کاربر ناگهان با چالش برنامه‌ریزی برای مدیران ارشد یک سازمان مواجه شود. در این حالت، ‌کارآموز با سیستم صوتی به یکی از مدیران ارشد وصل می‌شود تا به او گزارش کار ارائه کند. در این بخش، لحن و شیوه سخن‌گفتن کارآموز نیز ملاک ارزیابی قرار می‌گیرد. به جز این، خود فرایند کار نیز به مرور دشوارتر شده و هراز‌گاهی، چالش‌های جدیدی برای کاربر پیش می‌آید. رفتار او در آن لحظه خاص مبنای تصمیم‌گیری تیم منابع انسانی است.


درآمدزایی با فروش پلتفرم

استارتاپ Obtel پلتفرمی در اختیار کارفرما می‌گذارد تا بتواند محیط کار را شبیه‌سازی کرده و آن را در اختیار کاربرانش بگذارد اما درج پرسش‌های اضافه یا ساختن محیط کار مورد نظر بر عهده کارفرماست. برنامه اصلی به 2زبان انگلیسی و فرانسوی ساخته شده اما متن‌ پرسش‌ها و دستورالعمل‌ها به 28زبان قابل ترجمه است.  ساخت یک برنامه آموزشی رایگان است امابرای ساخت برنامه‌های بعدی، باید هزینه اشتراک پرداخت شود که حدود 3هزار یورو در‌ ماه است. درآمد استارتاپ نیز با فروش همین اشتراک و هدست‌های واقعیت مجازی ویژه شرکت تأمین می‌شود. گروه Obtel در طول حدود 2سالی که از آغاز کارشان می‌گذرد، 50مشتری از کمپانی‌های فرانسوی جذب کرده‌اند.

   لوکیشن: استیشن اف

استارتاپ Obtel در استیشن اف ساکن است که بزرگ‌ترین مجتمع استارتاپی جهان است. این مجتمع امکانات اولیه برای رشد استارتاپ‌ها را در اختیارشان می‌گذارد. سرمایه‌گذاران جسور (VC) و شرکت‌های بزرگی مثل مایکروسافت و فیسبوک نیز در همین فضا قرار دارند تا به فضای استارتاپی دسترسی ساده‌تری داشته باشند. فرانسه با ساخت استیشن‌اف و ساده‌تر‌کردن قوانین مربوط به استارتاپ‌ها فضا را برای جذب استارتاپ‌ها از بقیه نقاط دنیا مهیا کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید