• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27805
+
-

روزگار روستای رامیشان

بانوی دهیار از فعالیت‌هایش برای عمران این روستا می‌گوید

روستا
روزگار روستای رامیشان

حمید نصرتی‌قانعی|  همدان- خبرنگار:

بانوی دهیار روستای رامیشان در شهرستان کبودر‌اهنگ با داشتن همسر و 2 فرزند 5 سال است که امور این روستا را پیگیری می‌کند. اعظم محمدکریمی که کاردانی مدیریت دارد، سعی کرده است مشکلات روستا را با همکاری همسرش که عضو شورای روستاست حل و رضایت اهالی را جلب کند. راه‌اندازی مدرسه، کلاس‌های آموزشی و موسسه خیریه از جمله فعالیت‌های وی است. 


همراهی با همسر

دهیار روستای رامیشان شهرستان کبودر‌اهنگ که متاهل است، می‌گوید: حدود 5 سال است که این مسئولیت را قبول کرده‌ام. به دلیل آن‌که یکی از اعضای شورای 3 نفره روستا همسرم است توانسته‌ام با حمایت، همراهی و راهنمایی او امور دهیاری را پیگیری کنم. برای پذیرش مسئولیت دهیاری فراخوانی داده بودند و من هم با تایید اعضای شورا مسئولیت دهیاری را پذیرفتم. 

محمدکریمی ادامه می‌دهد: دهیاری کاری طاقت‌فرساست و برای انجام دادن برخی امور همسرم به من کمک می‌کند. برخی از کار‌های روستا که باید هنگام شب انجام شود و به رسیدگی فوری نیاز دارد همسرم انجام می‌دهد. برای حضور در جلسه‌های مختلف در خارج از روستا هم فرزندانم را به اقوام می‌سپارم. همکاری همسرم در امور کار و زندگی موجب شده است امور دهیاری را با همکاری هم پیش‌ ببریم. با بهره‌مندی از این همکاری و مشارکت، امور روستا و اهالی را بهتر می‌توانم پیگیری کنم و کارهای مربوط به دهیاری روی زمین نمی‌ماند. همین امر منجر به رضایت اهالی شده است. 


کار پاره‌وقت

دهیار روستای رامیشان با اشاره به این‌که دهیار پاره‌وقت روستا‌ست، می‌افزاید: دهیار پاره‌وقت باید در ماه 15 روز کار کند، اما اهالی روستای رامیشان همه ساعت‌های شبانه‌روز به در خانه دهیار می‌آیند و از دهیار انتظار دارند که کار آنها را انجام دهد. دهیار هم باید مشکلات اهالی را درک و به کار آنها رسیدگی کند در حالی‌ که یک کارمند در شهر، خارج از ساعت کاری به امور مراجعان رسیدگی نمی‌کند. این یکی از تفاوت‌های فعالیت‌ دهیاران با سایر کارمندان است. بودجه دهیاری در حدی نیست که هزینه فعالیت‌های اداری دهیاری را تامین کند. به همین دلیل اکثر دهیاران هزینه‌های رفت‌وآمد به مرکز دهستان، بخشداری، شهر و فعالیت‌های دیگر مانند تماس‌ تلفن همراه را از جیب خود می‌پردازند و از آنجا که حقوق دهیاران نیز بسیار کم است حتی پایان ماه نصف حقوق هم برای آنها باقی نمی‌ماند، اما به دلیل علاقه‌ای که به امور روستا دارند شبانه‌روز در خدمت اهالی هستند و به خواسته‌های آنان توجه می‌کنند. حتی خارج از ساعت کار هم جلسه تشکیل می‌دهیم و همراه اعضای شورا به امور اهالی رسیدگی می‌کنیم. 


امکانات

محمدکریمی ادامه می‌دهد: بیشتر اهالی روستا به دلیل پایین رفتن آب سفره‌های زیر‌زمینی و نبود آب برای کشاورزی به شهر مهاجرت کرده‌اند. روستا به مرکز دهستان و بخش نزدیک است و بیش از 2 مغازه ندارد. مغازه نانوایی و مدرسه را هم دهیاری با همکاری اهالی و اداره‌های مسئول ساخته است تا فرزندان نونهال روستا مجبور نباشند مسیر چند کیلو‌متری روستا تا مرکز دهستان یا شهر را در فصل سرد طی کنند. امکان تحصیل در مقاطع اول تا ششم در روستا فراهم شده است، اما فرزندان اهالی برای تحصیل در سایر مقاطع باید به داغ‌داغ‌آباد، مرکز دهستان حاجی‌لو، یا شهر کبودر‌اهنگ بروند. 

وی می‌افزاید: دهیار همیشه باید در روستا حضور داشته باشد و در کنار وظایف خود مشکلات مردم را رصد کند و اگر اتفاقی رخ داد سریع چاره‌ای بیندیشد. برای نمونه در روز‌های قبل یک کامیون به دلیل پایین بودن ارتفاع برخی سیم‌های برق با این سیم‌ها برخورد کرد و همه بارش که کلش گندم بود سوخت. برای خدمات‌رسانی از آتش‌نشانی نیرو‌گاه تقاضای کمک کردیم که پاسخی ندادند. بار‌ها این اتفاق در روستا رخ داده است. پیگیر هستیم که اداره برق تیر‌های برق معابر را اصلاح کند. 


اشتغالزایی

محمد‌کریمی می‌گوید: یکی از مشکلات دهیاری در این روستا تقاضای مردم برای ایجاد شغل است. سعی کردم با همکاری اهالی و مراکز آموزشی مانند فنی‌وحرفه‌ای و میراث فرهنگی کلاس‌های آموزش خیاطی و صنایع‌ دستی را برگزار کنم. اهالی هم در این کلاس‌ها شرکت کردند، اما پیگیر دریافت تسهیلات نشدند تا شغل ایجاد شود. 

وی اضافه می‌کند: تسهیلاتی که بنیاد مسکن برای بهسازی منازل مسکونی تخصیص می‌دهد کفاف ساخت مسکن روستایی را نمی‌دهد تا اهالی بتوانند برای تعریض معابر به دهیاری کمک کنند. البته برخی اهالی با توان شخصی خود دهیاری را برای باز شدن عرض معابر یاری کردند و من هم برای آنها توضیح داده‌ام که باز شدن عرض معبر چه منافعی برای اهالی دارد و با این اقدام چه خدمات مناسبی در روستا ارائه خواهد شد. این دهیار توضیح می‌دهد: مشکل قطع و وصل شدن ارتباط تلفن هم یکی دیگر از مشکلات اهالی است. انتظار مسئولان از دهیار زیاد است اما باید بر مبنای اعتبار‌های اختصاص داده‌شده امور را به صورت قانونی پیگیری کنیم. در حال حاضر به دلیل کمبود اعتبار بخش عمده‌‌ای از امور عمرانی روستا را به صورت امانی اجرا کرده‌ام و به پیمانکاران بدهکارم. با این همه عمران و آبادانی روستا را رها نکردم و پیگیرم که شرایط آسفالت‌ریزی معابر روستا فراهم شود تا اهالی در فصل گرم سال از گرد‌وخاک و در زمستان هم از گل‌ولای معابر در امان بمانند. 


کمک به خانواده‌های کم‌برخوردار

اعظم محمدکریمی، دهیار روستای رامیشان، می‌گوید: برای رسیدگی هرچه بیشتر به مشکلات اهالی تحت پوشش نهاد‌های حمایتی، موسسه‌ای را به نام «منتظران نور مهدوی» به ثبت رسانده‌ایم. برای دریافت مجوز این موسسه خیریه از اواسط سال قبل اقدام کردیم و اواخر تیر‌ امسال موسسه به ثبت رسید. در این موسسه افرادی خیر عضو هستند و برای 19 خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سایر خانواده‌های بدون پوشش حمایتی که سرپرست خانوار ندارند و همچنین برای 5 خانوار تحت پوشش بهزیستی کمک‌های نقدی و غیر‌نقدی جمع‌آوری می‌کنیم که در حوزه کمک به ازدواج، ساخت سرپناه و تامین دارو و درمان هزینه می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :