• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27802
+
-

«شهربازی» به مزایده می‌رود

عضو شورای اسلامی شهر: قرار است سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تا یک ماه آینده مجموعه شهربازی شاهد را به سرمایه‌گذار واگذار کند

گزارش
«شهربازی» به مزایده می‌رود

فاطمه امامی|  قم- خبرنگار:


آسمان به رنگ کاشی‌های اصفهان بود و آفتاب مثل یک گوی طلا می‌درخشید. درختان هم‌آوا با موسیقی بهاری نسیم شاخه‌هایشان را تکان می‌دادند و انگار می‌خواستند خوش‌آمد بگویند. دست‌های کوچکش در دستان قوی پدر قفل شده بود و قدم‌هایش از شادی می‌لرزید. با یک بلیت کوچک جادویی، در‌ها به روی دنیایی رنگارنگ و دلنشین باز می‌شد... دلخوشی تابستانه کودکان قمی که حالا به رویایی دور تبدیل شده است.

شهربازی شاهد قم، سال‌ها یکی از 2 یا 3 شهربازی شهر بود و به دلخوشی بچه‌های این شهر تبدیل شده بود. پیش از آن شهربازی سالاریه به یک نهاد فرهنگی واگذار شده و از حافظه رنگارنگ کودکی‌های قمی‌ها پاک شده بود. آن دیگری بوستان نجمه بود که آهسته آهسته وسایل بازی و چرخ و فلک بلند قامتش از میان شمشادها و بوته‌های یاس جمع شد و این یکی هم 2 سالی است که درهایش را به روی مردم مشتاق قم بسته است.

استاندارد نبودن دستگاه‌های بازی در شهربازی و خطری که جان جوان‌ها را در این شهربازی تهدید می‌کرد، البته موضوعی غیر قابل انکار است، اما اگر سری به این شهربازی سابق شهر قم بزنید، بی‌شک دلتان به حال روزهایی که سر و صدای شادی کودکان و جیغ‌های بنفش از سر خوشحالی در آن طنین‌انداز می‌شد، تنگ می‌شود.

روزگار امروز شهربازی شاهد بی‌شباهت به شهرهای متروکه فیلم‌های وسترن نیست. هر طرف را که نگاه می‌کنی، یکی از وسایل بازی گوشه‌ای افتاده و اینجا و آنجا نخاله ساختمانی رها شده است. سورتمه دیگر هیاهوی گذشته را ندارد، ماهی‌های پرنده انگار در کویر با دهان باز جان داده‌اند و اژدهای دو سر دیگر نمی‌غرد. قطار شادی از ریل خارج شده و آدمک‌های رنگی گوشه‌ای افتاده‌اند.
مگر می‌شود دلت نگیرد وقتی درخت‌ها را می‌بینی که ایستاده خشک شده‌اند یا قطعه‌های چرخ و فلک که دیگر روی آسمان نیستند؟
هر گوشه از این شهر متروک که قدم می‌گذاری صدای هیاهوی کودکان و جوانانی که شب‌های تابستان را این جا سر می‌کردند، خواهی شنید. خاطرات گمشده زیادی در گوشه گوشه این شهربازی از ذهنت می‌گذرد. شاید اگر خوب بگردی عروسک دخترکی که روی چرخ و فلک جیغ می‌کشید هنوز گوشه‌ای افتاده باشد یا چوب آن پشمک‌های هیجان انگیز که گردش عصرانه را شیرین‌تر می‌کرد.


داستان شهربازی شاهد

شهربازی شاهد در حالی بیشتر از 2 سال است خالی و بی‌مصرف گوشه‌ای از میدان 72 تن افتاده که تقریبا هیچ جایگزینی در شهر ندارد و این روزها حرف و حدیث‌هایی از تغییر کاربری‌اش به گوش می‌رسد.
یک عضو شورای اسلامی شهر قم داستان شهربازی شاهد را از جایی تعریف می‌کند که قسمتی از بوستان فدک بود: بوستان فدک یکی دو مورد مشکل معارض پیدا کرد و افرادی ادعای مالکیت این بوستان را کردند، اما بعد که به دادگاه ارجاع شد، در نهایت رأی به نفع شهرداری صادر شد. شرکت کوثر که وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران است، قبلا این مکان را اجاره کرده بود که آن را به عنوان پارک شادی راه‌اندازی کند و واگذاری‌هایی هم به آن صورت گرفته بود، ولی در طول روند بهره‌برداری، بنیاد به نوعی یارانه برای اداره این مجموعه پرداخت می‌کرد و دستگاه‌ها مستهلک شده بودند و هزینه‌های خودشان را هم نمی‌توانستند تأمین کنند. با توجه به سیاست‌هایی که شرکت کوثر اتخاذ کرد برای نگهداری مراکزی که تحت مدیریت بنیاد قرار داشتند، این مجموعه تعطیل شد. «محمد مسگری» می‌گوید: پس از تعطیلی، شهرداری تلاش کرده تا این شهربازی را دوباره پس بگیرد، اما بحث‌های حقوقی جریان دارد و با چند سرمایه‌گذار هم برای این مجموعه مذاکره شده است.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر، متراژ این پارک به دلیل بوستان فدک، در مقاطعی کم شده و بخشی از آن به این بوستان اختصاص پیدا کرده، اما در حال حاضر حدود 47 هزارمتر مربع است. آنطور که مسگری می‌گوید سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری به شورای اسلامی شهر قول داده که تا یک ماه آینده این مجموعه به سرمایه‌گذار واگذار شود.


دلایل تعطیلی شهربازی شاهد

«کاظم صفایی‌تبار» از کارکنان گذشته شهربازی شاهد و مسئول حراست آن، روایت دیگری از این ماجرا دارد. وی می‌گوید: زمین این شهربازی متعلق به شهرداری بوده و به صورت 30 ساله به بنیاد شهید واگذار شد تا ساخت‌و‌ساز کند. سازمان کوثر که وابسته به بنیاد شهید است وارد این کار شد. سال 95 گفتند که قرارداد تمام شده و زمین را باید برگردانید. وسایل را جمع کردند و بردند و چند تایی مانده که آنها را هم دارند جمع می‌کنند. 

وی اظهار می‌کند: این محدوده یک زمین خالی بود که در اختیار بنیاد شهید قرار گرفت و تأسیسات و درختان و... را بنیاد ایجاد کرد. صفایی‌تبار معتقد است تعطیل کردن این شهربازی که سال‌ها تنها مرکز تفریحی برای جوان‌ها در شهر قم بود، می‌تواند تأثیر قابل توجهی در تشدید آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

وی همچنین از وضع نگهداری این مجموعه هم دل خوشی ندارد: در این مدت بخشی از درختان این مجموعه خشک شده و متولی برای رسیدگی وجود ندارد. حتی یک نگهبان هم آنجا حضور ندارد.
به نظر می‌رسد یکی از مشکلاتی که موجب تأخیر در راه‌اندازی مجدد این شهربازی شده، مشکلات حقوقی باشد. گفته می‌شود موسسه کوثر با ادعای ایجاد مستغلات و اعیانی، ادعای یک میلیارد و نیم خسارت از شهرداری کرده که این موضوع هم روند مسأله را کند کرده است. علت کندی حل و فصل امور هر چه هست، حالا که تابستان از نیمه گذشته و بیش از 200 هزار دانش‌آموز این شهر نیاز به مکانی برای تفریح دارند، درهای بسته این شهربازی بیشتر به چشم رهگذران و شهروندان می‌آید. گویا وقت آن رسیده که شهرسوخته اسباب بازی‌ها یک بار دیگر از نو ساخته شود و مردم را دوباره به صدای عصرگاهی شادی کودکان مهمان کند.


شهربازی شاهد در انتظار سرمایه‌گذار

«حسن طلایی» عضو شورای اسلامی شهر قم می‌گوید: واگذاری زمین برای این شهربازی در 3 مقطع 10 ساله انجام شده، اما عملا از سال 91 بدون استفاده مانده و در اواخر سال 95 قراردادشان تمام شد. وی می‌افزاید: در حال حاضر این مجموعه مراحل قانونی و حقوقی را طی می‌کند تا در مزایده به سرمایه‌گذاری صاحب صلاحیت واگذار شود.
وی با اشاره به نیاز شهر قم و منطقه 3 به این شهربازی می‌گوید: متراژ این پارک 5/5 هکتار بوده و کماکان همین میزان برای اجرای پروژه جدید باید مورد استفاده باشد، چراکه مشکل جدی کمبود مکان‌های تفریحی در قم دیده می‌شود و برای حل کردن آن نیاز به حمایت مدیریت استان و تمام مجموعه‌های اثرگذار داریم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید