• جمعه 14 شهریور 1404
  • الْجُمْعَة 12 ربیع الاول 1447
  • 2025 Sep 05
چهار شنبه 12 شهریور 1404
کد مطلب : 262442
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/9QQEz
+
-

نرخ سرویس مدارس تعیین شد

در سیصد‌و‌پنجاه‌و‌دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران تعرفه و جزئیات خدمات سرویس مدارس تعیین شد

گزارش
نرخ سرویس مدارس تعیین شد

پریسا نوری  | روزنامه‌نگار

زمان زیادی تا رسیدن پاییز و فصل بازگشایی مدارس باقی نمانده و یکی از دغدغه‌های والدین در این روزها، تامین سرویس مدرسه ایمن و مناسب برای تردد دانش‌آموزان است. این موضوع مهم‌ترین بحث جلسه دیروز نمایندگان مردم در پارلمان شهری بود. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا نرخ کرایه و بهای خدمات سرویس مدارس شهر تهران را اعلام کرد و با مشورت اعضا مواردی همچون نرخ ورودیه، هزینه براساس هر کیلومتر و سایر جزئیات بررسی و تصویب شد. شرح این مصوبه را در ادامه بخوانید.

نرخ هر کیلومتر 5هزار و 900تومان 
نرخ ورودی ۵۸ هزار و ۲۰۰ تومان و هزینه به ازای هر کیلومتر 5هزار و ۹۰۰ تومان پیش‌بینی شده است. بازه تعیین نرخ به ازای هر ۲.۵ کیلومتر تعیین خواهد شد. اگر روزهای تعطیل در تقویم داشته باشیم، اعداد از سرجمع ارقام پیش‌بینی شده کسر می‌شود.

افزایش 15درصدی در مسیرهای پرترافیک 
اگر مسیر سرویس مدارس دارای ترافیک بود، براساس گزارش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک، نواحی مشخص می‌شود و تا ۱۵درصد به‌عنوان ضریب ترافیک درنظر گرفته خواهد شد. براساس هماهنگی با سازمان تاکسیرانی، ضریب شیب معابر حذف شد. مبالغ پایه و مبالغ به ازای هر کیلومتر براساس پیشنهاد شهرداری تهران ۳۶.۸ درصد افزایش خواهد داشت.

تعیین نرخ برای 8‌ماه در مقطع ابتدایی 
طبق آیین‌نامه اجرایی سرویس مدارس، طول دوره تحصیلی را آموزش و پرورش اعلام خواهد کرد و عددی که آموزش و پرورش اعلام می‌کند، مبنا خواهد بود. برای مقطع تحصیلی ابتدایی ۸‌ماه و برای مقطع تحصیلی دبیرستان ۹‌ماه درنظر گرفته شده است.

ممنوعیت سوار کردن بیش از 4دانش‌آموز
 سوار کردن بیش از 4دانش‌آموز در هر خودرو غیرمجاز است. آموزش و پرورش باید اطلاعات مرتبط با نرخ سرویس مدارس را به شهروندان اطلاع دهد که درصورت اعتراض، والدین بتوانند از حقوق خود بهره‌مند شوند.

اعمال تعرفه 50درصدی برای مینی‌بوس‌ها 
برای مینی‌بوس‌ها ۵۰درصد از مبلغ دریافتی از خودروهای سواری دریافت خواهد شد. برای کسانی که از سرویس‌ها به‌صورت یک‌طرفه استفاده می‌کنند، رقم نرخ سرویس نصف خواهد شد. نرخ اتوبوس‌ها نیز براساس مبالغی است که در سطح شهر به‌صورت عادی از شهروندان دریافت می‌شود.

الزام ثبت‌نام سرویس در سامانه سپند
براساس مصوبه هیأت وزیران، تمام تقاضاها برای سرویس مدرسه باید در سامانه سپند ثبت شود. اگر سرویسی خارج از این سامانه ارائه شود، غیرقانونی است و عواقب آن متوجه ارائه‌دهندگان آن سرویس خواهد بود. سلامت دانش‌آموزان موضوعی بسیار مهم است و سازمان تاکسیرانی باید نظارت‌های میدانی روزانه را روی سرویس‌های مدارس انجام دهد.

تعرفه رایگان برای معلولان
۱۰۰درصد هزینه سرویس دانش‌آموزان دارای معلولیت توسط شهرداری تهران پرداخت خواهد شد و نیازی به پرداخت هیچ‌گونه وجهی از والدین این دانش‌آموزان نیست. برای مشخص شدن تکلیف شهرداری تهران نیز اگر قرار شد از ون‌های معلولان استفاده شود، هزینه آن معادل بلیت اتوبوس است و اگر قرار شد از اتوبوس استفاده شود، هزینه آن رایگان است.

اعمال ضریب 30درصدی برای طرح ترافیک 
براساس آیین‌نامه اجرایی دولت، وظیفه شهرداری تهران نظارت بر تخلفات است. درصورت استقرار مدارس یا محل سکونت دانش‌آموزان در محدوده‌های ترافیک و کاهش آلودگی هوا، عوارض ورود و تردد خودروهای سرویس حمل‌ونقل دانش‌آموزان در محدوده‌های مذکور با تشخیص سازمان تاکسیرانی، با ضریب 30درصد محاسبه خواهد شد.

تنها 10هزار نفر در سامانه سپند ثبت‌نام کردند
پس از صحبت‌های تشکری‌هاشمی، شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران هم که برای ارائه گزارش درباره وضعیت سرویس‌های مدارس به صحن شورا دعوت شده بود، توضیحاتی به شرح زیر ارائه داد:  در پایتخت حدود ۱۷۰هزار دانش‌آموز از سرویس استفاده می‌کنند، اما تنها ۱۰هزار نفر در سامانه سپند ثبت‌نام کرده‌اند و کمتر از ۲۵۰ دستگاه خودرو در سامانه ثبت شده است. از بعضی از مدارس تنها 2 یا3نفر ثبت‌نام در سامانه سپند داریم و مابقی از بسترهای غیررسمی استفاده می‌کنند.

جریمه 90هزارتومانی متخلفان، بازدارنده نیست
قوانین سختگیرانه‌ای در بستر رسمی درنظر گرفته شده است. سازمان تاکسیرانی دائماً از مدارس بازدید می‌کند و بازرسی دائمی از آنها صورت می‌گیرد.  اما پلیس رانندگان مختلف را تنها ۹۰ هزار تومان جریمه می‌کند که بازدارنده نیست. بازار موازی غیررسمی سهم اصلی جابه‌جایی را بر عهده دارد و جریمه ۹۰ هزار تومانی بازدارنده نیست.

قصد ساماندهی نرخ‌‌ها را داریم 
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم در حاشیه صحن و در حضور خبرنگاران به موضوع تعیین نرخ سرویس مدارس اشاره کرد و گفت: «در سال‌های گذشته روند تعیین نرخ دچار اختلال شد. امسال قصد داریم با بازگشت به روش پیشین، نرخ‌گذاری را ساماندهی کنیم. سازمان تاکسیرانی می‌تواند مسئولیت تعیین بها و تأیید رانندگان را بر عهده گیرد. شورا نرخ را تصویب و سازمان تاکسیرانی آن را اعلام می‌کند تا مدارس براساس آن قرارداد ببندند؛ همچنین تأیید صلاحیت خودروها و رانندگان برای جابه‌جایی دانش‌آموزان بر عهده این سازمان خواهد بود.»

مدیران مدارس اطلاعات سرویس‌ها را در سامانه ثبت کنند
ما جلسات متعددی با دادستانی برگزار کردیم و در جلسه با نماینده دادستان مقرر شد گزارش تردد سرویس‌های مدرسه غیرمجاز را به دادستانی ارائه دهیم، اما در تهران 5هزار مدرسه وجود دارد و هر روز بازرسی از این مدارس مقدور نیست. درخواست ما این است که مدیران مدارس، اطلاعات دانش‌آموزانی را که از سرویس استفاده می‌کنند و همچنین شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس را در سامانه سپند ثبت کنند.

دستور جلسه اول
بررسی لایحه تعیین نرخ کرایه و بهای خدمات سرویس مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 1405- 1404
توضیح: در 5بخش طرح شد. اعضا تذکرات و پیشنهادهایی دادند و مدیرعامل سازمان تاکسیرانی به تذکرات پاسخ داد.
نظر شورا: با اکثریت آرا تصویب شد.

دستور جلسه دوم
بررسی گزارش حسابرس رسمی شورای اسلامی شهر تهران درخصوص حسابرسی شرکت خدمات اداری شهر، برای سال مالی 1403
توضیح: مهدی چمران، رئیس شورا درباره بندهای تکلیفی توضیحاتی ارائه داد.
نظر شورا: به تصویب رسید.

دستور جلسه سوم
بررسی گزارش حسابرس رسمی شورای اسلامی شهر تهران درخصوص حسابرسی شرکت خاکریز آب برای سال مالی 1403
توضیح: ناصر امانی، درباره بندهای تکلیفی توضیحاتی داد.
نظر شورا: به تصویب رسید.

اعضای شورا در تذکر خود چه گفتند؟ 
تقدیر از سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی 
زهرا شمس‌احسان، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران: سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، ارائه‌دهنده خدمات حیاتی به جامعه شهری است و خدمات گسترده اجتماعی، رفاهی و حمایتی را برای قشر آسیب‌پذیر در دستور کار خود دارد. تلاش‌های صورت گرفته در این راستا در این دوره از مدیریت شهری قابل تقدیر است، اما اصلاحات موفق در سازمان‌های پیچیده به رویکرد متعادل و مرحله‌ای نیاز دارد.

لزوم پیگیری طرح جامع آب خام 
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران:بیش از 3سال است طرح جامع آب خام در رفت‌و‌برگشت میان شهرداری و شورا معطل مانده و با وجود پیگیری‌های مکرر هنوز به‌صورت رسمی به شورا ارائه نشده است. همچنین الزام به رعایت ساختمان سبز در پرونده‌های ماده 5 نیز با وجود مصوبه شورا تاکنون اجرایی نشده و صرفاً 2پرونده به این تکلیف پایبند بوده‌اند. این مصوبه می‌تواند قسمتی از مشکلات حوزه انرژی و آب را در ساخت‌وساز شهری مدیریت کند و شورا بر اجرای آن تأکید جدی دارد.



چمران در جمع خبرنگاران چه گفت؟

از لزوم مدیریت انرژی تا حضور وزیر نیرو در صحن شورا
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه سیصدو‌پنجاه‌و‌دومین جلسه شورا به روال هر جلسه در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سؤالات آنها به این شرح پاسخ داد.

ناترازی انرژی: استفاده از انرژی‌های پاک به‌ویژه انرژی خورشیدی راهکاری مؤثر برای رفع ناترازی‌هاست و شهرداری تهران موظف شده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌های خود بهره‌برداری کند؛ برخی ساختمان‌ها مجهز شده‌اند و اجرای این طرح در سایر موارد نیز در جریان است.
رأی دیوان عدالت اداری درباره ناظران سازمان نظام مهندسی: هر تصمیمی مزایا و معایبی دارد. باید با همکاری سازمان نظام مهندسی راهکاری میانه برای اجرای صحیح روندها مشخص شود.
وضعیت حریم تهران: حریمی که تصویب شده باید ساماندهی شود. واگذاری اراضی حریم به افراد برای ساخت‌وساز درحالی‌که با کمبود منابع آبی مواجه هستیم، به سود سودجویان و زمین‌خواران است و به نفع شهرستان‌های اطراف نیست.
وضعیت نظافت شهر: قبل از موضوع کمبود کارگر هم مشکل داشتیم و باید مدیریت جدید سازمان پسماند در مورد برنامه‌های خود گزارش ارائه دهد. کارگران ایرانی هم اگر بیکار باشند از فعالیت در این بخش استقبال خواهند کرد.
احتمال تحقیق و تفحص از سازمان املاک و مستغلات شهرداری: درصورت ضرورت این اقدام انجام خواهد شد. رئیس سازمان فردی توانمند است و شورا موضوع را بررسی خواهد کرد.
ساخت‌و‌ساز در محله نیاوران: این موضوع در کمیسیون ماده 5مطرح نشده است. درصورت قانونی بودن ساخت‌و‌ساز، اجرا خواهد شد و در غیراین صورت با آن برخورد می‌شود.
حضور وزیر نیرو در جلسات شورا: با وجود برنامه‌ریزی‌های متعدد، حضور وزیر نیرو محقق نشد؛ با این حال نشست‌هایی برگزار و تفاهماتی حاصل شد که ازجمله آنها، استفاده شهرداری از پساب شهری بود.
 






 

این خبر را به اشتراک بگذارید