
برداشت آزاد از بازار خوش آب و رنگ
جمعی از اصحاب رسانه، کموکیف خدماترسانی در بازارهای میوهوترهبار تهران را رصد کردند

پریسا نوری-روزنامهنگار
تور بازدید سرزده خبرنگاران از بازارها و میادین میوهوترهبار شهرداری تهران با هدف بررسی کیفیت خدمات، قیمت محصولات عرضهشده، نظافت عمومی و کم و کیف فعالیت غرفهداران برگزار شد. مهدی بختیاریزاده، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار تهران در این بازدید، خبرنگاران را همراهی کرد و از آنها خواست بازارهای مقصد را خودشان پیشنهاد بدهند.
مقصد اول
بازار میوه و ترهبار شهیدبروجردی
قیمتهایی پایینتر از مغازهها
ساعت 8صبح، 2ون از ساختمان اصلی میدان میوه و ترهبار مرکزی شروع به حرکت میکنند. انتخاب محل بازدید با کشمکشهایی همراه است؛ هر خبرنگار نظری متفاوت دارد. در نهایت پس از رأیگیری ونها به سمت بازار میوه و ترهبار شهیدبروجردی در شهرری روانه میشوند؛ بازاری نسبتا بزرگ و پرمتقاضی که علاوه بر میوه و ترهبار اقلام پروتئینی و کالاهای بازرگانی عرضه میکند. در ساعتهای اول صبح پالتهای درون غرفهها پرشده و شهروندان سرگرم خرید هستند. قیمت میوهها بالای هر پالت نوشته شده است. بانوی جوانی که مشغول جدا کردن شلیل است، درحالیکه به قیمت 97هزار تومانی نگاه میکند، میگوید: «کیفیتها خوب است، مشکل ما قیمتهاست؛ البته قیمت ترهبار نسبت به مغازهها کمتر است، ولی نسبت به حقوق و درآمد ما زیاد!»
مقصد دوم
بازار محلی ارکیده
ترهبار شمال و جنوب ندارد
با این پیشفرض که بازارهای بزرگ و پرتردد محصولات و خدمات مناسبتری ارائه میدهند، خبرنگاران پیشنهاد میدهند که سری به یک بازار محلی در جنوب تهران بزنیم؛ از اینرو ونها به سمت بازار میوه و ترهبار ارکیده حرکت میکنند که فقط در چند غرفه سبزی و میوه عرضه میکند. کارکنان بازار کوچک از حضور مدیرعامل سازمان و اصحاب رسانه غافلگیر میشوند. یکی از خبرنگاران درباره تفاوت محصولات عرضه شده در بازارهای کوچک و بزرگ و شمال و جنوب شهر میپرسد و مهدی بختیاریزاده اطمینان میدهد که اهمیتی ندارد که بازار کوچک یا بزرگ در جنوب یا شمال تهران باشد؛ چون کیفیت محصولات عرضه شده در همه بازارها یکی است.
مقصد سوم
بازار میوه و ترهبار شیان
طراحی و معماری جدید
مقصد سوم یکی از بازارهای بزرگ شمالشرق تهران در محله شیان است؛ بازاری که تا سال گذشته از چند کانکس تشکیل شده بود، ولی امسال با سازه و معماری جدید طراحی و ساخته شد تا شهروندان از محصولات باکیفیت بهرهمند شوند. مرد میانسالی که خودش را از ساکنان قدیمی شیان معرفی میکند، میگوید: «بازار قبلی واقعا در شأن محله نبود، حالا شرایط و امکانات مناسبی دارد.» این میان یکی از مشتریان که چند کیسه خرید در دست دارد، از کیفیت خیارهای عرضه شده در بازار انتقاد میکند. بختیاریزاده توضیح میدهد: «خیار رسمی، در زمین کشاورزی کاشته میشود و از شهرهای مختلف به تهران میرسد؛ درحالیکه خیار گلخانهای در گلخانه به عمل میآید. به همین دلیل حتی اگر در ظاهر رنگ و لعاب خیار رسمی خوب نباشد، اما از نظر کیفی و حتی قیمت بالاتر از خیار گلخانهای است.»
در جنگ نوسان قیمت نداشتیم
در طول مسیر خبرنگاران از مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار درباره نوسانات قیمتی میپرسند، بختیاریزاده تأکید میکند: «هیچ افزایش قیمت محسوسی در سطح بازارهای سازمان رخ نداده است. نوسانات هفتگی طبیعی بازار وجود دارد، اما در برخی محصولات نظیر سبزیجات و برنج ایرانی، کاهش قیمت هم داشتهایم.»
مرغ سنگین، استاندارد نیست
در غرفه عرضه محصولات پروتئینی، مدیرعامل سازمان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که به اندازه و وزن مرغهای عرضه شده در بازار انتقاد میکند، میگوید: «برخلاف باور برخی مشتریان مرغهایی که وزن بالا دارند، لزوما باکیفیت نیستند، بلکه استاندارد کیفی و بهداشتی برای مرغ در بازه وزنی 1.3تا 2.2کیلوگرم است و محصولات خارج از این بازه اجازه عرضه ندارند.» او درباره ثبات قیمت مرغ گرم عرضه شده در بازار هم میگوید: «با اینکه مرغ گرم در بازار آزاد افزایش قیمت داشته، اما در سازمان همچنان با نرخ مصوب ۱۰۸هزار تومان عرضه میشود.»
افتتاح 3بازار پس از ماه صفر
مهدی بختیاریزاده، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار: در این دوره از مدیریت شهری، تمرکز اصلی بر توسعه بازارها در مناطق جنوبی تهران بوده و نسبت تعداد بازارها در نیمه جنوبی به ۵۳درصد و در نیمه شمالی به ۴۷درصد رسیده است؛ درحالیکه این نسبت پیشتر بهطور مساوی تقسیم شده بود. برنامه ما این است که هر محله شهر تهران دستکم یک بازار فعال داشته باشد؛ در برخی محلهها این تعداد به 2یا 3بازار نیز میرسد. پس از ماه صفر هم در مناطق 17، 18 و 20 بازار جدید افتتاح میشود.