• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25801
+
-

سنگر در هجوم خودروها

شهردار: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل فاز دوم کنارگذر سنگر به اندازه 6 سال بودجه عمرانی شهر است

شهری
سنگر در هجوم خودروها

 وحیده اسماعیلی | رشت -خبرنگار:

سنگر یکی از بخش‌های شهرستان رشت است که در مسیر ترانزیت ورودی به استان از سمت جنوب واقع شده و میانبری برای رسیدن از تهران به سمت سایر شهرهای شرق استان است. این مساله موجب شده همه روزه مردم شهر شاهد عبور انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین در بخش مرکزی سنگر باشند.مساله‌ای که جز ترافیک هر روزه، چیزی نصیبش نکرده است. این شهر به دلیل جمعیت محدود و زیرساخت‌های ناکافی و به دنبال نداشتن بودجه کافی هیچگاه نتوانسته است آنچنان که باید رشد کند.

سوای این موضوع  وجود مزارع سرسبز، عبور رودخانه سفیدرود و احداث سد سنگر روی این رودخانه که از جاذبه‌های طبیعی سنگر به شمار می‌آیند، می‌تواند به عنوان ظرفیت‌های گردشگری در اقتصاد شهر نقش‌آفرینی کند، اما همین مواهب هم به دلیل تردد شبانه‌روزی کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و انواع ماشین‌های باری سبک و سنگین و خودروهای شخصی آن چنان که باید شناخته نمی‌شوند و مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.از آنجا که روستاهای سنگر به این شهر چسبیده‌اند و کشاورزان برای رسیدگی به زمین‌های کشاورزی خود از همین جاده استفاده می‌کنند، سالانه تعدادی از آنها جانشان را براثر تصادفات جاده‌ای از دست می‌دهند.

حتی دام و طیور آنها هم در این جاده بر اثر برخورد با خودروهای عبوری تلف می‌شوند. در این رابطه باید با آلودگی‌های هوا و صوتی هم توجه داشت.با وجود این در روزهای تعطیل سال هم خود ناگفته پیداست که مردم سنگر، بخش شاقاجی و دیگر روستا‌های حاشیه این جاده چه مشکلی را باید تحمل کنند تا تعطیلات به سر آید. جان‌کلام این‌که سنگر روز و شب ندارد و ترافیک مانند مهمان ناخوانده‌ای است که هیچگاه قصد رفتن از این شهر را ندارد. سال‌هاست که سنگری‌ها آرزویی جز حل مشکل ترافیک ندارند، اما با وجود این خواسته دیرینه، کسی آستین همت بالا نمی‌زند و از این شهر دفاع نمی‌کند. 
 

شهر بدون کمربندی 

«علی احسانی» یک شهروند سنگری در این باره به همشهری گفت: بیش از 20 سال است که شهروندان سنگری درانتظارحل مشکل ترافیک و امنیت تردد در این شهر هستند. به دلیل این‌که سنگر در حد فاصل رشت به سایر شهرهای گیلان و جاده تهران قرار دارد. تردد در این مسیر کوتاه‌ و میانبری برای خودروهای سنگین و باری است. حتی درروزهای تعطیل هم مردم آسایش و ایمنی در رفت و آمد ندارند. متاسفانه این شهر بدون کمربندی است و همه بار ترافیک به داخل شهر وارد می‌شود..همچنین در برخی از مواقع ترافیک زیاد مانع از خدمات‌رسانی به موقع اورژانس وماشین‌های آتش‌نشانی شده است.
دیگر شهروند سنگری نیز گفت: علاوه بر تردد خودروهای سنگین در این شهر وجود ایستگاه‌های خطی در خیابان اصلی نیز موجب کوچک شدن عرض خیابان شده است.

 «مریم احمدزاده»اظهارکرد: بیشتر ترافیک به خاطر حضور خودروهای خطی در خیابان است. شهرداری می‌تواند ایستگاه‌های خطی را به خیابان‌های فرعی‌تر سنگر هدایت کند. با این کار بخشی از ترافیک شهر کاسته می‌شود. همچنین سال‌هاست شهروندان سنگری در انتظار ساخت جاده کمربندی هستند، اما هیچ اراده‌ای برای این کار از سوی مدیریت شهری دیده نمی‌شود. این شهروند حضور گردشگران، ویلاسازی، ساخت‌و‌ساز بی‌رویه در اراضی سنگر را از دیگر دلایل ترافیک در این شهر عنوان کرد. 


کمربند؛ نیازمند آزادسازی اراضی

در این رابطه شهردار سنگر در گفت‌و‌گو با همشهری ضمن تایید این موضوع بیان کرد: سنگر درراه مواصلاتی و ورودی به شرق استان قرار دارد و تردد مسافر و حمل‌و‌نقل بار حتی در روزهای تعطیل معضلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است. 
«مجید زادحسینی» ادامه داد: از چند سال گذشته ساخت کنارگذر سنگر در دست اقدام است و فاز اول آن به طول 5/1 کیلومتر اجرا شده است. در حال حاضر نیز فاز دوم به طول 7/1 کیلومتردر دست اجرا است که در صورت تامین اعتبار تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. گفتنی است برای تکمیل فاز دوم به اندازه 6 سال بودجه عمرانی این شهر به اعتبار نیاز داریم که شرایط اقتصادی موجود مانع از تخصیص این بودجه شده است. 

 شهردار افزود: عملیات فاز سوم کنار گذر سنگر 5/1 کیلومتر طول دارد و اعتبارمورد نیاز شروع آن 20 میلیارد تومان اعتباربرآورد شده است. به همین دلیل برای انجام آن به منابع اعتباری و بودجه استانی برای آزاد‌سازی اراضی نیازاست.
وی با اشاره به احداث کنارگذراستانی سراوان به سیاهکل گفت: فاز سوم کمربندی سنگر به دلیل احداث این کنارگذر از طرح جامع شهر سنگر حذف شده است. در صورتیکه با احداث فاز سوم، صددرصد بار ترافیکی این شهر کاسته خواهد شد. 


اعتبار ملی برای کمربندی سنگر

 مدیر کل راه و شهرسازی استان نیز در گفت‌و‌گو با همشهری در خصوص اتمام کنار گذر سراوان به سیاهکل و کاهش بار ترافیکی شهر سنگر گفت: از 22 کیلومتر جاده تنها 5/2 کیلومتر باقی مانده که پروژه به اتمام برسد و پیمانکار در این مسیر همچنان در حال کار است. 
«شعبانعلی خاوری» افزود: برای اتمام مسیر باقی مانده به اعتبار ملی نیازمندیم که در صورت تخصیص در عرض 6 ماه این پروژه نهایی می‌شود. اما به عقیده من با رفتن بار ترافیکی از سنگر با این کنارگذر شهر سنگر، به سرنوشت رستم‌آباد رودبار دچار می‌شود و 50 درصد از درآمد زایی مردم این شهر کاسته می‌شود. چراکه تردد ماشین‌های سنگین و خودروهای گردشگران از محور سنگر به سمت شرق استان برای ساکنین و بازاریان، درآمد زایی به همراه دارد. 
 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید