• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25069
+
-

داغ بیکاری

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان کرمانشاه را در بهار 4/19درصد اعلام کرده که از متوسط کشوری3/7 بالاتر است

اشتغال
داغ بیکاری

فاطمه کمانی| کرمانشاه- خبرنگار:

داغ بیکاری سال‌ها است بر پیشانی کرمانشاه نشسته و به نوعی به برند این استان تبدیل شده است. کرمانشاه در سال‌های اخیر همواره از جمله بیکارترین استان‌های کشور بوده و در جایگاه اول تا سوم کشوری از نظر نرخ بیکاری قرار دارد. البته نرخ بیکاری در برخی از شهرستان‌های استان از جمله اسلام آبادغرب بسیار بالاتر از میانگین استان است.

در خانواده هر کرمانشاهی یک یا چند جوان بیکار و عمدتا تحصیلکرده وجود دارند که به دلیل بیکاری از بسیاری از مسائل زندگی خود محروم مانده‌اند و این معضل اقتصادی، تبعات اجتماعی هم برای زندگی مردم داشته است. آخرین برآوردی که از نرخ بیکاری کرمانشاه اعلام شده مربوط به بهار امسال است که باز هم با آماری مایوس‌کننده از میانگین نرخ بیکاری کشور بالاتر است.

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان کرمانشاه در فصل بهار را 4/19 درصد اعلام کرده که از متوسط کشوری که 1/12درصد است حدود 3/7 بیشتر بیکار داریم. بر اساس اعلام این مرکز چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، لرستان  البرز و خوزستان در صدر استان‌های با بالاترین نرخ بیکاری هستند.

 البته نرخ بیکاری کرمانشاه در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته که 2/20 درصد بیکار داشتیم مقداری کاهش یافته است. این معضل به کلاف سردرگمی برای مسئولان استان تبدیل شده که همواره در جلسات از آن سخن می‌گویند و حل مشکل بیکاری را مهم‌ترین اولویت کاری خود می‌دانند.


برنامه‌های مسئولان برای کاهش بیکاری

حالا برنامه‌ای در استان کرمانشاه تدوین شده که قرار است با اجرای آن که چند بند هم دارد ظرف 2 سال نزدیک به 79 هزار فرصت شغلی در استان کرمانشاه ایجاد شود. «حسن عزیزی» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در این باره می‌گوید: مهم‌ترین اولویت کاری ما درباره اشتغال استان، هم ایجاد مشاغل جدید و هم تثبیت و حفظ اشتغال موجود است.‌وی می‌افزاید: برنامه ما برای 2 سال آینده آن است که ایجاد 79 هزار شغل و تثبیت نزدیک به 8 هزار شغل در استان داشته باشیم. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یکی از مهم‌ترین مواردی که در ایجاد اشتغال استان باید به آن توجه شود را اشتغال در شهرستان‌ها می‌داند و بر لزوم توجه به سند اشتغال شهرستان‌ها تاکید دارد. عزیزی به تسهیلات خوبی که در بخش اشتغال روستایی، اشتغال فراگیر و مناطق زلزله‌زده برای کرمانشاه در نظر گرفته شده هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: در طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار نیز سهمیه کرمانشاه 1200 نفر است که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.‌وی کمک به حل معضل بیکاری کرمانشاه را نیازمند پای کار بودن همه بخش‌ها و شرکای اجتماعی می‌داند.


 کرمانشاه نیازمند رونق سرمایه‌گذاری

رئیس خانه صنعت و معدن کرمانشاه نیز حل مشکل بیکاری کرمانشاه را نیازمند رونق سرمایه‌گذاری و تسهیل شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران می‌داند. «جهانبخش شکری» با بیان این‌که کرمانشاه هشت سال درگیر جنگ تحمیلی بود و استان‌های دیگر کشور در آن سال‌ها با دلارهای ارزان در حال توسعه بودند، می‌افزاید: اکنون ما به جای ان هشت سال جنگ به هشت فقره معافیت‌های مختلف برای جذب سرمایه‌گذاران نیاز داریم.
رئیس خانه صنعت و معدن استان یادآوری می‌کند: نمایندگان استان‌های کمتر توسعه یافته مانند کرمانشاه که سال‌ها درگیر جنگ تحمیلی بودند باید پیگیر قوانینی برای این مناطق باشند که شرایط را برای حضور سرمایه گذاران و کار کردن بخش خصوصی آسان کند و فقط از این طریق است که می‌توان در کرمانشاه رونق اقتصادی و  اشتغال‌زایی داشت.شکری معتقد است که قوانین دست‌و‌پاگیر فعلی که پیش روی بخش خصوصی است نیز باید برداشته شود تا اشتغالی که اکنون داریم حفظ شود.


نیاز به برنامه‌‌ریزی 

رئیس اتاق بازرگانی استان نیز با اشاره به این‌که بیکاری کرمانشاه ماحصل چند سال است، می‌گوید: این مشکل در زمان کوتاه یک یا 2 ساله حل نمی‌شود و نیازمند برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت است. 
«کیوان کاشفی» ادامه می‌دهد: اگر برنامه‌‌ریزی داشته باشیم می‌توان ظرف چند سال نرخ بیکاری استان را چند درصد کاهش داد و این امر موضوع پیچیده ای نیست.

وی یکی از مهم‌ترین مواردی را که می‌تواند به کاهش بیکاری استان کمک کند تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاری می‌داند و می‌گوید: متاسفانه فضای کسب و کار کرمانشاه چندان مناسب نیست و جزو استان‌های آخر کشور از نظر مناسب بودن فضای کسب و کار هستیم. رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان این‌که این روزها همه سرمایه‌گذاران می‌توانند با یک جست و جوی ساده در اینترنت به شرایط فضای کسب و کار استان ما دسترسی پیدا کنند،  می گوید: بدی فضای کسب و کار سرمایه‌گذارارن را فراری می‌دهد و مانع ایجاد اشتغال در استان است. کاشفی توجه به موضوع توازن منطقه‌ای را نیز از دیگر مواردی می‌داند که می‌تواند به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان کمک کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید