• جمعه 21 دی 1403
  • الْجُمْعَة 10 رجب 1446
  • 2025 Jan 10
پنج شنبه 20 دی 1403
کد مطلب : 245773
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Vmw1B
+
-

سهم خودرو‌های برقی جهان افزایش می یابد

محمد سرابی؛ روزنامه‌نگار

شهرداری‌های کلانشهر‌های جهان برای حل مشکل آلودگی هوا و مصرف زیاد سوخت‌های فسیلی به‌دنبال افزایش تعداد خودرو‌های برقی هستند و این کار را با مجموعه‌ای از سیاستگذاری‌ها انجام می‌دهند که بخش زیادی از آن شامل محدودیت ورود و خروج یا تعیین عوارض متفاوت است. برخی از شهرداری‌ها هم با روش‌های مخصوص به‌خود به‌دنبال تشویق جامعه برای حرکت به سمت خودرو‌های برقی هستند.

تبلیغ بنزین‌سوز ممنوع است

در شهر لاهه هلند تبلیغ فروش خودروی الکتریکی مجاز است، اما تبلیغات برای فروش خودرو‌های بنزین‌سوز یا هر خودرویی که از سوخت فسیلی استفاده کند به‌تدریج از ابتدای سال2025 ممنوع شده است. در مرحله اول تبلیغ خودروی بنزینی در بیلبورد‌های بزرگ و حاشیه مسیر‌های پیاده‌روی ممنوع شد و بعد به دیگر فضا‌های شهری هم گسترش پیدا کرد. شورای شهر لاهه اعلام کرده است که وقتی شهر می‌خواهد تا سال2030 به «تولید صفر آلاینده‌ها» برسد، طبیعی است که نباید شهروندان را تشویق به خرید خودرو‌های بنزین‌سوز کند. از طرف دیگر این شهر تعداد زیادی خودروی الکتریکی دارد، اما میزان آن نسبت به شهر‌های اسکاندیناوی کمتر است. در شهر آمستردام هلند هم تبلیغ فروش خودروی بنزینی ممنوع است، اما این کار با لغو قرارداد شرکت‌های تبلیغاتی انجام شده؛ نه وضع یک قانون از سوی شورای شهر.

حمل‌ونقل با خودروی برقی
آمستردام، روتردام، اوترخت، لاهه و درمجموع 30شهر هلند از ابتدای سال2025 ورود خودرو‌های باری بنزین‌سوز و گازوئیل‌سوز را به برخی از خیابان‌ها ممنوع کرده‌اند. خودرو‌هایی که بسته‌های پستی را در شهر جابه‌جا می‌کنند هم شامل این قانون می‌شوند و به شرکت‌های حمل‌ونقل اعلام شده است که از ون‌های الکتریکی برای این کار استفاده کنند. در مقابل 5400نقطه شارژ خودرو‌های برقی در لاهه ساخته شده است تا صاحبان خودرو‌های برقی به‌راحتی به شارژ دسترسی داشته باشند. مشکل اینجاست که اگر مطابق قانون شورای شهر، تبلیغات هر نوع وسیله نقلیه با سوخت ناشی از نفت ممنوع شود، شرکت‌های هواپیمایی و کشتی‌های تفریحی هم از تبلیغات شهری منع می‌شوند.

تبدیل تیر‌های چراغ برق به جایگاه شارژ

شهرداری جاکارتا برای حل مشکلات این کلانشهر مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها را به اجرا درآورده که یکی از آنها حمایت از خودرو‌های برقی تا حدی است که سهم آنها در رفت‌وآمد شهر به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کند. زیرساخت‌های شارژ خودرو در جاکارتا به اندازه شهر‌های پیشرو در برقی‌سازی‌ نیست و به همین دلیل تعدادی از خریداران ترجیح می‌دهند خودرو‌های برقی را به‌صورت کامل خریداری نکنند، بلکه آنها را در قرارداد‌هایی شبیه اجاره به‌کار بگیرند تا اگر امکان شارژ کافی وجود نداشت بتوانند آنها را به شرکت‌های سازنده برگردانند. شهرداری برای افزایش جایگاه‌های شارژ طرحی برای تبدیل تعدادی از تیر‌های برق به ایستگاه شارژ دارد. با موافقت شرکت برق دولتی، این کار در چند مورد آزمایشی انجام شد و ظاهرا موفقیت‌آمیز بوده است و اگر ادامه پیدا کند می‌شود 2000محل شارژ در جاکارتا ایجاد کرد. در سال2024 جاکارتا از نظر تراکم خودرو‌های سواری ‌بین 200کلانشهر جهان در رتبه9 قرار داشت و شهرداری قصد دارد که تعداد خودرو‌ها را به نفع خودرو‌های برقی تغییر دهد.

تغییر خودرو‌های دولتی
خودروسازانی که قصد سرمایه‌گذاری در تولید خودرو‌های برقی را داشته باشند از برخی عوارض شهری معاف می‌شوند. بنیان صنعت خودروسازی اندونزی از نوع صنایع ژاپنی است، اما بازار خودرو‌های برقی اکنون در اختیار کشور چین و صنایع تسلا قرار دارد. یکی از روش‌هایی که شهرداری جاکارتا برای بیشتر کردن خودرو‌های برقی در این شهر به‌کار بسته است، الزام سازمان‌های دولتی به تبدیل منبع انرژی خودرو‌های خدماتی خود از بنزینی به برقی است. برخی وزارتخانه‌ها در این زمینه همکاری کرده‌اند و خودرو‌های خدماتی مقام‌های ارشد خود را از نوع برقی برگزیده‌اند و خودرو‌های قبلی را کنار گذاشته‌اند. تعدادی هم حراج شدند و درآمد ناشی از آن به دولت بازگشت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید