• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 25 تیر 1397
کد مطلب : 23148
+
-

مشکلات کشاورزان استان و چند نکته

گلناز مشام| روزنامه‌نگار :

شفاف نبودن قیمت، افزایش هزینه‌های تولید، حضور واسطه‌ها و کمبود آب از مشکلات مهم  کشاورزان و باغداران استان است. بماند که مشکلاتی همچون واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی، اجرایی نشدن کامل خرید تضمینی، نپرداختن  بموقع خسارت‌ها از سوی بیمه دیگر نکته جدیدی نیست و با زندگی کشاورزان یزدی عجین شده است. 
کشاورزان خسته‌ای که گاهی نه تنها از روزها و ماه‌ها تلاش و خستگی و عرق جبین ریختن درآمدی عایدشان نشده بلکه با توجه به سیاست‌ها و نحوه عملکرد مسئولان و وجود مشکلات، متحمل هزینه‌ها و خسارت‌های فراوانی شده‌اند. کشاورزانی که با وجود اذعان دولتمردان به سهم بالای آنها در تولید و اقتصاد کشور آن‌طور که باید به آنها توجه نشده و نیازهای آنان حتی برای تولید فراهم نشده است. 

باید گفت به دلیل شفاف نبودن قیمت، واسطه‌ها به محصولات کشاورزان و باغداران را پایین‌ترین قیمت خریداری می کنند  و آنها را با چندین برابر قیمت در بازارها به فروش می‌رسانند و به این‌ترتیب سود حاصل از ماه‌ها تلاش و زحمت باغداران به جیب واسطه‌ها می‌رود و این موضوع باعث دلسردی کشاورزان می‌شود و آنها را مجبور به ترک کشاورزی و تغییر شغل می‌کند. 
حضور واسطه‌ها و دلالان که گاهی از آنها به‌عنوان «فعالان بازار‌» یاد می‌شود غیر‌قابل انکار است و حذف این واسطه‌ها غیر‌ممکن اما نکته قابل توجه این است که ساماندهی و نظارت بر فعالیت این فعالان از سوی مسئولان مربوطه می‌تواند از متضرر شدن باغداران و کشاورزان جلوگیری کند و مصرف‌کنندگان نیز از آثار این مهم بهره‌ببرند و مجبور به خرید محصولات کشاورزی به قیمت‌های مختلف نشوند. 

همچنین به دلیل افزایش هزینه‌های تولید در نهایت سود چندانی نصیب کشاورزان نمی‌شود و بدین‌ترتیب تمایل باغداران برای تولید و جمع‌آوری محصولاتشان کاهش می‌یابد. 
در همین حال واردات نیز بر مشکل باغداران افزوده است؛ به‌طوری که محصولات درجه ۲و۳ باغداران بازار فروش و سود چندانی ندارد. نباید از این نکته هم غافل شد که سردخانه‌های نگهداری میوه به‌عنوان یکی از مراکز ذخیره‌سازی، نقش مهمی در تنظیم بازار مصرف داخل و رونق صادرات دارد زیرا با ذخیره‌سازی میوه‌ها در شرایط مناسب امکان ایجاد تعادل عرضه و تقاضا در هر زمانی از سال فراهم می‌شود. بنابراین ساخت سردخانه‌های میوه در استان می‌تواند انگیزه تولید کشاورزان و میزان صادرات محصولات کشاورزی را افزایش دهد. 

نکته قابل تأمل در ساخت سردخانه‌های جدید و فعالیت سردخانه‌های موجود این است که به کارگیری تجهیزات مدرن در سردخانه‌ها کاهش قیمت نگهداری میوه، جلوگیری از اتلاف انرژی و کاهش هزینه‌های جاری سردخانه‌ها را به دنبال خواهد داشت و این مهم می‌تواند تمایل تولیدکنندگان را به ذخیره‌سازی محصولات‌شان افزایش دهد. 
به یقین، سختی و شرایط نامناسب برای کشاورزان تا حدی قابل پذیرش  خواهد بود و پس از آن با از بین رفتن انگیزه کشاورزان رمقی برای کشاورزی، تولید و توسعه این بخش نخواهد ماند.
از مسئولان و متولیان کشاورزی انتظار می‌رود با نگاه  کلان ملی به مشکلات کشاورزان استان رسیدگی کنند تا با حمایت از این قشر زحمتکش بسترسازی لازم را برای خودکفایی و استقلال کشور در زمینه کشاورزی و صنایع وابسته به آن فراهم آورند.

این خبر را به اشتراک بگذارید