• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 23 تیر 1397
کد مطلب : 22967
+
-

تابستان در حاشیه شهر مشهد

نوجوانان و جوانان در مناطق کم‌برخوردار شهری اوقات فراغت خود را با دغدغه‌های فراوان سپری می‌کنند

گزارش
تابستان در حاشیه شهر مشهد

نجمه موسوی | خراسان‌رضوی-خبرنگار:

 حاشیه شهر مشهد دارای تراکم جمعیتی بالایی است ولی از امکانات فرهنگی و ورزشی کمی برخوردار است. این محدوده با فرارسیدن فصل تابستان دچار مشکلاتی از جمله سرگردانی جوانان و نوجوانان در کوچه پس‌کوچه‌های شهر می‌شود که به علت نبود فضاهای ورزشی مناسب، زمینه‌ساز ایجاد مشکلات اجتماعی می‌شود. چند ماهی است که شهردار مشهد با رویکرد جدید خود، توجه به حاشیه شهر را در متن اصلی طرح جامع قرار داده و صحبت از اقداماتی است که توسط شهرداری مشهد در دست اجراست. 


تمرکز امکانات در غرب شهر 

به گفته معاون سلامت و تربیت بدنی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری، بر اساس سیاست‌های تعریف شده در شهرداری، از این پس تمرکز طرح‌های فرهنگی و ورزشی در مناطق کم‌برخوردار شهر خواهد بود.   «حسن نوری» با تاکید بر اینکه منطقه‌های 4، 5، 6 و 7 مشهد که از تراکم جمعیتی بالایی برخوردارند، به صورت ویژه مورد نظر اجرای طرح‌های ورزشی هستند، به صحبت‌های شهردار مشهد اشاره می‌کند که گفته بود باید حاشیه شهر در متن قرار گرفته و از تمرکز امکانات در بخش غربی مشهد جلوگیری شود.   وی از اقدامات زیربنایی و طرح‌های استعدادیابی خبر می‌دهد و بیان می‌کند: در 13 رشته برای دختران و 12 رشته برای پسران اقدام به برگزاری المپیادهای ورزشی کردیم تا سرمایه‌های انسانی و نیروهای مستعد و علاقه‌مند شناسایی شده و برای مسابقات در سطح شهر و استان 
آماده شوند. 


استانداردسازی فضاهای ورزشی برای معلولان

نوری معتقد است که بازپیرایی فرهنگسراها در مناطق حاشیه‌ای شهر و ایجاد خانه‌های ورزش در فرهنگسراهای مناطق کم‌برخوردار اقدامی کاربردی است و از تجهیز 6 فرهنگسرا در مناطق حاشیه شهر خبر می‌دهد.  معاون سلامت و تربیت بدنی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری از همکاری معاونت فرهنگی برای تغییر ساختار و کاربری ساختمان‌های بلااستفاده خبر می‌دهد و بیان می‌کند که تاکنون 175 زمین بلااستفاده در مناطق کم‌برخوردار توسط شهرداری تغییر کاربری یافته و این نهاد سعی دارد فضا را برای انجام انواع ورزش‌ها آماده کند تا اقشار مختلف مردم از امکانات ورزشی بهره‌مند شوند.  
وی با اشاره به اینکه در این فضاها استانداردسازی مناسب با نصب رمپ برای حضور معلولان و جانبازان صورت گرفته اعلام می‌کند: برخی از زمین‌ها به چمن مصنوعی تجهیز شده و برای استفاده جوانان علاقه‌مند آماده است.  نوری توجه به ورزش‌های سنتی، محلی و باستانی را از دیگر موضوعات مورد نظر شهرداری می‌داند و اعلام می‌کند: برای ترویج فرهنگ پهلوانی علاوه بر سالن مرکزی ورزش‌های باستانی در بلوار وحدت، سالن دیگری را نیز در منطقه 5 برای ورزش‌های سنتی آماده کرده‌ایم. 


مشکلات بی‌پایان حاشیه شهر

شهردار منطقه ۵ مشهد با اشاره به کمبود امکانات فرهنگی، تفریحی، ورزشی و همچنین کمبود سرانه فضای سبز به نسبت تراکم جمعیت منطقه، پیامد این کمبودها را بسیار سنگین می‌داند.   «حسین فرهادیان» یکی از اقدامات شهرداری را ساخت 2 مجموعه آبی و ورزشی مجزا برای بانوان و آقایان اعلام می‌کند و می‌گوید: تا پایان مهر سال جاری در گلشهر، که یکی از متراکم‌ترین مناطق شهر مشهد است، 2 مجموعه ورزشی مجزا، سالن بدنسازی، تی آر ایکس، بیلیارد، بازی‌های توپی و رایانه‌ای برای کودکان احداث می‌شود. به گفته وی میزان اعتبار پیش‌بینی شده برای این پروژه ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و عرصه این مجموعه‌های ورزشی 6 هزار و 150 متر مربع است و دارای سالنی به مساحت 3 هزار متر مربع است که دارای پارکینگی با ظرفیت 100 خودروخواهد بود.  فرهادیان تاکید می‌کند که این وظیفه بر عهده اداره ورزش و جوانان است تا به مسائل ورزشی حاشیه شهر نگاه ویژه‌ای داشته باشد و می‌افزاید: این استخر نخستین مجموعه آبی است که توسط شهرداری مشهد ساخته شده است. با توجه به اینکه هزینه‌ تعمیر و نگهداری استخرها صرفه اقتصادی برای شهرداری ندارد تنها دلیل این سرمایه‌گذاری، استقبال خوب مردم و ایجاد شور و نشاط برای شهروندان است.

وی با اشاره به طراحی و ساخت این مجموعه آبی که از ابتدای سال ۹۶ آغاز شده، بیان می‌کند: در یک سال، اجرای پروژه فقط 22 درصد پیشرفت داشته اما با رویکرد جدید شهری که توجه به مناطق کم‌برخوردار در اولویت امور است، در ۲ ماه گذشته پیشرفت ۵۲ درصدی را شاهد بوده‌ایم.  وی در خصوص توجه به ورزش‌های پهلوانی اظهار کرد: سالن ورزشی باستانی و پهلوانی باب الحوائج (ع) در زیرزمین مسجد قمر بنی‌هاشم‌(ع) با مساحت ۴۰۰ مترمربع و با هدف احیای ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای با اعتبار ۴ میلیارد ریال بنا شده است و تا یک ماه آینده به بهره‌ برداری خواهد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید