• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225081
+
-

شمیران را یکجا ببینید!

شمیران را یکجا ببینید!

    عباس صالحی (1335 تا‌کنون)
    کار ویژه: جمع‌آوری عکس‌های قدیمی از آلبوم‌های خانگی

آلبوم پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را که ورق بزنید حتما چند قطعه عکس قدیمی سیاه و سفید می‌بینید؛ عکس‌هایی تاخورده با ترک‌هایی که نشان از قدمت آنها دارد. برخی از این عکس‌ها کنار میدان شهر، پارکی قدیمی یا رودخانه‌ای پر آب گرفته شده و هر یک از آنها سندی برای هویت تاریخی یک محله به شمار می‌آید. عباس صالحی از علاقه‌مندان به تاریخ شمیران است که با جمع‌آوری عکس‌های قدیمی و چاپ آنها، موزه‌ای در خانه‌اش راه‌اندازی کرده است. موزه عکس عباس صالحی بازدید عمومی ندارد، اما گنجینه‌ای باارزش به شمار می‌آید. صالحی درباره چگونگی جمع‌آوری این عکس‌ها می‌گوید: «خیلی از عکس‌هایی را که اینجا می‌بینید از طریق بچه‌ها یا نوه‌های ساکنان قدیمی شمیران تهیه کرده‌ام. اغلب عکس‌هایی که به دستم می‌رسند تاخورده و از بین رفته‌اند. بعد از بازسازی، آنها را در ابعاد بزرگ‌تر چاپ می‌کنم و به در و دیوار خانه می‌چسبانم. بسیاری از آدم‌هایی که عکسشان را به دیوار زده‌ام، خیلی سال است فوت کرده‌اند، اما همه آنها به خوشنامی شهرت داشتند و زندگی هر یک داستانی شنیدنی دارد.»
صالحی که پیشنهادهایی برای انتقال این عکس‌ها به فضایی بزرگ‌تر و راه‌اندازی موزه‌ای عمومی هم داشته، می‌گوید: «این روزها از طریق گوشی همراه و فضای مجازی، عکس‌ها راحت‌تر به دستم می‌رسند. خیلی از آنهایی که در ایران زندگی نمی‌کنند عکس‌های قدیمی پدر و پدربزرگ‌هایشان را که اصالتا شمیرانی بودند از طریق گوشی همراه به دستم می‌رسانند و من هم مشتاقانه آنها را به مجموعه عکس‌هایم اضافه می‌کنم.»
قدیمی‌ترین قابله شمیران، مردانی با لباس شمیرانی‌ها، میدان تجریش با نمایی کاملا خلوت و بدون شلوغی، درشکه‌های مسافربری اول خیابان شریعتی کنونی، درخت قدیمی امامزاده صالح (ع) و ... تنها بخشی از مجموعه عکس‌های اوست و در میان آنها عکس‌هایی از دروازه‌های تهران، وقفنامه‌های قدیمی، رجال سیاسی و اسناد قدیمی هم دیده می‌شوند. در گوشه‌ای از اتاق نیز مجله‌های قدیمی، آرشیو روزنامه‌های اطلاعات و کیهان و مجله‌های فرهنگی، مرتب و منظم کنار همدیگر قرار داده شده‌اند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید