• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224274
+
-

از شورا چه خبر؟

تقویت ساختار اجتماعی در نواحی تهران
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در یکصد و بیست و سومین جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی که با هدف بررسی طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی برگزار شده بود، خواستار تقویت ساختار حوزه فرهنگی و اجتماعی در نواحی شد. نرگس معدنی‌پور با بیان اینکه امسال، سال آخر دوره ششم به لحاظ اجرایی و عملیاتی است، گفت: «باید تلاش شود تا تحقق حداکثری برنامه چهارم در سال1403 رقم بخورد. ازاین‌رو قصد داریم از ابتدای سال پیگیر نحوه اجرای برنامه‌هایی باشیم که در فصل بودجه به تصویب رسید و اعتبارات مشخصی برای آنها درنظر گرفته شد.» او در ادامه ضمن تقدیر از اقدامات شهرداری تهران در حوزه آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد: «کار در حوزه آسیب‌های اجتماعی بسیار سخت و پیچیده و با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است. طبق بررسی‌های کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، شهرداران نواحی در اجرای طرح فوریتی ساماندهی آسیب‌های اجتماعی با چالش‌هایی ازجمله کمبود خودرو در گشت‌های حامی شهر، کمبود مددکاران اجتماعی به‌ویژه در حوزه زنان، عدم‌همکاری دستگاه‌های اجرایی در جمع‌آوری متکدیان، کودکان کار و کارتن‌خواب‌ها، نبود حمایت‌های قانونی روبه‌رو بودند که لازم است برای ادامه اجرای طرح چالش‌ها مرتفع شود.» رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با بیان اینکه مدیریت شهری به سمت رویکرد محله‌محوری و ناحیه‌محوری حرکت کرده است، عنوان کرد: «بهره‌گیری از کارشناسان متخصص، فعال‌شدن خانه‌های مددکاری اجتماعی در سرای محلات، افزایش مددکاران اجتماعی خصوصا زنان، افزایش گشت‌های حامی‌شهر در نواحی، مردمی‌سازی‌ ساماندهی آسیب‌های اجتماعی با تکیه بر ارتقای تعلق محله‌ای شهروندان، اطلاع‌رسانی مناسب درباره اقدامات انجام‌شده، آگاه‌سازی‌ مردم، تقویت کارکرد خانواده در پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی می‌بایست در دستور کار قرار گیرد.»

نصب تعرفه در مجموعه‌های ورزشی شهرداری
رئیس کمیته ورزش شورای شهر تهران در نشست هم‌اندیشی با پیشکسوتان، قهرمانان و نخبگان ورزشی منطقه8  که با حضور فاطمه تنهایی، شهردار منطقه و حسین اجاقی، رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران برگزار شد اعلام کرد: «لازم است تعرفه‌های ورزشی در تمامی مجموعه‌های ورزشی شهرداری نصب شود.» زهرا شمس‌احسان با بیان اینکه در چنین جلساتی مشکلات و مسائل ورزشکاران بررسی و در قالب مصوبات پیگیری می‌شود، عنوان کرد: «اجرای برنامه حمایت از ورزش‌های قهرمانی و باستانی در برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران پیش‌بینی شده که در راستای همین تکلیف زورخانه منطقه3 بازسازی و افتتاح شد. به‌هرحال وظیفه اصلی شهرداری زمینه‌سازی‌ برای توسعه ورزش‌های همگانی و تسهیل دسترس برای تمامی اقشار جامعه است و تلاش می‌کنیم تا با ایجاد فضاهای مناسب در مناطق 22گانه، رشته‌های مدال‌آور بین‌المللی همچون کشتی، وزنه‌برداری و دو ومیدانی را در سراسر شهر گسترش دهیم.» مناسب‌سازی‌ مجموعه‌های ورزشی برای استفاده معلولان و جانبازان هم توسط این عضو شورای شهر تهران مورد توجه قرار گرفت و گفت که در مناطق شهر تعدادی از مجموعه‌های ورزشی برای حضور معلولان مناسب‌سازی‌ شده است.

تهران 19 مسیر گردشگری دارد
رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران از توسعه مسیرها و گذرهای گردشگری در پایتخت خبر داد و گفت که گذر گردشگری تعریفش با مسیر گردشگری متفاوت است. سیداحمد علوی با بیان اینکه در گذر گردشگری اقداماتی مشابه باب همایون، سی‌تیر و... انجام‌ شده  اما در مورد مسیرهای گردشگری موضوع متفاوت است، تأکید کرد: «در مسیر گردشگری ممکن است مردم به‌صورت عادی زندگی کنند اما چندین نقطه گردشگری و میراثی هم وجود داشته باشد. مثلا خانه نیما یوشیج و خانه جلال و سیمین به‌دلیل همجواری در یک مسیر گردشگری هستند. با افزایش مسیرهای گردشگری در سال گذشته، تعداد آنها به 19مسیر رسید و سعی داریم تعداد گذرهای گردشگری مانند گذرهای غذا در مناطق9 و 4 را هم افزایش دهیم.» رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر در مورد انتخاب شهردار ویژه ناحیه بازار هم عنوان کرد: «ما در تهران مناطق و محلات ویژه‌ای داریم که در بحث میراث فرهنگی و گردشگری خاص می‌گنجند و باید شهردار ناحیه علاوه بر موضوعات شهری به موضوعات میراثی و مرمت و... هم وارد باشد. برای اینکه شهرداران ویژه را منصوب کنیم براساس مصوبه شورای شهر، با اولویت شهردار ویژه ناحیه بازار کار را آغاز کردیم و شهرداری تهران باید این مصوبه را اجرایی کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید