• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223309
+
-

نسل ما با موبایل منقرض می‌شود؟

یک کارشناس فناوری در گفت‌وگو با همشهری درباره تأثیر امواج موبایل بر سلامت شهروندان سخن گفت

گپ
نسل ما با موبایل منقرض می‌شود؟

یکتا فراهانی-روزنامه‌نگار

با ورود امواج رادیویی جدید مانند شبکه‌های مختلف تلفن‌های همراه، همواره پرسش و نگرانی‌ در مورد تأثیر تشعشعات بر سلامت افراد وجود داشته است. اما آیا این امواج چنین اثری دارند و آیا نظارتی بر چگونگی منتشرشدن آنها وجود دارد؟ مطالعات گوناگونی برای بررسی تأثیر استفاده از تلفن همراه بر سلامت انسان انجام شده است. بااین‌حال شواهد تا به امروز نشان می‌دهد که این امواج باعث ایجاد سرطان در انسان نمی‌شوند. آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل، درباره نظارت بر امواج تلفن‌همراه می‌گوید: «تا جایی که من اطلاع دارم، در ایران دست‌کم 4مرکز ناظر بر حوزه تشعشع وجود دارد؛ یکی از آنها مسئول نظارت بر مؤسسه استاندارد است؛ 2 نهاد دیگر، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات و سازمان انرژی اتمی‌اند. بخش مسئول دیگر نیز وزارت بهداشت است که بر همین حوزه نظارت می‌کند.»

سختگیرانه‌ترین استانداردها
به‌گفته کریم‌بیگی، در ایران استانداردهایی درخصوص آستانه حد تشعشع رادیویی تدوین شده‌اند که از سختگیرانه‌ترین استانداردهای حد تشعشع عمومی در دنیا به‌شمار می‌روند.

نظارت بر حد تشعشع
او می‌گوید: «در ایران حد تشعشع سایت‌ها به‌طور مرتب هم توسط سازمان تنظیم مقررات و هم سازمان انرژی اتمی سنجش می‌شوند و تابه‌حال هیچ موردی حتی در آستانه رعایت استاندارد حد تشعشع هم دیده نشده است. درعین‌حال باید در مورد ورود تجهیزات به کشور نیز دقت داشته باشیم؛ چه از لحاظ ردشدن از گمرک و چه روشن‌شدن و واردشدن به شبکه. همه این موارد طبعا نیازمند دریافت استانداردها، نظارت‌ها و همچنین نمونه‌گیری دوره‌ای است.»

اعمال استانداردهای جهانی در ایران
بنا بر گفته مدیرعامل این اپراتور تلفن همراه، در ایران استانداردهای جهانی چه در حوزه بهداشت محیط و فرکانس و چه در حوزه آستانه تشعشع رعایت می‌شود و عملا همان فناوری‌هایی که در دنیا استفاده می‌شوند در ایران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شاخص SAR
کریم بیگی بیان کرد که خود مشترکان هم باید این استانداردها را از منظر استاندارد حد تشعشع که در قالب شاخص SAR شناخته می‌شود، در نظر داشته باشند. مشترکان باید هنگام خرید گوشی‌ها و تجهیزات ارتباطی مثل مودم و تبلت دقت کنند که این استانداردها رعایت شده باشند.

رعایت استانداردها
به‌گفته کریم‌بیگی، هر ابزار ارتباطی بی‌سیم مانند موبایل و مودم در اطراف خود امواج مغناطیسی ایجاد می‌کند و این میدان مغناطیسی طبعا بر مولکول‌های اطراف بی‌تأثیر نیست. ضمن آنکه این استانداردهای حد تشعشع است که زیان‌آوربودن یا نبودن آستانه‌های فرکانسی، فرستنده‌ها و گیرنده‌های رادیویی را تعیین می‌کند و استانداردگذاری آنها هم براساس مطالعات مختلفی است که در دنیا انجام شده و بازبینی می‌شود. همچنین مراجع جهانی مختلف حوزه بهداشت در این حوزه توصیه‌هایی دارند که حوزه تخصص آنهاست و باید به آن عمل شود.


تأثیر بر سلامت
کریم‌بیگی می‌گوید: «تا جایی که من می‌دانم، تابه‌حال هیچ مطالعه علمی اثبات‌شده‌ای که از طرف مراجع بین‌المللی ناظر در حوزه سلامت و استانداردگذاری تأیید شده باشد، وجود ندارد که اثبات کند تجهیزات تلفن همراه، چه در لایه شبکه و چه در حوزه استاندارد گوشی، بر سلامت انسان تأثیر می‌گذارند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید