• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 26 دی 1402
کد مطلب : 215763
+
-

پذیرایی با اسب سرخ شده

پذیرایی با اسب سرخ شده

کلاویخو، نویسنده و جهانگرد مشهور اسپانیایی که در عصر تیموری در قامت فرستاده ویژه پادشاه اسپانیا برای دیدار با تیمورلنگ وارد تهران شده در بخشی از سفرنامه پرماجرایش به غذای عجیبی که در مهمانی حاکم تهران صرف کرده اشاره می‌کند.  
این مهمانی در مهمانسرای حوالی میدان ارگ (15خرداد کنونی) که تیمورلنگ هنگام عبور از تهران در آن منزل می‌کرد برپا شده است.
کلاویخو در سال 784هجری شمسی و در دوره حکومت تیموریان، برای رساندن پیام صلح پادشاه اسپانیا برای تیمور لنگ که در آن برهه تاریخی از فرماندهان قدرتمند خاورمیانه بود به تهران سفر کرد و مورد استقبال قرار گرفت. جهانگرد اسپانیایی بعد از ورود به تهران مورد استقبال رسمی باباشیخ که از سوی تیمورلنگ به‌عنوان حاکم تهران انتخاب شده بود قرار گرفت و برای صرف ناهار به مهمانسرا رفت. آنطور که کلاویخو در سفرنامه‌اش روایت کرده، آشپزهای تهرانی اسب سرخ شده را سر سفره می‌گذاشتند و با شیوه‌ای نامتعارف از مهمان‌های خارجی پذیرایی می‌کردند. پذیرایی با اسب سرخ شده، شیوه و به‌عبارتی سنت دیرینه کشورهای آسیای میانه مثل قزاقستان، قرقیزستان و... به‌حساب می‌آید و هنوز در قرقیزستان گوشت اسب در قصابی‌ها به فروش می‌رسد.
کلاویخو نخستین جهانگرد خارجی است که در سفرنامه‌اش از اسب سرخ شده به‌عنوان نوعی غذا که در یکی از مهمانی‌های تهران سرو شده نام برده  است. در منابع مکتوب تاریخی آمده که تیمورلنگ که از نسل صحراگردان آسیای میانه بوده بر پذیرایی از مهمانان خارجی با اسب سرخ شده تأکید داشته و شخصاً به حاکم وقت تهران دستور داده با این شیوه از کلاویخو و همراهانش پذیرایی کند. او فرمانروایی بود که به رسم ایلیاتی درون چادر و روی زمین غذا می‌خورد و غذای مورد علاقه‌اش کباب با گوشت کره اسب بود. مکانی که در آن با اسب سرخ شده از فرستاده ویژه پادشاه اسپانیا پذیرای شده با گذشت زمان و روی کارآمدن حکومت‌های بعدی به کلی تغییر چهره داد و در دوره قاجار، کاخ گلستان و ارگ سلطنتی را همانجا ساختند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید