• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
سه شنبه 26 دی 1402
کد مطلب : 215743
+
-

پشتوانه اعتقادی در میان آمریکایی‌ها

پشتوانه اعتقادی در میان آمریکایی‌ها

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا معتقد است آمریکایی‌های زیادی دفاع از اسرائیل را برخود واجب می‌دانند. او در این‌باره می‌گوید: بزرگ‌ترین سرمایه اسرائیل در آمریکا نه پول لابی، نه نخبه‌ها، نه ثروت یهودی و نه دانشگاه‌هاست، بلکه این عقبه قدرتمند اعتقادات آمریکایی‌هاست که برای حفظ نفوذ اسرائیل در آمریکا مهم است. اگر پول را در حفظ نفوذ اسرائیل در آمریکا مهم بدانیم، اعراب هم پول و ثروت زیادی در آمریکا دارند، اما نفوذشان در آمریکا به اندازه اسرائیل نیست. اگر نخبگان اسرائیل را در آمریکا مهم بدانیم، خب نخبگان هندی و چینی نیز جمعیت بسیار گسترده‌ای در نهادهای آمریکایی دارند یا اروپایی‌ها نفوذ گسترده‌ای در نهادهای دانشگاهی و سیاسی آمریکا دارند، اما موقعیت اسرائیل را در آمریکا ندارند. در واقع چیزی که هیچ‌کدام از ملل دیگر در آمریکا ندارند، پشتوانه قدرتمند اعتقادی در میان آمریکایی‌هاست. حدود ۸۰میلیون نفر از جمعیت ۳۰۰میلیونی در آمریکا به‌صورت اعتقادی و رگ‌گردنی خودشان را ملزم به حمایت از اسرائیل می‌دانند. این جمعیت حاضر است همه‌‌ چیزش را بدهد، اما اسرائیل حفظ شود. اگر به نقشه آمریکا نگاه کنیم، یک خط فرضی با نام کمربند انجیلی وجود دارد که پایین این خط ایالت‌‎هایی مانند جورجیا، تگزاس، فلوریدا و آلاباما هستند که شامل اوانجلیست‌هایی است که اعتقاد بسیار مهمی برای حفظ اسرائیل دارند و کلیساهای بسیار فعالی دارند. همین چند وقت پیش واعظی از اوانجلیست‌ها با نام «جیک فالور» فوت کرد که کشیش بود و کلیسای بزرگی داشته که آن را تبدیل به ایستگاه رادیویی و سپس استودیوی تلویزیونی کرده بود. براساس آمار موجود، برنامه این کشیش اوانجلیست هفته‌ای ۲۵میلیون شنونده و بیننده ثابت در آمریکا داشته‌ که عدد بسیار بزرگی است. این کشیش نه سلبریتی بود، نه آکتور سینما و فقط درباره خدا و آخر‌الزمان و شیطان و شر صحبت می‌کرد، اما ۲۵میلیون نفر آمریکایی برنامه‌های او را فعالانه دنبال می‌کردند. در این شرایط هیچ‌کس در آمریکا جرأت ندارد که قدمی بردارد که متهم به این شود که بازگشت عیسی مسیح را به تأخیر انداخته است. لذا جایگاه اسرائیل در آمریکا ریشه در این اعتقادات دارد نه صرفا لابیست‌ها یا ثروت و پول. گفته می‌شود جورج دبلیو بوش در سال۲۰۰۰ با کمک همین اوانجلیست‌ها به قدرت رسیده و جریان لیبرال در آمریکا نیز جرأت مخالفت با اوانجلیست‌ها را ندارد و حتی قدرت آیپک ریشه در اعتقادات اوانجلیستی آمریکایی‌ها دارد و آیپک، نشأت گرفته از اعتقادات اوانجلیستی در آمریکاست. وگرنه اعراب، ارامنه،چینی‌ها و دیگران هم در آمریکا لابی دارند، اما لابی هیچ‌کدام ریشه در اعتقادات قوی مانند صهیونیست‌ها ندارد و به همین‌خاطر نیز بایدن می‌گوید که یهودی نیست، اما صهیونیست است؛ چون معتقد است که حمایت از صهیونیست به‌معنای حمایت از دین و ایمان است.

ایجادسپرامنیتی برای اسرائیل
آمریکا با اعزام ‌ناو جنرال فورد‌ به شرق مدیترانه، به‌دنبال حمایت از اسرائیل در ابتدای شروع جنگ ۷اکتبر بود و هدفش ایجاد سپر امنیتی برای اسرائیل بود تا دیگر بازیگران منطقه‌ای وارد درگیری با اسرائیل نشوند. آمریکا معتقد است که بعد از 3‌ماه جنگ، درگیری و کشتار سنگین در غزه، اسرائیل باید به سمت جنگ کم‌شدت و هدفمند حرکت کند. از حدود یک‌ ماه پس از جنگ، زمزمه تغییر شیوه جنگ اسرائیل در غزه از سوی آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، لوید آستین‌، وزیر دفاع و دیگر مقامات کاخ سفید مطرح بود و هرکدام با ادبیات خاص خود از اسرائیل خواستار حرکت به سمت جنگ کم‌شدت بودند. در این روش به‌جای بمباران گسترده با بمب‌های سنگرشکن، اهداف خاصی در غزه هدف قرار می‌گیرد و لذا آمریکا به‌دنبال توقف جنگ در غزه نیست، بلکه خواستار تغییر شیوه جنگ در غزه است. در واقع آمریکا نیز می‌داند که گسترش تنش در منطقه باعث تهدید منافع واشنگتن خواهد شد و از این‌رو واشنگتن به‌دنبال افزایش تنش در منطقه نیست.
البته رفتن ناو جنرال فورد با آمدن ناو دیگری همزمان شده است و رفت‌وآمد ناوهای آمریکایی در منطقه همواره وجود داشته است.
در مقاطعی این رفت‌وآمدها در رسانه‌ها برجسته می‌شود و در مواردی نیز این رفت‌وآمدها چندان به سطح رسانه‌ها نمی‌رسد. در واقع آمریکا همواره به‌دنبال این است که قدرت بازدارندگی خود را در منطقه حفظ کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید