• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 دی 1402
کد مطلب : 214314
+
-

شرمساری سال نو

برگزاری جشن‌های باشکوه سال نو در برخی کشورهای عربی

گزارش
شرمساری سال نو

رضا عمویی-روزنامه‌نگار

جهان در حالی سال نوی میلادی 2024را جشن گرفت که غزه از 87روز قبل از آن درگیر جنگ بود و بمباران غزه حتی با آغاز سال نوی میلادی جدید متوقف نشد. نسل‌کشی در غزه در نخستین بامداد سال نوی میلادی جدید ادامه یافت، هرچند مسئله فلسطین سایه سنگینی بر مراسم‌ سال نوی میلادی در همه دنیا چه کشورهای عربی- اسلامی و چه کشورهای غربی انداخت و در بسیاری از کشورها مراسم‌ مرتبط با سال نوی میلادی تحت‌تأثیر تحولات غزه قرار گرفت.

واکنش سرد رهبران عربی
درحالی‌که انتظار می‎‌رفت در بسیاری از کشورهای عربی به‌دلیل همدردی با مردم فلسطین، برگزاری مراسم‌ سال نو با محدودیت همراه باشد، اما این انتظار از رهبران و دولت‌های عربی محقق نشد.
خونسردی دولت‌های عربی: در کشورهای عربی مانند عربستان، مصر، امارات، اردن، قطر، عمان، بحرین و لبنان به‌صورت رسمی هیچ‌گونه محدودیتی برای برگزاری مراسم سال نوی میلادی اعلام نکردند.
محدودیت جشن اما نه برای شهدای غزه: در میان کشورهای عربی فقط در کویت بود که برگزاری جشن سال نوی میلادی با محدودیت و ممنوعیت روبه‌رو شد، اما این محدودیت نه برای همدردی با مردم فلسطین بلکه به‌دلیل همدردی با خانواده امیر فقید کویت صورت گرفت. امیر کویت 2هفته پیش از آغاز سال نوی میلادی بدرود حیات گفت.
شارجه، تنها امیرنشین همراه با فلسطین: در امارات متحده عربی از میان 6 امیرنشین، فقط امیرنشین شارجه بود که در آن ممنوعیت برگزاری مراسم شادی سال نو از سوی پلیس به‌دلیل همدردی با مردم غزه اعلام شد. فرماندهی کل پلیس شارجه اعلام کرد که به‌منظور همبستگی انسان دوستانه با برادران در نوار غزه، هرگونه جشن و آتش‌بازی در شب سال نوی 2024ممنوع است. در دیگر مناطق امارات جشن سال نوی میلادی 2024بدون توجه به تحولات غزه برگزار شد و دوبی میزبان یکی از بزرگ‌ترین آتش‌بازی‌ها و جشن‌های سال نوی میلادی در جهان بود.

مسیحیان، پیشروتر از رهبران عربی!
همزمان با آغاز سال نوی میلادی، مسیحیان کشورهای عربی واکنش درخوری در همدردی با مردم غزه داشتند و جشن‌های سنتی از سوی برخی کلیساها در حمایت از مردم فلسطین لغو شد.
همدردی مسیحیان فلسطینی با غزه: بیشتر مسیحیان فلسطینی در شهرهای کرانه باختری به‌ویژه بیت‌المقدس و بیت‌اللحم ساکن هستند و جمعیت مسیحیان بیت‌المقدس به تنهایی به 9هزار نفر می‌رسد، اما همه آنان امسال جشن‌های سال نوی میلادی را به احترام مردم غزه لغو کردند. مسیحیان بیت‌المقدس امسال رژه پیشاهنگی کاروان پاتریارک به سمت کلیسای مهد در بیت‌اللحم برای مراسم عشای کریسمس را برگزار نکردند. همچنین بیت‌اللحم، زادگاه حضرت عیسی مسیح(ع) در سالروز میلادش به مانند هرسال با چراغ‌ها آذین‌بندی نشد و امسال خاموش ماند.
مسیحیان اردن: شورای رهبران کلیسا در اردن هم در پیامی همبستگی خود را با اعضای جامعه مسیحی فلسطین و مردم غزه اعلام و تأکید کرد که امسال تبریک سال نوی میلادی ممنوع است و برگزاری مراسم دعاهای کلیسا کافی است. در اردن همچنین بازارچه‌های کریسمس و رژه‌های موسیقی پیشاهنگی و توزیع هدایا بین کودکان و تزیینات کریسمس به احترام قربانیان غزه لغو شد.
مسیحیان سوریه: کلیساهای اصلی سوریه هم اعلام کردند که دعای سال نو فقط برای همبستگی با فلسطینیان در نوار غزه برگزار می‌شود و خبری از جشن کریسمس در خیابان‌های بسیاری از محلات دمشق و دیگر شهرهای سوریه نیست.
مسیحیان لبنان: در لبنان نیز کلیساها از نمازگزاران با پارچه مشکی به نشانه عزا پذیرایی کردند و بیشتر دعاهای «بشاره بوتروس الرای»، رهبر مسیحیان مارونی لبنان در عشای ربانی کریسمس روی مردم غزه تمرکز داشت.
مسیحیان مصر: مراسم کریسمس در کلیسای کاتولیک اسکندریه مصر با پیام تسلیت «اسقف ابراهیم اسحاق»، اسقف اسکندریه به بازماندگان شهدای غزه آغاز شد و برخلاف سال‌های گذشته این کلیسای معروف مصر هیچ جشنی برگزار نکرد.
مسیحیان ایران: مسیحیان ایرانی نیز به مانند بسیاری از هم‌کیشان خود در کشورهای منطقه در آیین عبادی خود در کلیسای «گریگور لوساووریچ مقدس» تهران برای مردم غزه دعا کردند و خواستار پایان جنگ علیه فلسطین شدند.‌

بی‌خیالی سیاستمداران، حرمت نگه‌داشتن شهروندان
با وجود بی‌خیالی رهبران عربی، اما شهروندان در برخی کشورهای عربی برای همدردی با مردم فلسطین مراسم‌ سال نوی میلادی را لغو کردند.
اردن: با جود آنکه دولت اردن هیچ محدودیتی برای مراسم‌ شاد سال نو به‌دلیل جنگ غزه ایجاد نکرد، اما سندیکای هنرمندان اردن جشن‌های سال نوی میلادی را لغو کرد و «محمد یوسف العبادی»، رئیس سندیکای هنرمندان اردن اعلام کرد که به‌دلیل همدردی با غزه هیچ کنسرتی به مناسبت سال نو برگزار نخواهد شد. «راغب علامه»، خواننده اردنی نیز تور کنسرت سال نوی خود در کانادا را در حمایت از غزه لغو کرد.
مصر: در سرزمین فراعنه بسیاری از شهروندان جشن‌های سال نو را لغو کردند. تارنمای مصری القاهره گزارش داده است که تعداد زیادی از هتل‌ها در استان اسکندریه تمام جشن‌های سال نوی خود را در حمایت از غزه لغو کردند و مدیران این هتل‌ها تصمیم گرفتند هیچ مراسم جشنی از سوی گردشگران به‌دلیل کشتار غیرنظامیان در غزه برگزار نشود. این در حالی است که اسکندریه طی سال‌های گذشته یکی از مقاصد گردشگری در آغاز سال نوی میلادی بوده است.

همدردی پاکستان با غزه
بمباران بی‌امان غزه باعث شد تا پاکستان برگزاری جشن و شادی را ممنوع اعلام کند. در همین ارتباط نیز، «انور الحق کاکر»، نخست‌وزیر موقت پاکستان هفته گذشته در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد که امسال به‌خاطر مردم غزه، جشن‌های سال نوی میلادی و هرگونه مظاهر شادی ممنوع است. براساس گزارش دیلی میل، کاکر در این پیام تلویزیونی که شامگاه پنجشنبه گذشته پخش شد، گفت: «تمامی ملت پاکستان و امت اسلام عمیقاً از نسل‌کشی فلسطینیان مظلوم اندوهگین است، خصوصاً کشتار کودکان در غزه و کرانه باختری.»

اهتزار پرچم فلسطین در مراسم سال نوی اروپا و آمریکا
مراسم سال نو در کشورهای اروپایی و آمریکا نیز تحت‌ تأثیر تحولات فلسطین برگزار شد. در سوئیس، فنلاند، فرانسه و آلمان پرچم فلسطین در میان جشن‌های خیابانی سال نو به کرات دیده شد و حامیان فلسطین در حالی در برلین پایتخت آلمان گرد آمدند‌ که پلیس آلمان از قبل، گردهمایی حامیان فلسطین در سال نو را ممنوع کرده بود.
در آمریکا نیز در برخی شهرها مانند بوستون، هزاران نفر در شب سال نو برای راهپیمایی حمایت از فلسطین در تالار شهر بوستون گردهم آمدند و سال 2023را یک سال سیاه برای فلسطین توصیف کردند. تظاهرات حمایت از فلسطین در شب سال نوی 2024در شهرهای نیویورک و میشیگان نیز برگزار شد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید