• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 5 تیر 1397
کد مطلب : 21071
+
-

انتقال آب از وان به ارومیه منتفی است

 مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: برنامه‌ای برای انتقال آب از خارج از کشور به دریاچه ارومیه نداریم.

فرهاد سرخوش در گفت‌وگو با ایسنا با رد ادعای برخی درخصوص طرح انتقال آب از وان ترکیه به دریاچه ارومیه، تأکید کرد: فعلا هیچ طرحی برای انتقال آب از خارج از کشور به دریاچه ارومیه مصوب نشده و درصورت نیاز، از منابع و حوزه داخلی استفاده خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه پروژه انتقال آب «کانی سیب» ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ادامه داد: با اتمام تونل انتقال آب کانی سیب، سالانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه وارد می‌شود. به گفته سرخوش، وسعت فعلی دریاچه 2322کیلومترمربع بوده و حجم فعلی آب  آن۲میلیارد و ۸ میلیون مترمکعب گزارش شده است. 
وی با اشاره به اینکه در سال97 هیچ اعتباری به ستاد استانی احیای دریاچه ارومیه تزریق نشده است گفت: سال گذشته ۳۷۰میلیارد تومان به کل پروژه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه تخصیص یافته بود.
 به گزارش همشهری، صاحب‌نظران حوزه محیط‌زیست، منابع طبیعی و آب، بارها با اشاره به اینکه اجرای راهکارهای اکولوژیک می‌تواند دریاچه ارومیه را از وضع کنونی نجات دهد، تأکید کرده‌اند از آنجا که دریاچه ارومیه یک پارک ملی است احیای آن باید مبتنی بر روش‌های اکولوژیک و به‌طور مشخص، استفاده از قابلیت‌های درونی حوضه باشد. براساس روش‌های اکولوژیکی، هرگونه تخریب فیزیکی (مثل انتقال آب) در حوضه ممنوع است.

این خبر را به اشتراک بگذارید