• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 28 آبان 1402
کد مطلب : 209629
+
-

از حقوق بشر تا آزادی بیان موهومات قرن بیست‌و‌یک

نگاه
از حقوق بشر تا آزادی بیان موهومات قرن بیست‌و‌یک

امید ملایی؛  روزنامه‌نگار

پس از گذشت بیش از 40 روز از حملات تروریست‌گونه رژیم صهیونیستی به زندان روباز غزه و به خاک و خون کشیدن غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان، شورای امنیت سازمان ملل با پیشنهاد کشور مالت برای ایجاد یک وقفه بشردوستانه موافقت کرده است. در ظاهر پیشنهادی در راستای احقاق حقوق بشر به‌نظر می‌رسد اما وقتی در جزئیات این پیشنهاد دقیق می‌شویم پاسخ متفاوت می‌شود!
علاوه بر اینکه در این قطعنامه هیچ بازه زمانی مشخصی برای وقفه بشردوستانه مشخص نشده، در بخشی از آن به آزادی اسرای صهیونیستی اشاره شده که در عملیات طوفان الاقصی توسط حماس به اسارت درآمده‌اند. این یعنی قطعنامه به‌ظاهر بشردوستانه قصد دارد در ازای یک وقفه موقت و نه آتش‌بس، تنها عامل بازدارنده دربرابر جنایات بیشتر رژیم صهیونیستی یعنی همان نگرانی از امنیت اسرای صهیونیست را نیز از میان بردارد تا کار برای رژیم اشغالگر هموارتر از گذشته شود.
این اما تنها باری نیست که کشورهای داعیه‌دار حقوق بشر از این مفهوم در جهت منافع خود استفاده ابزاری می‌کنند. می‌توان گفت پس از وحشیگری‌های غیرانسانی که رژیم صهیونیستی در غزه به غیرنظامیان تحمیل کرد، خیلی راحت‌تر از گذشته می‌شود درباره موهوم بودن مفاهیمی از قبیل حقوق بشر و آزادی بیان در دنیا سخن به میان آورد.
گذشته را به‌خاطر بیاورید؛ آنجا که در سال 2018 کشورهای غربی ادعای اثبات‌نشده‌ای را مطرح کردند که دولت سوریه علیه غیرنظامیان از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. در ادامه آمریکا، انگلیس و فرانسه ناوها و هواپیماهای خودشان را علیه سوریه به خط کردند و به نقاطی در این کشور حمله مستقیم نظامی انجام دادند.
امروز اما قضیه متفاوت است. دیگر هیچ‌کدام از این کشورها به بمب‌های فسفری که در غزه فرود می‌آید واکنشی نشان نمی‌دهند. کشتار غیرنظامیان دیگر اولویت‌شان نیست. از کنار حمله به بیمارستان به‌راحتی می‌گذرند. فریاد زنان و کودکان هر قدر هم که بلند باشد شنیده نمی‌شود.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا که برای جنگ اوکراین جلوی دوربین‌ها بغض می‌کرد و از سختی نگاه‌ کردن به تصاویر غیرنظامیان کشته‌شده صحبت به میان می‌آورد حالا در مورد غزه معتقد است جنگ همین است که هست!
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که پیش ‌از این از اهانت به پیامبر اسلام(ص) حمایت می‌کرد و آن را جزئی از معیارهای برقراری آزادی بیان در کشورش می‌دانست. حالا در کنار آلمان شکل‌گیری هرگونه اجتماع با هدف حمایت از فلسطین را ممنوع اعلام کرده است.
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نگران هدف قرارگرفتن زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین با نیت جلوگیری از دسترسی مردان، زنان و کودکان به آب و برق بود، اما حالا که بیش از 40روز است غزه در محاصره کامل است و راهی برای ورود کمک بشردوستانه به آن نیست، این خانم نگران نمی‌شود که هیچ، رسماً نیز اعلام می‌کند که اروپا در این لحظات تاریک در کنار اسرائیل باقی خواهد ماند!
این روزها دیگر کسی به استاندارد دوگانه غربی‌ها و اینکه این استانداردها بسته به منافع کشورهای به ‌اصطلاح جهان اول، تغییر ماهیت می‌دهند و صرفاً در نقش یک ابزار سودمند عمل می‌کنند شکی ندارد. این شاید یک پیروزی بزرگ باشد، اما یک سؤال در ذهن متبادر می‌شود. حتماً باید خون قریب به 12هزار بی‌گناه ریخته می‌شد تا این دوگانگی منافع ثابت می‌شد؟!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید