• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 21 شهریور 1402
کد مطلب : 202880
+
-

فروپاشی روانی در سرزمین‌های اشغالی

بیماری‌های روحی و اضطراب‌های هر روزه در سرزمین‌های اشغالی، آمار مبتلایان به مشکلات روانی را افزایش داده است

گزارش
فروپاشی روانی در سرزمین‌های اشغالی

بهاره محبی-روزنامه‌نگار

تقریبا روزی نیست که خبر و فیلمی درباره تظاهرات‌های گسترده ضددولتی در سرزمین‌های اشغالی منتشر نشود؛ تجمع‌های اعتراضی که اغلب به درگیری معترضان و نیروهای امنیتی منجر می‌شود. به این غائله، نگرانی نسبت به آینده سیاسی، تلاطم‌های اقتصادی ناشی از بحران سیاسی و هراس از حملات روزافزون گروه‌های مقاومت به‌دلیل اقدامات تحریک‌آمیز و سیاست‌های ضدانسانی کابینه افراطی رژیم‌ صهیونیستی را هم اضافه کنید.همین هراس و اضطراب هر روزه باعث شده تا آمار مبتلایان به مشکلات روانی در سرزمین‌های اشغالی به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

همه‌گیری مشکلات روانی در جوانان
وب‌سایت واللا در گزارشی با اشاره به پدیده فراگیر مشکلات روانی دانش‌آموزان مدارس ابتدایی و متوسطه در سرزمین‌های اشغالی به نقل از یک دختر ۱۶ساله نوشته بود که به‌ دلیل اعتراض‌های دامنه‌دار در ماه‌های گذشته دچار ترس و وحشت شده است. گفته شده، کشیده شدن اختلافات به همه زمینه‌های زندگی و نگرانی از آینده بی‌ثبات، باعث شده تا اغلب جوانان در سرزمین‌های اشغالی نسبت به آینده خود عمیقا نگران باشند و ۴۴درصد از جوانان از اضطراب مداوم، افسردگی و ناامیدی رنج می‌برند. روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نیز نوشته که خودکشی در میان نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۲۴سال ۷۵درصد افزایش داشته است.

افزایش مصرف داروهای ضدافسردگی
شبکه تلویزیونی آی24 نیز ژوئن2023 گزارش داد که در سال گذشته میلادی حدود ۷.۵درصد از ساکنان اراضی اشغالی یعنی چیزی حدود ۶۴هزار نفر، دارو‌های ضدافسردگی و ضد‌اضطراب تجویز شده را مصرف می‌کردند. این رقم در سال۲۰۱۶ میلادی تنها ۵درصد بوده که از افزایش ۵۰درصدی مصرف داروهای ضدافسردگی در طول ۶سال گذشته حکایت دارد. در این گزارش اشاره شده که تنها یک مرکز حمایت روانی (ارحان) در سال2022 میلادی 300هزار و883 درخواست برای کمک روانشناختی دریافت کرده که نسبت به سال گذشته 10درصد افزایش یافته است. گفته شده‌62درصد از کسانی که درخواست حمایت‌های روانی داشته‌اند، زن بوده‌اند. ‌

رشد آمار خودکشی
علاوه بر غیرنظامیان و جوانان، بحران روانی، دامن نظامیان اشغالگر را نیز گرفته است. وب‌سایت خبری العربی جدید نیز نوشته: «خودکشی نیروهای نظامی اشغالگر یکی از تیترهای هر روزه رسانه‌هاست که نشان می‌دهد بحران روانی در سرزمین‌های اشغالی به یک اپیدمی تبدیل شده است. تا زمانی که صهیونیسم و خشونت علیه فلسطینیان ادامه داشته باشد، این بحران حل نخواهد شد.» از سال1990 خودکشی، یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ‌ومیر نظامیان بوده که از پایان سال2022 تشدید هم شده است؛ پدیده‌ای که وزارت جنگ رژیم‎صهیونیستی از انتشار آمار دقیق آن خودداری می‌کند.











 

این خبر را به اشتراک بگذارید