• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
پنج شنبه 24 خرداد 1397
کد مطلب : 19778
+
-

صعود 3میلیارد دلاری بورس

شاخص بورس تهران دیروز با یک جهش بی‌سابقه به مرز 100هزار واحد رسید

در یک رویداد بی‌سابقه دیروز ارزش بازار سهام دست‌کم 3میلیارد دلار رشد کرد و شاخص بورس برای نخستین بار به مرز 100هزار واحد نزدیک شد.

به گزارش همشهری، پس از مدت‌ها رکود از روز سه‌شنبه بازار سهام وارد یک دوره صعود پر قدرت‌شده و این رشد در مبادلات دیروز شتاب بیشتری گرفت؛ به‌طوری قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های بورس به‌ویژه شرکت‌هایی که محصولاتشان را صادر می‌کنند با رشدهای عجیب مواجه شد. این در حالی است که ظرف یک سال گذشته ده‌ها میلیارد دلار از ارزش بازار سهام کاسته شده است و قیمت سهام شرکت‌های بورس به پایین‌ترین حد خود رسیده، اما در پایان مبادلات روز گذشته ارزش کل شرکت‌های حاضر در بورس تهران 10هزار میلیارد تومان و ارزش کل فرابورس 3هزار میلیارد تومان رشد کرد و جمعا ارزش کل بازار سهام در رویدادی که می‌توان گفت در تاریخ بازار سرمایه بی‌سابقه است 13هزار میلیارد تومان معادل 3میلیارد دلار رشد کرد و از 439هزار میلیارد تومان به 452هزار میلیارد تومان رسید. دیروز شاخص کل بورس تهران هم تحت‌تأثیر این رشد 2.8درصد رشد کرد و برای نخستین بار به مرز 100هزار واحد نزدیک شد.

داده‌های آماری نشان می‌دهد که بخش زیادی از رشد بازار سهام ناشی از رشد قیمت سهام شرکت‌های صادرات‌محور بوده است؛ به بیان دیگر می‌توان گفت علت نخست افزایش شاخص بورس در مبادلات دیروز ارائه گزارش‌های جدید مالی شرکت‌های صادرات محور است که نشان می‌دهد افزایش قیمت دلار تأثیر زیادی در افزایش سود آنها داشته است. به‌عنوان مثال روز گذشته شرکت ملی صنایع مس ایران که بخش زیادی از محصولاتش به بازار‌های جهانی صادر می‌شود، در تازه‌ترین گزارش مالی خود که در سامانه کدال درج شد اعلام کرد تحت‌تأثیر افزایش قیمت دلار و رشد قیمت جهانی مس جمع کل سودش از 2300میلیارد تومان در یک سال به 3هزار میلیارد تومان رسیده است. همین رویه در مورد شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی و فولاد که از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس هستند و در عین حال بخش مهمی از محصولاتشان در بازار‌های جهانی عرضه می‌شود صدق می‌کند.

به همین دلیل در مبادلات روز گذشته شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس؛ صنایع‌ مس‌ ایران‌، معدنی و صنعتی گل گهر، پتروشیمی جم،  نفت و گاز تأمین و فولاد خوزستان بیشترین نقش را در صعود شاخص داشتند و جمعا 1275واحد شاخص بورس را بالا کشیدند. در کنار این موضوع علت دوم هم به زعم فعالان بازار سرمایه به سخنان سه‌شنبه شب سخنگوی دولت و اعلام نکاتی در مورد اقتصاد و قیمت‌ها و مخصوصا دعوت مردم به بورس و حمایت از بازار سرمایه بر می‌گردد که در برنامه گفت وگوی ویژه خبری مطرح شد. محمدباقر نوبخت در بخشی از این برنامه گفت: مردم نباید فکر کنند فقط می‌توانند در بازارهای ارز و سکه و خودرو سرمایه‌گذاری کنند و باید بدانند بازار سرمایه جذابیت بیشتری نسبت به سایر بازارها دارد. سرمایه‌گذاری در این بازار به نوعی حمایت از تولیدکنندگان هم محسوب می‌شود.

در عین حال به نظر می‌رسد نزدیک شدن به فصل داغ مجامع در تیر‌ماه مطابق سنت هر ساله نیز در ترغیب سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس اثربخش بوده و منجر به ورود نقدینگی جدیدبه بازار سهام شده؛ نقدینگی‌ای که در‌ماه‌های قبل صرف خرید طلا، ارز، مسکن و حتی برخی کالاهای سرمایه‌ای شده بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید