• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 24 خرداد 1397
کد مطلب : 19765
+
-

حمله به حدیده؛ فاجعه جدید انسانی در یمن

جهان‌نما
حمله به حدیده؛ فاجعه جدید انسانی در یمن

نیروهای اماراتی و عربستانی، با وجود هشدارهای سازمان ملل و گروه‌های بین‌الملل حقوق بشری، دیروز حمله گسترده خود را به بندر حدیده در جنوب غرب یمن آغاز کردند. به گزارش الجزیره، این بزرگ‌ترین نبرد در جنگ داخلی سه ساله در یمن است. حمله سنگین به حدیده، با پشتیبانی هوایی عربستان و حمایت امارات از نیروهای زمینی شروع شد. 

پیش از این، امارات به نیروهای حوثی انصارالله ضرب‌الاجل داده بود که تا روز سه‌شنبه این بندر را ترک کنند. حدیده، تنها بندری است که نیروهای حوثی در اختیار دارند و در 150کیلومتری جنوب غرب صنعا قرار دارد. این بندر نقشی حیاتی در ورود غذا و سوخت به کشور قحطی ‌زده یمن دارد. به همین‌خاطر است که برخی کارشناسان معتقدند سقوط این شهر، می‌تواند سرآغاز شکست حوثی‌ها در جنگ داخلی باشد.

براساس گزارش تلویزیون العربیه، تا دیروز ظهر نیروهای دولت تبعیدی یمن، ‌تحت حمایت امارات و عربستان موفق شدند منطقه نخیلا را در جنوب شهر تحت کنترل خود در بیاورند.
حمله گسترده به حدیده در حالی انجام شده است که سازمان ملل به‌صورت جدی درباره آن هشدار داده بود. سازمان‌های حقوق بشری اعلام کرده‌اند که این نبرد، می‌تواند نزدیک به 300هزار قربانی به همراه داشته باشد. حدود 600هزار نفر در حدیده و اطراف آن زندگی می‌کنند و سازمان ملل در گزارشی نوشته است که در حمله به این منطقه، حدود 250هزار نفر همه‌‌چیزشان را از دست خواهند داد، حتی جان خود را.

حمله به حدیده، با هجوم نیروهای تحت حمایت امارات و عربستان به فرودگاه شروع شد و به گزارش پرس‌تی‌وی و به نقل از المصدر، درگیری‌های شدیدی بین مهاجمان و نیروهای حوثی‌ در این منطقه روی داد.

در همین حال وال استریت ژورنال گزارش داده است که نشانه‌هایی از مشارکت گسترده ارتش آمریکا در این حمله وجود دارد. براساس گزارش این روزنامه، آمریکا اطلاعات مربوط به حملات هوایی را در اختیار عربستان و امارات می‌گذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید