• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
پنج شنبه 24 خرداد 1397
کد مطلب : 19692
+
-

تهیه‌کننده «فصل داغ فوتبال»

نقص‌ها از من است نقاط مثبت برای تیم

نقص‌ها از من است نقاط مثبت برای تیم

  نیلوفر ذوالفقاری

فوتبال این روزها تلویزیون را به نام خود سند زده است! محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیون از ابتدای این هفته، تحت تاثیر بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان بودند. از امروز با آغاز رسمی مسابقات و برگزاری بازی افتتاحیه، نگاه‌های بیشتری برای دیدن این رقابت‌ها به قاب تلویزیون دوخته خواهد شد. «فصل داغ فوتبال»، ویژه‌برنامه جام‌جهانی است که از ابتدای هفته روی آنتن شبکه ورزش رفته تا از این رویداد استقبال کند و تا پایان جام‌جهانی هم ادامه خواهد داشت. جواد خیابانی مجری «فصل داغ فوتبال» است و حامد غفاری تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد. تصویر غفاری سال‌هاست به عنوان گوینده اخبار ورزشی از تلویزیون دیده می‌شود. این ویژه‌برنامه بخش‌های متنوعی را شامل می‌شود تا در کنار پخش زنده مسابقات از شبکه سه، نگاه متفاوتی به جام‌جهانی داشته باشد. با حامد غفاری درباره ساختن برنامه تلویزیونی با موضوع پرطرفدارترین ورزش دنیا و بزرگ‌ترین رویداد آن یعنی جام‌جهانی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

این چندمین تجربه شما در ساخت برنامه‌ای ورزشی است؟

«فصل داغ فوتبال» اولین تجربه ام در تولید برنامه فوتبالی است. 13 سال است که وارد کار گویندگی خبر در شبکه‌های 1 و 3 شده‌ام اما عمر تهیه‌کنندگی  من به 1 سال می‌رسد. سال گذشته تولید 2 برنامه ورزشی را برعهده گرفتم که به والیبال می‌پرداختند. «مثبت والیبال» نام برنامه‌ای است که هر دوشنبه از شبکه ورزش پخش می‌شود و موضوع آن، لیگ والیبال است.
تولید «فصل داغ فوتبال» از چه زمانی شروع شد؟

ابتدای این ماه برای ساخت ویژه‌برنامه‌ای در شبکه ورزش با موضوع جام‌جهانی تصمیم گرفته شد. همه‌چیز با سرعت اتفاق افتاد و ما در این زمان کوتاه، توانستیم تیم ساخت برنامه را دور هم جمع کنیم. دکور برنامه در یک هفته طراحی و ساخته شد و ما دیگر زمانی برای پیش‌تولید نداشتیم. به همین دلیل در حال حاضرهر روز مشغول ضبط آیتم‌های مختلفی هستیم که همان شب روی آنتن می‌رود.
برای اینکه برنامه با ویژه‌برنامه جام‌جهانی شبکه 3 شباهت نداشته باشد چه ایده‌ای مطرح کرده‌اید؟

عادل فردوسی‌پور، شناسنامه برنامه‌های فوتبالی است و فکر نمی‌کنم هیچ برنامه‌سازی بخواهد و بتواند برنامه‌ مشابه یا برای رقابت با او بسازد. از ابتدا هم سیاست‌گذاری برای ساخت این برنامه متفاوت بود. هدف ما تولید برنامه‌ای مردمی است که در کنار بخش‌های تخصصی، به جنبه‌های دیگری از این رویداد هم بپردازد. رویکرد «فصل داغ فوتبال»، بازتاب شور و هیجان مردم نسبت به مسابقات جام‌جهانی ورزش پرطرفدار فوتبال است. شاید این برنامه در روزهایی یکسان با «هجده بیست» از شبکه 3 پخش شود اما از نظر محتوایی کاملا متفاوت است. با شروع بازی‌های جام‌جهانی، ساعت پخش برنامه ما در 3نوبت،یک ساعت قبل از شروع اولین مسابقه و 2 ساعت بین مسابقات بعدی خواهد بود. این یعنی موقع پخش زنده مسابقات، «فصل‌داغ فوتبال» به احترام مخاطبان پخش نمی‌شود.

برنامه شامل چه آیتم‌هایی است؟

یکی از بخش‌های اصلی برنامه که از نخستین روز پخش آن تهیه شده، معرفی کشورهای مختلف شرکت‌کننده در رقابت‌هاست. سعی می‌کنیم اطلاعات جالبی درباره هر کدام از کشورها،تیم فوتبال آنها،مسیر صعود، کاپیتان و بازیکنان تیم در اختیار مخاطبان بگذاریم. مرور جام‌جهانی از سال 1930 یکی دیگر از بخش‌های برنامه است. هر شب نگاه ویژه‌ای به تیم فوتبال کشورمان خواهیم داشت و بخش گفت‌وگو با مهمانان مختلف با اجرای جواد خیابانی ضبط می‌شود. «تحریریه» نام بخشی است که در آن سراغ خبرهای مربوط به جام‌جهانی می‌رویم. قرار است با همکاری شهرداری، مکان‌هایی برای تماشای دسته‌جمعی فوتبال معین شود که در این صورت حتما بخشی از برنامه به ارتباط مردمی با این جایگاه‌ها اختصاص خواهد یافت.

فکر می‌کنید برنامه برای جذب مخاطب امروز با دسترسی به دنیای اطلاعات باید چه تفاوتی با برنامه‌های دوره‌های گذشته داشته باشد؟

قطعا برای این که مخاطب از برنامه استقبال کند باید بر جذابیت آن اضافه کنیم و این کار با مطرح کردن ایده‌های خلاقانه ممکن می‌شود. واقعیت این است که اطلاعات آمار و ارقام  این روزها به راحتی در فضای مجازی در دسترس مردم قرار دارد و اگر قرار باشد به همین حد اکتفا کنیم،مخاطب را از دست خواهیم داد. نگاه ما حتی در بعضی بخش‌ها از فوتبال فاصله می‌گیرد و به طرف جنبه‌های دیگر این رویداد می‌رود. باید سعی کنیم روش‌های جذاب‌تری برای ارتباط با مردم انتخاب کنیم و انتخاب جواد خیابانی به ما برای رسیدن به این هدف کمک کرده است. خیابانی هم دانش فوتبالی حرفه‌ای دارد و هم در برقراری ارتباط با مردم موفق است.

یک هفته از پخش برنامه گذشته، چقدر توانسته‌اید ایده‌هایتان را به مرحله اجرا برسانید؟

من تجربه فوتبالی پررنگی نداشته‌ام و از گفتن این موضوع خجالت نمی‌کشم. شاید این نقطه ضعف به نظر برسد اما از دیدگاه خودم می‌تواند به نقطه قوت هم تبدیل شود. وابسته نبودن به جریانی خاص در فوتبال و نداشتن جهت‌گیری باعث شده فوتبالی‌ها راحت‌تر همراهی با برنامه را بپذیرند و تیم خوبی شکل بگیرد. به همین دلیل در این مدت کار با همه سختی‌ها و فشردگی، به خوبی پیش رفته است. هر نقصی را که در برنامه وجود داشته باشد می‌پذیرم و برای رفع آن تلاش می‌کنم، نقاط مثبت برنامه هم حاصل کار تیمی و صمیمانه است.

برای خودتان فوتبال چقدر عامل خوشحالی و هیجان است؟

تب جام‌جهانی همه افراد حتی غیرفوتبالی‌ها را هم دچار خود می‌کند. 7 سال در بخش روابط عمومی باشگاه ابومسلم فعالیت کردم و در آن سال‌ها بیشتر به دنیای فوتبال نزدیک بودم. بعد برای مدت کوتاهی از فوتبال فاصله گرفتم و   مشغول تهیه برنامه‌هایی با موضوع والیبال شدم. حالا که موقعیتی پیش آمده دوباره سراغ برنامه فوتبالی بیایم از دیدن این همه شور و هیجان علاقه‌مندان به این ورزش خوشحالم. برنامه تولیدی با این تعداد آیتم و پخش هرروزه، فشار زیادی را به تیم تولیدکننده وارد می‌کند با این حال فوتبال و هیجان آن باعث می‌شود سختی‌های کار هم شیرین باشد.

کدام بازی دوره‌های گذشته جام‌جهانی برایتان فراموش‌نشدنی بوده است؟

مثل بسیاری دیگر از مردم، برای من هم بازی انتخابی ایران-استرالیا در جام‌جهانی 1998 به یادماندنی‌ترین مسابقه است. آن سال دبیرستانی بودم و بازی را با دوستانم در مدرسه تماشا کردیم. شور و هیجان فوتبال بعد از سال‌ها دوباره در جامعه جریان پیدا کرده بود.



از صفحه اینستاگرام فصل داغ فوتبال



 

این خبر را به اشتراک بگذارید