• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 30 خرداد 1402
کد مطلب : 195045
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/j2L3z
+
-

به بهانه روز و هفته ازدواج، با آنها که برای آسان‌سازی ازدواج جوان‌ترها پیشقدم شده‌اند، گفت‌وگو کرده‌ایم

در خدمت امر خیر

گزارش
در خدمت امر خیر

فاطمه عسگری نیا- روزنامه‌نگار

شاید باورتان نشود، اما در همین وانفسای مشکلات اقتصادی که خیلی از زوجین جوان دغدغه تشکیل زندگی و هزینه‌های سنگین آن را دارند، خیرین و نیکوکارانی در اقصی‌نقاط کشور هستند که برای خیلی از زوج‌های جوان پدری و مادری می‌کنند و با دستگیری از آنها، می‌کوشند تا جوان‌ترها خیلی آسان‌تر و بی‌دغدغه‌تر زندگی مشترکشان را آغاز کنند. داوطلبانی که بدون هیچ چشمداشتی و فقط برای رضای خدا قدم در این راه برداشته‌اند و اجازه نمی‌دهند پدر و مادر نیازمندی شرمنده بچه‌هایشان شوند؛ یکی با بخشش خانه‌اش برای اسکان زوج‌های جوان، یکی با تامین جهیزیه؛ یکی از هنری که دارد مایه می‌گذارد (مانند خیاط‌ها و آرایشگرها)، یکی هم از دارایی‌اش. خلاصه اینکه نیتشان هرچه هست و کمکشان به هر شکل و شمایلی که باشد، همین که باعث شادی دل زوج‌های جوان می‌شوند، ارزشمند است. سال‌های سال است که موضوع ورود خیرین به حوزه ازدواج و آسان‌سازی آن برای جوان‌ها به‌عنوان یکی از ضرورت‌های جامعه مطرح می‌شود؛ نیکوکارانی که می‌توانند با ورود خوب خود به این عرصه از دغدغه جوان‌ترها برای تشکیل زندگی بکاهند.

خانه‌اش وقف مراسم نوعروسان بی‌سرپرست
در این شهر پر‌زرق‌و‌برقی که خیلی‌ها برای برگزاری مراسم «بله‌برون» و نامزدی راهی تالارهای گران و باغ‌های حاشیه تهران می‌شوند، خانه گرم حاج‌خانم پیشوایی به خانه آرزوهای دختران بی‌سرپرست تحت پوشش بنیاد خیریه روشنایی امید ایرانیان تبدیل شده است؛ خانه‌ای با‌صفا که حالا درش به روی خانواده دامادها باز است تا به خواستگاری دخترهایش بیایند. زهرا یاوری، دختر این بانوی نیکوکار تهرانی می‌گوید: «مددجویان تحت پوشش ما در بنیاد خیریه روشنایی امید ایرانیان دختران بالای 18سال ترخیص‌شده از مراکز بهزیستی و شبه‌خانواده هستند. این دختران به محض اینکه به سن ازدواج می‌رسند و تصمیم قطعی خود را در این‌باره می‌گیرند، ابتدا در دوره‌های مشاوره قبل از ازدواج بنیاد شرکت می‌کنند و بعد از اخذ تأییدیه ازدواج از مشاوران، مراسم خواستگاری و بله‌برون‌شان در منزل مادرم برگزار می‌شود، چون خانه مادر گرما و صمیمیت خاصی دارد. از طرفی تمام خواهر و برادرهای ما همراه با همسرانشان در این مراسم‌ها شرکت می‌کنند تا دختران مرکز احساس تنهایی نکنند.» البته کمک به نوعروسان نیازمند تنها مختص بچه‌های تحت پوشش بنیاد خودشان نیست بلکه اگر نوعروسان نیازمند دیگر را هم به واسطه دوستان و آشنایان شناسایی کنند، حتما نسبت به تهیه و تامین جهیزیه برای آنها اقدام می‌کنند.

برای زوج‌های  جوان خانه می‌سازد
در بوشهر هم اعظم درویشی برای کمک به ازدواج جوان‌ها آستین بالا زده و با ساخت واحدهای مسکونی به یاری آنها آمده است؛ بانوی 41ساله‌ای که زمانی معلم بود اما ترجیح داد در مسیر گره‌گشایی از مشکلات مردم قدم بردارد، به‌خاطر همین در استان بوشهر خیریه‌ای را تاسیس کرد و به‌صورت ویژه و تخصصی در حوزه آسان‌سازی‌ ازدواج جوان‌ها فعالیت‌های خود را شروع کرد. این بانوی نیکوکار بوشهری می‌گوید: «بعد از تامین هزینه‌های ازدواج و جهیزیه، یکی از مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های جوانان سقفی است که بتوانند زیر آن در آرامش و آسایش زندگی کنند. در حال حاضر خیلی از این جوان‌ها به‌خاطر همین مسئله از ازدواج دور می‌شوند.» او در تعامل با خیرین  سراسر کشور بستری را فراهم می‌کند که واحدهای مسکونی ویژه زوج‌های جوان نیازمند در بوشهر احداث شود و به‌صورت نوبتی در اختیار این جوان‌ها قرار بگیرد: «خوشبختانه در حال حاضر کار ساخت 14واحد از این خانه‌های مسکونی شروع شده و به‌زودی در اختیار زوج‌های جوان واجد شرایط قرار می‌گیرد.»

مادرانه‌های بی‌بی برای نوعروسان
در اسفراین هم یکی از فرزندان شهدا بانی خیر شده تا جوان‌های زیادی به خانه بخت بروند. صحبت از اکرم برومند است. او می‌گوید: «از سال80 که خیریه امام زمان(عج) ‌راه‌اندازی شد، با کمک خیرین و داوطلبانی که پای کار بودند بحث تامین جهیزیه نوعروسان نیازمند را دنبال کردیم.» او البته به همین تامین جهیزیه و هزینه‌های ازدواج زوجین اکتفا نکرده و تلاش کرده با کارهای فرهنگی در مسیر آسان‌سازی‌ ازدواج جوان‌ها در جامعه کمک کند. برای مثال بستری را فراهم کرده که به زوجه‌های دارای مهریه کمتر از 14سکه تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنند. به اعتقاد این بانوی نیکوکار،« متأسفانه امروزه موضوع ازدواج جوان‌ها تحت‌تأثیر یک‌سری حواشی قرار گرفته که ازدواج را برای  آنها سخت کرده است. چه‌بسا خیلی از این جوان‌ها راضی به خرج‌های اضافی نیستند اما خانواده‌ها کوتاه نمی‌آیند و باید با کارهای فرهنگی جلوی این ریخت‌و‌پاش‌های اضافی را گرفت.»

اشتغال‌آفرینی برای زوجین جوان
درست است که تامین جهیزیه و فضایی برای برگزاری مراسم ازدواج جوا‌ن‌ها یکی از مهم‌ترین نیازهای زوجین جوان است، اما اگر شغل نباشد، زندگی آینده زوجین با تهدیدات جدی روبه‌رو می‌شود. روح‌الله حسینی، یکی از خیرین جنوب کشور است که تمام تلاشش این است با ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب و به‌کارگیری زوج‌های جوان نیازمند، به قول خودش آینده آنها را بسازد: «برای ایجاد فرصت شغلی برای جوانان نیازمند از کمک خیرین مطرح کشور بهره‌مند شدیم. حالا در سایه این تعامل و همکاری، شاهد راه‌اندازی یک واحد تولیدی صنعتی در بندرعباس هستیم و برای 350نفر از این زوج‌های جوان هم شغل ایجاد شده است.» به‌گفته او، خیرین و داوطلبان فعال در حوزه آسان‌سازی‌ ازدواج باید تمرکز خود را بر کمک‌های پایدار به زوجین جوان داشته باشند و به این مسئله واقف باشند که تحکیم بنیان خانواده مهم‌تر از هر چیز دیگری است: «علت بسیاری از جدایی‌ها و طلاق‌ها به مشکلات پیش روی کشور به‌خصوص بیکاری جوان‌ها بر‌می‌گردد.»

برگزاری مراسم رایگان در تالار و باغ وقفی
حاج‌حمزه طهماسبی هم با در اختیار قرار‌دادن تالار خود سعی می‌کند ازدواج را برای جوانان کمی آسان کند. او هم معتقد است در حال حاضر شرایط ازدواج برای جوان‌ها بسیار سخت شده ‌و بر همه خیرین کشور واجب است تا به هر طریقی که می‌توانند بستر ازدواج و برگزاری مراسم عروسی را برای این قشر فراهم کنند. حسین کریمی هم در اراک هر‌ماه سعی می‌کند یکی از عروسی‌هایی را که میزبان است، به زوج‌های نیازمند اختصاص دهد. او به همشهری می‌گوید: باور کنید چنان خیر و برکتی این یک مجلس دارد که به اندازه تمام مجالس عروسی دیگری که در ‌ماه برگزار می‌کنیم، ارزش دارد.

باغی که به نیت آسان‌سازی‌ ازدواج جوان‌ها ساخته شد
در شهرستان کنگان از توابع بوشهر یکی از خیرین این شهر باغی را ویژه برگزاری عروسی زوجین جوان با هزینه شخصی خود احداث کرده که مبلغی در ازای برپایی مراسم عروسی در آن از زوجین دریافت نمی‌کند. احمد آذرگون، مالک این باغ است و می‌گوید در طول این 10سال بالغ بر هزار جوان در این باغ سور و سات عروسی‌شان را برپا کرده‌اند و راهی خانه بخت شده‌اند. او برگزاری مراسم ازدواج را در این باغ هدیه پدرانه خودش به جوان‌های کنگانی می‌داند و می‌گوید از وقتی این باغ در شهر کنگان احداث شده، دیگر هیچ‌یک از زوج‌های جوان دغدغه برگزاری مراسم عروسی را ندارند؛ آنها که دستشان به دهنشان می‌رسد هزینه اندکی بابت برگزاری مراسم ازدواجشان پرداخت می‌کنند که همین هزینه هم باز صرف زوج‌های نیازمندتر می‌شود. او هم معتقد است دستگیری از جوانان وظیفه همه آنهایی است که به قول معروف دستشان به دهانشان می‌رسد. اگر می‌خواهیم آمار ازدواج را بالا ببریم باید خیرین به میدان بیایند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید