• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 27 خرداد 1402
کد مطلب : 194775
+
-

رویگردانی دنیا از اخبار بد

مردم در دنیا، عادت خود را در پیگیری اخبار تغییر داده‌اند و علاقه‌مندی شدید به‌دنبال کردن اخبار، حدود 25درصد کمتر شده است.
براساس یک تحقیق جهانی که توسط مؤسسه رویترز دانشگاه آکسفورد انجام شده، در حال حاضر 48درصد مردم همچنان بسیار یا شدیدا به اخبار علاقه‌مند هستند؛ درحالی‌که این رقم در سال2017 میلادی، 63درصد بوده است.
بیش از یک‌سوم مردم (36درصد) در سراسر جهان گفته‌اند که گاهی یا اغلب، به‌صورت فعالانه از اخبار دوری می‌کنند. نویسندگان این گزارش گفته‌اند که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مخاطبان در راستای پس زدن اخبار افسرده‌کننده و به‌منظور مراقبت از سلامت روان خود، به‌صورت انتخابی از وقایع مهمی مثل جنگ اوکراین و بحران هزینه‌های جهانی، عبور می‌کنند.
در «گزارش اخبار دیجیتال2023» همچنین آمده است که تلویزیون‌های سنتی و رسانه‌های خبری چاپی همچنان در حال سقوط هستند؛ درحالی‌که مصرف‌کنندگان آنلاین در مقایسه با گذشته کمتر به اخبار دسترسی دارند و علاقه آنها به اخبار هم کمتر شده است.
در این گزارش، تردیدهای مخاطبان درباره اصالت اخبار دیده می‌شود؛ به‌صورتی که بیش از نیمی از افرادی که از آنها سؤال شده (56درصد) گفته‌اند که همیشه نگران این هستند که آیا اخباری که می‌بینند یا می‌شنوند یا می‌خوانند، واقعی است یا جعلی؛ این میزان 2درصد نسبت به‌نظرسنجی پیشین افزایش یافته است.
مهم‌ترین پلتفرم شبکه اجتماعی برای مردم همچنان فیسبوک است، اما در حال از دست دادن جایگاه خود است. تعداد افرادی که هر هفته برای کسب اخبار به آن مراجعه می‌کنند، در 7سال گذشته از 42درصد به 25درصد رسیده است.
خود این شبکه اجتماعی هم از اخبار دوری می‌کند و گفته است که در حال حاضر، تنها 3درصد محتوای آن گزارش‌های خبری سنتی هستند. در مقابل، اینستاگرام و تیک‌تاک هر دو در این زمینه رشد زیادی داشته‌اند. اینستاگرام در حال حاضر منبع خبری 14درصد مردم است و این رقم برای تیک‌تاک 6درصد است.
این ارقام، ارتباط مستقیمی به سن مخاطبان دارد. از هر 5 جوان 18 تا 24ساله، یک‌نفر اخبارش را از تیک‌تاک می‌گیرد. این‌گزارش گفته است که تیک‌تاک، سریع‌ترین رشد را در میان تمامی شبکه‌های اجتماعی داشته است.
همچنین مشخص شده که لایک کردن و کامنت‌گذاشتن برای اخبار در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی در حال فروکش کردن است. یک دلیل این افت، این برداشت عمومی است که دیالوگ‌ها در بخش کامنت‌ها در فیسبوک و توییتر، به‌صورت فزاینده‌ای «سمی» شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید