• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 23 خرداد 1402
کد مطلب : 194311
+
-

رهنمودهایی برای اقدامات آینده

فرمانده معظم کل قوا با اشراف کامل بر توانمندی نیروهای مسلح، حضور ایران در آب‌های بین‌المللی را یکی ‌از راهبردهای مؤثر در تامین منافع جمهوری اسلامی ایران در دریاها دانستند و با تأکید بر افزایش توان علمی، رزمی و دفاعی نیروی دریایی در بخش‌های مختلف، با رهنمودهایی فرماندهان این نیرو، پرسنل نظامی و کارکنان آن را مورد تفقد قرار دادند. در ادامه بخش‌هایی از فرازهای سخنان معظم‌له را درباره نیروی دریایی خواهید خواند.

24آذرماه1369
لزوم افزایش توان دریایی
اگر به اوضاع نظامی و به جغرافیای منطقه نگاهی بیندازیم، خیلی زود می‌توانیم تشخیص بدهیم که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی باید توانایی دریایی خود را ارتقا و افزایش بدهند. کسی نگوید که ابزارهای دشمنان و تهدیدکنندگان، از ما پیشرفته‌تر است؛ زیرا پاسخ این سخن آن است که ما در مقابل، ایمان، عزم و ایستادگی‌مان از همه کسانی که با ما روبه‌رو هستند، بیشتر است و این، تعیین‌کننده است. این، آن چیزی است که حرف آخر را در درگیری‌ها می‌زند. ما این را داریم و حفظ می‌کنیم. البته توانایی را هم تا آنجا که در قدرت و توان ماست، پرحجم و باکیفیت می‌کنیم. این، تکلیف ماست.

12 دی‌ماه1370
استقلال نیروی دریایی به برکت انقلاب اسلامی
این منطقه مانند بعضی از مناطق دیگر خلیج‌فارس، روزگاری محل قدرت‌نمایی اشغالگران و قدرت‌طلبانی بود که حیثیت و استقلال و ارزش ملت‌ها برای آنها هیچ اهمیتی نداشت. تاریخ شاهد بوده است که در همین بوشهر، قوای انگلیسی برای فشار بر دولت وقت آن روز ایران پیاده شدند و این ساحل پربرکت و حساس از لحاظ سوق‌الجیشی را در اختیار گرفتند. این روال متأسفانه با شکل‌های گوناگون - واگرچه نه به‌صورت مستقیم در همه احوال - درطول سالیان دراز در این مناطق جریان داشته است. امروز شما آن نیروهای ساحل‌نشین و حافظ امنیت این سواحل هستید که مستقل و به اتکای نیروهای زمینی خود و به اتکای پشتیبانی ملت خود و نه به اتکای هیچ قدرت دیگر، در این منطقه مشغول خدمتگزاری هستید. در گذشته‌های نزدیک، یعنی پیش از پیروزی انقلاب هم حتی به این شکل سابقه نداشته است. این استقلال را، این به‌خود نگریستن یک انسان سرافراز را که به برکت انقلاب اسلامی و عزت اسلامی در تک‌تک شما احساس می‌شود، قدر بدانید.

14مهرماه1388
اقتداری که برای برخی تهدید است
اقتدار ملی عظیم جمهوری اسلامی برای هیچ‌کس تهدید نیست. برای همسایگان تهدید نیست؛ این یک فرصت است. بله، برای زورگویان عالم تهدید است، برای سیطره‌جویان عالم و مداخله‌گران در کار ملت‌ها تهدید است، برای کسانی که یک روز از منابع عظیم طبیعی و انسانی این ملت بیشترین سوءاستفاده را کردند و لگد به حیثیت و شخصیت این ملت زدند و هنوز در آرزوی بازگشت آن روزهای بازنگشتنی هستند، تهدید است، اما برای ملت‌ها تهدید نیست. رزمایش‌های ما تهدید نیست، موشک‌های ما تهدید نیست. هواپیما می‌سازیم، ناو می‌سازیم، جوانان برومندی مثل شما را به میدان می‌آوریم؛ هیچ‌کدام از اینها تهدید نیست. این، نشان‌دهنده آن است که یک ملت می‌تواند ببالد؛ آن وقتی که به‌خود اعتماد داشته باشد و به خدای خود توکل کند و دل را از ایمان سرشار کند. این، مشوق ملت‌های دیگر است. ملت‌های دیگر بدانند و ببینند که اگر عزت می‌خواهند، این عزت پیش آمریکا نیست، در وابستگی به قدرت‌ها نیست، در خرج کردن و پول دادن به کیسه سازندگان تسلیحاتی دنیا و دریوزگی تسلیحات آنها نیست، در جوشش از درون، در اعتماد به نفس ملی، در توکل به خدا و پیشرفت در اینهاست.

14مهرماه1388
راهبردی بودن نیروی‌دریایی در کشور
نیروی دریایی امروز در بسیاری از نقاط عالم و در کشور ما یک نیروی راهبردی است؛ به چشم یک نیروی راهبردی به نیروی دریایی باید نگریسته شود. سواحل جنوب‌شرقی کشور که در اختیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است، مناطق بسیار مهمی است و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای پیشرفت است؛ به آنجاها اهتمام کنید و اهمیت بدهید. دریانوردی‌ها را که امروز بحمدلله شکل پیشرفته‌ای نسبت به گذشته گرفته است، ادامه بدهید، به زیرسطحی‌ها اهمیت بدهید و توجه کنید، امکانات و تجهیزات پدافندی شناورهای سطحی را در همه‌جا، به‌خصوص در دریاهای جنوب مورد توجه قرار بدهید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید