• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
جمعه 12 خرداد 1402
کد مطلب : 193499
+
-

روی خط خبرسازان

این چند نفر روزهای اخیر برصدر اخبار نشستند

چهره‌های هفته
روی خط خبرسازان

سیاست، علم، ورزش، فرهنگ، هنر و... فرقی نمی‌کند در همه عرصه‌ها اشخاصی هستند که گاهی با بیان یک جمله، گاهی با تلاش و گاهی هم با یک رویداد خبرآفرین می‌شوند و نقل مجالس. نامشان و کارشان چند روزی دست به‌دست می‌چرخد تا اینکه شخص دیگری جایشان را در اخبار می‌گیرد. در چند روز اخیر نیز برخی افراد خبرساز شدند.

ورزشی
مدالی که تقدیم شهید تهرانی‌مقدم شد

مسابقات کشتی آلیش قهرمانی آسیا در ازبکستان، خبرهای خوبی برای تیم ورزشکاران ایران به همراه داشت. سپیده بابایی، ملی‌پوش مازندرانی وزن 55کیلوگرم توانست در این رقابت‌ها مدال نقره بگیرد. اما این تنها دلیلی نیست که بابایی را به چهره این هفته ما تبدیل کرده است. این ورزشکار جوان بعد از این پیروزی، مدال خود را به شهید تهرانی‌مقدم تقدیم کرد. او درباره این تصمیم گفته: قبل از مسابقات نیت کرده بودم که اگر روی سکو بروم، مدالم را به شهید دانشمند تهرانی‌مقدم تقدیم کنم و خدا را شاکرم که این لطف را از من دریغ نکرد. دعا می‌کنم که دعای این شهیدان همیشه بدرقه راه ملی‌پوشان باشد. من ارادت خاصی به اهل‌بیت(ع) و شهدای عزیز و‌ گرانقدر دارم، این اعتقاد قلبی است. اردوهای ما در کمپ تیم ملی بود و هر روز با عکس‌های متنوع شهیدان کشتی‌گیر مواجه می‌شدیم. دلم می‌خواست مدال طلا تقدیم کنم که قسمت اینطور رقم خورد. شاید مدالم طلا نباشد، اما برای این مدال زحمت کشیدم و از جان مایه گذاشتم. تیم ملی کشتی آلیش زنان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کرد و در 2سبک آزاد و کلاسیک موفق شد روی سکوی قهرمانی قرار بگیرد.

اجتماعی
شهادتی که دل‌ها را خون کرد

شهادت مظلومانه سرباز وظیفه محمدمهدی احمدی که حین حراست و پاسداری از مرزهای عزت و شرف ایران اسلامی در درگیری مسلحانه با طالبان در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان به فیض شهادت نایل آمد، دل‌های بسیاری را به درد آورد. این شهید مدافع وطن اهل روستای گلی از توابع شهرستان بجنورد بود که روز شنبه در حمله طالبان به مرزبانی ایران در پاسگاه مرزی ساسولی در محدوده زابل استان سیستان و بلوچستان به شهادت رسید. تصاویر لحظه به شهادت رسیدن این مرزبان غیور جزو تلخ‌ترین‌ و پربازدیدترین اخبار هفته گذشته بود. پیکر شهید محمدمهدی احمدی، مرزبان شهید خراسان شمالی با حضور اقشار مختلف مردم خراسان‌شمالی تشییع و در قطعه۲ گلزار شهدای بجنورد به خاک سپرده شد و هزاران نفر برای وداع با او همراه شدند.

اجتماعی
معجزه پزشک بدون مرز

باوجود سال‌ها جهادگری پزشکی در مناطق محروم، ناگهان در روزهای گذشته نام سیدناصر عمادی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی سر زبان‌ها افتاد. این پزشک جهادگر نزدیک به ۱۵سالی می‌شود که هر‌ماه به یکی از مناطق محروم ایران می‌رود و بیماران را رایگان درمان می‌کند. خدمات پزشکی آقای دکتر فراتر از مرزهاست و سالی ۲بار برای درمان بیماران نیازمند کشورهای محروم به قاره آفریقا سفر می‌کند. او در یکی از سفرهایش به کشور غنا بانویی را می‌بیند که از بیماری شدید پوستی رنج می‌برد به‌طوری که هیچ‌ پزشکی دلش نمی‌خواست چهره‌اش را ببیند و درمانش کند. حضور پزشک ایرانی در غنا قوت قلبی برای زن بیمار شد و شنیده بود یک پزشک ایرانی به غنا آمده است و امکان دارد که او بتواند درمانش کند.عمادی که پزشک متبحری است، او را درمان کرده و پس از چند سال که دوباره به غنا رفت متوجه شده زن پس از بهبودی کامل ازدواج کرده و مادر شده و به پاس قدردانی از دکتر عمادی نام فرزندش را عمادی گذاشته است.

فرهنگ
راوی دوربین‌به‌دست دفاع‌مقدس

آیین بزرگداشت مریم کاظم‌زاده، عکاس و روزنامه‌نگار فقید دفاع‌مقدس با حضور خانواده هنرمند، عکاسان پیشکسوت و جمعی از مدیران در بنیاد فرهنگی روایت فتح در نخستین سالگرد درگذشت او برگزار شد. هنرمندان در آیین بزرگداشت مریم کاظم‌زاده اذعان داشتند که این بانوی شجاع کسی است که زیباترین عکس‌ها را از امام(ره)، شهر و کوچه‌های انقلاب به تصویر کشید. کاظم‌زاده پس از دریافت مدرک دیپلم از دبیرستانی در شیراز، به‌عنوان آموزگار در تهران مشغول به خدمت شد. او سپس از سال1355 برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت اما همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، 14بهمن1357 به میهن بازگشت.اشتغال در روزنامه انقلاب اسلامی از فروردین1358 تا آذرماه1359، فعالیت به‌عنوان گزارشگر در تحریریه نشریه زن روز در سال1362 و فعالیت در سرویس اجتماعی روزنامه کیهان1363 تا سال1384 (بازنشستگی) بخشی از سوابق مطبوعاتی زنده‌یاد کاظم‌زاده است.او به‌عنوان عکاس در چندین مقطع در مناطق عملیاتی حضور داشت و تنها عکاس زنی بود که در دوران دفاع‌مقدس توانست به اتاق جنگ راه یابد و از نزدیک وقایع را عکاسی کند. او همچنین در کردستان، کنار شهید چمران رخدادهای جنگ را ثبت کرد که بخشی از آنها در کتاب «عکاسان جنگ» توسط بنیاد روایت فتح چاپ شده است.

سیاست
پایان یک گروگانگیری

شاید مهم‌ترین و البته شیرین‌ترین خبر سیاسی هفته گذشته آزادی دیپلمات ایرانی به گروگان گرفته شده کشورمان از زندان‌های بلژیک و بازگشت افتخارآمیزش به وطن بود. اسدالله اسدی، دیپلمات 52ساله ایرانی که در روز ۹تیر‌ماه سال1397 درحالی‌که مصونیت دیپلماتیک داشت، به اتهام دخالت در بمب‌گذاری در اروپا، محاکمه و به زندان‌های بلژیک منتقل شد. سرانجام با گذشت 5سال از گروگانگیری این دیپلمات، درحالی‌که دادگاه بلژیک هیچ مدرکی دال بر محکومیت او به‌دست نیاورد، با رایزنی‌ مقامات سیاسی کشورمان اسدی آزاد شد. این دیپلمات ایرانی پس از بازگشت به کشور، درحالی‌که چفیه بر گردن داشت، بر خاک وطن سجده شکر آزادی به جای آورد تا نمادی از اقتدار توأم با مظلومیت ایران شود. علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت و کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری ‌اسلامی هم به فرودگاه مهرآباد و به استقبالش رفتند. کیهان هم دراین‌باره نوشت: آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی که در جریان یک توافق تبادل زندانی میان ایران و بلژیک آزاد شد، موجی از واکنش‌های منفی معارضان جمهوری اسلامی را به‌دنبال داشت و با سرخوردگی و نارضایتی عناصر ضد‌انقلاب مواجه شد.

ورزشی
پاراتیراندازی که در جهان درخشید

بانوی ملی‌پوش پاراتیراندازی ایران نخستین مدال طلای کشورمان در رقابت‌های جام‌جهانی کره‌جنوبی را به ارمغان آورد. نسرین شاهی و فائزه احمدی ملی‌پوشان کشورمان درآن مسابقات، چند روز قبل در ماده P2 تپانچه بادی بانوان در مرحله مقدماتی با حریفان خود رقابت کردند و راهی مرحله فینال شدند. در این مرحله نسرین شاهی با ایستادن روی سکوی نخست به مقام قهرمانی و مدال طلا رسید و فائزه احمدی دیگر ملی‌پوش کشورمان در جایگاه چهارم ایستاد. پیش از این تیم میکس ایران متشکل از محمدرضا امینی و معصومه خدابخشی و در ماده R11 میکس تیمی تفنگ بادی 10متر ایستاده SH2 مدال نقره گرفته بود. در این دوره‌ از مسابقات 215ورزشکار از 39کشور حضور داشتند که بدین‌ترتیب تیم ملی کشورمان در این دوره از مسابقات با کسب 2مدال (یک طلا، یک نقره) به‌کار خود پایان داد. او که در میان ورزشکاران معلول چهره‌ای شناخته شده است، سال‌هایی از عمر خود را روی ویلچر گذرانده، اما فراز و نشیب زندگی نتوانسته است زمینگیرش کند. نسرین شاهی می‌گوید: بعد از معلولیت معنی زندگی را درک کردم.

بین‌الملل
اردوغان، پیروز یک رقابت نفسگیر

بدون شک مهم‌ترین خبر بین‌المللی منطقه هفته، تعیین تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه بود. کارزار انتخاباتی میان کاندیداهای ریاست‌جمهوری ترکیه، انتخابات این کشور با مشارکت بالای مردم ترکیه برگزار شد اما در مرحله اول رای‌گیری، نزدیک بودن رقابت بین دو رقیب اصلی این انتخاب، یعنی رجب طیب اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو، این رای‌گیری را به مرحله دوم کشاند. در مرحله دوم، پس از شمارش 100درصد آرا، اردوغان توانست 52.43درصد آرا و قلیچدار اوغلو توانست 47.57درصد آرا را به‌دست بیاورد.به این ترتیب اردوغان، سیاستمدار 69ساله برای بار سوم رئیس‌جمهور شد و در 5سال آینده باز هم شخصیت سیاسی اول ترکیه خواهد بود. او که روزگاری شهردار استانبول بود، در این سال‌ها تأثیرگذارترین چهره سیاسی ترکیه بوده و حالا با شکست دادن رقیب خود، در جایگاه قدرت باقی مانده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید