• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 8 خرداد 1402
کد مطلب : 193156
+
-

نجات زمین با هیولاهای چوبی

جهان نما
نجات زمین با هیولاهای چوبی

انسان سده‌ها به درخت‌های عظیم، چشم طمع داشته و تا آنجا که می‌توانسته آنها را به‌خاطر ده‌ها تن چوب، بریده ‌است؛ اما این هیولاهای باستانی، این روزها کارکرد حیاتی دیگری پیدا کرده‌اند و امید اول دانشمندان در جان سالم به در بردن از تغییرات اقلیمی هستند.
درخت‌های سرخ چوب کالیفرنیا در آمریکا که در رده بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین درختان جهان هستند، به‌خاطر   اندازه‌شان همیشه مورد توجه بوده‌اند. این درخت‌ها چنان بزرگ هستند که در تنه آنها می‌توان یک تونل زد تا خودروها از آن عبور کنند. با وجود شهرت آنها، گمانه‌زنی‌ها درباره  اندازه آنها تا همین اواخر سنتی و نادقیق بوده است؛ تنها راه‌های تخمین اندازه و عمر درخت‌ها این بوده که یک نفر از آنها بالا برود و قطر تنه آنها را اندازه بگیرد و روش ناجوانمردانه دیگر این بوده که درخت‌ها را قطع ‌ و قطر آنها را حساب کنند. اما این روش‌ها، چندان قابل‌اعتماد نیستند و ضریب خطای آنها، بسیار بالاست.
دانشمندان انگلیسی و آمریکایی اما روش دقیق و نوینی برای اندازه‌گیری عمر و  اندازه این درخت‌ها ابداع کرده‌اند. روش ابداعی آنها، استفاده از لیزر از ارتفاع بسیار بالا برای اندازه‌گیری است. این کار به دانشمندان این فرصت را داده تا نگاه ژرفی به داخل ساختار سه‌بعدی این درخت‌ها بیندازند.
برخی از درخت‌های اسکن شده، نزدیک به90 مترارتفاع دارند و عمر چند درخت، به 1400سال می‌رسد. وزن یک درخت، حدود 110تن تخمین زده شده که هم‌وزن 10 اتوبوس 2 طبقه است. یافته‌های اخیر، اندازه‌گیری‌های پیشین را اصلاح کرده و تخمین‌ها درباره  اندازه و عمر و وزن درخت‌ها را 30درصد افزایش داده است.
هدف اصلی این مطالعات، محاسبه میزان مصرف دی‌اکسیدکربن توسط این درخت‌ها و استفاده هوشمندانه از آنها برای مقابله با تغییرات اقلیمی است.
پروفسور مت دیزنی، محقق ارشد درباره تحقیقات تیمش گفته است: «مسئله بزرگ در میان دانشمندان اقلیمی در واکنش به اوج‌گیری میزان دی‌اکسید‌کربن این است که کجا باید درخت‌های بیشتری کاشته شود و چطور می‌توان از درخت‌های موجود در جنگل‌ها محافظت کرد. برای پاسخ به این پرسش‌ها، دانشمندان ابتدا باید متوجه شوند که انواع متفاوت گونه‌های درخت، چقدر دی‌اکسیدکربن جذب می‌کنند.»
دانشمندان ناسا از نتایج این تحقیق استفاده کرده‌اند تا فناوری مشابهی که با آن از فضا از جنگل‌ها نقشه‌برداری می‌کنند را بهبود و توسعه بدهند. این پروژه، اطلاعاتی درباره اینکه درخت‌ها چقدر در مقابله با چرخه کربن جهانی مشارکت دارند ارائه می‌دهد. برای این کار، از لیزرهای پیشرفته‌ای که در ایستگاه بین‌المللی فضایی قرار دارد استفاده می‌شود‌که از‌جنگل‌های زمین، نقشه‌های سه‌بعدی گرفته بودند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید