• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 31 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192348
+
-

جهان‌نما


تمرکز صهیونیست‌ها بر توانایی ایران در ساخت هواپیما
رسانه عبری زبان جروزالم‌پست در گزارشی به تصمیم دولت ایران برای توسعه صنعت هواپیماسازی اشاره کرده و با تمرکز بر پیشرفت صنایع هواپیماسازی ایران نوشته است: «توانایی ایران در ساخت هواپیما مهم است، زیرا به دانش ایران در زمینه‌های دیگر مانند ساخت هواپیماهای بدون سرنشین و موشک کمک می‌کند.» جروزالم پست همچنین تأکید کرد که ایران به پیشرفت خود در ساخت هواپیمای مسافربری ساخت داخل ادامه می‌دهد و یکی از هواپیماهای ساخت ایران با قابلیت حمل ۷۲مسافر در حال گذراندن ۸مرحله آزمایشی است. گفته شده این هواپیما طراحی شده و سپس سامانه‌های آن از نظر قابلیت اطمینان مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس یک نمونه اولیه ساخته می‌شود و بعد از ۱۵۰۰ساعت پرواز در شرایط مختلف، مونتاژ نهایی این هواپیما آغاز می‌شود.

روسیه کنترل کامل باخموت را به‌دست گرفت
«یوگنی پریگوژین» فرمانده ارتش خصوصی واگنر که وابسته به دولت روسیه است، روز شنبه(دیروز) از کنترل کامل شهر باخموت به‌دست نیروهای تحت امر خود خبر داد و گفت: «کنترل کامل بر شهر باخموت ۲۲۴ روز زمان برد.» به گزارش اسپوتنیک، پریگوژین در عین حال تأکید کرد که برخلاف گفته‌های سخنگوی وزارت دفاع روسیه، نیروهای واگنر در باخموت به تنهایی جنگیدند. فرمانده واگنر با اشاره به اینکه نیروهای ما از پنجشنبه آینده ترک باخموت را آغاز می‌کنند و شهر را به ارتش روسیه تحویل می‌دهند، بر ادامه نبردها در اوکراین تأکید کرد. از ابتدای عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴فوریه۲۰۲۲ (۵اسفند۱۴۰۰)، شهر باخموت در منطقه دونتسک، یکی از اهداف اصلی نیروهای روسیه بوده و به کانون درگیری‌ها بدل شده بود. کنترل باخموت در حالی به‌دست نیروهای وابسته به روسیه افتاد که سران گروه هفت در هیروشیمای ژاپن در تدارک کمک‌های نظامی جدید برای اوکراین هستند.

آمریکا نمی‌خواهد جنگ یمن تمام شود
با وجود تداوم مذاکرات صلح یمن، رسانه آمریکایی «اینترسپت» در یادداشتی نوشته است که آمریکا با پایان جنگ یمن مخالف است. در این یادداشت تأکید شده که اگرچه عربستان و انصارالله، امارات، چین، عمان، قطر، اردن و دیگر بازیگران بین‌‌المللی خواستار پایان جنگ هستند، اما آمریکا تلاشی برای توقف درگیری‌ها در یمن ندارد و بدتر آنکه نماینده آمریکا به‌رغم ادامه مذاکرات درباره صلح یمن و مبادله اسرا تأکید دارد که بحران یمن بلندمدت خواهد بود و همواره نسبت به نتایج مثبت مذاکرات صلح یمن ابراز تردید می‌کند. علاقه آمریکا به ادامه حضور نظامی‌اش در دریای سرخ و کنترل مسیردریایی میان اقیانوس هند و مدیترانه مهم‌ترین دلایل آمریکا برای حضور نظامی‌اش در منطقه در پرتو تداوم جنگ در یمن عنوان شده است.

صهیونیست‌ها حمله به  سوریه را ادامه می‌دهند
همزمان با استقبال گرم اتحادیه عرب از بازگشت سوریه و حضور «بشاراسد»، رئیس‌جمهور این کشور در نشست جده عربستان، روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت فاش کرد که «تل‌آویو پس از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به شرکای بین‌المللی خود گفته است که مشروعیت دوباره سوریه در جهان عرب مانع از حملات تل‌آویو به هر نقطه از خاک سوریه نخواهد شد و بازگشت سوریه به جامعه عربی تأثیری بر اقدامات تل‌آویو در خاک سوریه نخواهد داشت.» اتحادیه عرب اوایل‌ماه جاری میلادی با بازگشت سوریه به این اتحادیه موافقت کرد و به تعلیق عضویت دمشق که با آغاز بحران سوریه شروع شده بود، پایان داد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید