• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192113
+
-

رهبرمعظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران و کارگزاران حج تأکید کردند

فراخوان‌ظلم ستیزی

طوری فرهنگ‌سازی شود که تا اسم حج می‌آید جوان امروزی مفهوم تمدن‌سازی و اتحاد مقابل ظالمان به ذهنش بیاید

رهبری
فراخوان‌ظلم ستیزی

رهبرمعظم انقلاب صبح دیروز (چهارشنبه) در دیدار مسئولان، کارگزاران و جمعی از زائران بیت‌الله‌الحرام، نگاه صحیح به حج و فهم اهمیت این فریضه را بسیار مهم خواندند و تأکید کردند: حج، مسئله‌ای جهانی و تمدنی است که هدف آن، ارتقای امت اسلامی، نزدیکی دل‌های مسلمانان و اتحاد امت اسلامی در مقابل کفر و ظلم و استکبار و بت‌های بشری و غیربشری است.به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام‌معظم‌رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استناد به آیات قرآنی، خانه کعبه را مایه قیام و قوام جوامع بشری دانستند و با اشاره به منافع دنیوی و اخروی این فریضه عظیم، گفتند: اگر حج نباشد، امت اسلامی فرو خواهد پاشید.

اهداف مهم و منافع کثیر حج
حج، میقاتی بین‌المللی و میعادی جهانی است. پروردگار از «ناس»، یعنی همه مردم، برای برگزاری حج دعوت کرده‌است. دعوت از آحاد بشر در همه تاریخ برای حضور در مکانی مشخص و آن‌هم در ایامی مشخص، نشان‌دهنده اهداف مهم و منافع کثیری است که دراین فراخوان الهی وجود دارد.

تلاش برای تحقق اهداف اساسی حج
 پیروزی انقلاب اسلامی باعث شناخت و احیای نسبی ظرفیت‌های فریضه حج شد. باید تلاش کرد همه این ظرفیت‌ها احیا‌ شود و در مسیر تحقق اهداف اساسی حج مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

حرکت عظیم برائت از مشرکین
زائران ایرانی حتما در نمازهای جماعت مسجدالحرام و مسجد‌النبی(ص) حضور داشته باشند و نسبت به ارتباط‌گیری و صحبت با دیگر زائران اقدام کنند. خواندن دسته‌جمعی دعای کمیل بسیارخوب است؛ ضمن اینکه حرکت عظیم برائت از مشرکین نیز که جزو ظرفیت‌های گسترده و عمیق حج است، باید ادامه یابد.

ثمرات توجه به مسائل جهانی
اگر متوجه مسائل جهانی باشیم، می‌توانیم هدف واقعی دشمن و علت اصرارش بر برخی مسائل را درک کنیم؛ همچنان‌که در بسیاری از مسائل، مسئولان حواس‌شان جمع بوده و درست عمل کرده‌اند که پیشرفت‌های بسیارخوب ایران در مسائل منطقه‌ای و جهانی که باعث عصبانیت آمریکا شده، نتیجه این حواس‌جمعی بوده‌است.

توصیه مهم به حجاج
هرکدام از اعمال فریضه حج دریچه‌ای منورکننده به سمت عالم غیب و معنا‌ست. زائران بیت‌الله‌الحرام با تضرع، دعا، اخلاص و عبودیت، دل‌های خود را از هرچه معارض با یاد خدا‌ست، پاک و مطهر کنند.

نگاه فراسرزمینی به حج
نگاه جهانی و فراسرزمینی به حج مسئله‌ای اساسی و اطلاع از مسائل دنیا و اوضاع ملت‌های مسلمان ضروری است. ایام حج فرصت مغتنمی برای آشنایی واقعی با ملت‌ها و مسائل جهانی است تا خبرهای دروغ رسانه‌ها و خبرگزاری‌های کذّاب، انسان را از واقعیات جهان دور و گمراه نکند.

مصائب بی‌خبری از جهان
بی‌خبری از جهان ‌باعث هلاکت هر جامعه است. همانگونه که بارها گفته شده، آحاد مردم و مسئولان باید شناخت اهداف، روش‌ها، سیاست‌ها و نقاط قوت و ضعف دشمن را کاملا جدی بگیرند که اگر اینگونه شود، سر کشور کلاه نمی‌رود که البته برخی جاها کلاه رفته است.

برائت از تمایزها
یک نکته‌ مهم و اساسی در حج، این است که اسلام عملا نشان می‌دهد تمایزهایی را که در دنیا وجود دارد، قبول ندارد: تمایز نژادی، تمایز جغرافیایی، تمایز طبقاتی و مانند اینها را قبول ندارد؛ این نکته خیلی مهم است. کشورهای مدعی تمدن، که حقیقتا از تمدن بویی نبرده‌اند، همچنان درگیر نژاد سیاه و سفید و نژاد اروپایی و غیراروپایی هستند و برای حیوان خانگی خود ارزشی به‌مراتب بیشتر از برخی انسان‌ها قائلند؛ که غرق‌شدن پی‌در‌پی مهاجران در دریا نشانه‌ای از این واقعیت است.

 اعلام قدرت دربرابر ظالمان جهان
وحدت امت اسلامی و مقابله با شیاطین مستکبر ازجمله اهداف حج است. ازجمله منافع متعدد دنیوی حج این است که مسلمانان در این اجتماع عظیم، در مقابل رژیم صهیونیستی و نفوذ قدرت‌های استکباری، اعلام حضور و قدرت و دربرابر ظالمان جهان سینه سپر کنند.


توصیه‌ای به مسئولان حج
مسئولان محترم حج به‌گونه‌ای فرهنگ‌سازی کنند که تا اسم حج می‌آید، تا اسم کعبه‌ معظّمه می‌آید، آن جوان امروزی ما مفاهیمی مانند «سینه‌ سپرکردن در برابر ظالمان جهان» به ذهنش خطور کند؛ مفهوم «تمدن‌سازی»، «اتحاد جهانی»، «نگاه فرامرزی و بین‌المللی»، «رفع تمایز» و مانند اینها به ذهنش بیاید.

     






 

این خبر را به اشتراک بگذارید