• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192051
+
-

کتاب‌سازان مشغول کارند!

حضور ناشران کتاب‌ساز در راهروهای شبستان نمایشگاه کتاب برای بازدیدکنندگان قابل توجه شده است، به‌طوری که جمعه که شلوغ‌ترین روز مصلی بود، بازار آنها حسابی سکه شد و از خلأ قانونی موجود در این عرصه استفاده کرده و از تلاش ناشران معتبر برای خود کلاهی بافتند و سودی درو کردند. پرسش اینجاست که کتاب سازان چه می‌کنند و چه تهدیدی برای ناشران هستند؟
این کتاب سازان انواع و اقسام کتاب‌های ترجمه‌ای پرفروش بازار را در بساط‌شان دارند و اساساً غیراز کتاب‌های زرد انگیزشی و ترجمه‌های پرفروشی چون بیشعوری‌، خودت باش دختر، ملت عشق، وقتی نیچه گریست، عشق سال‌های وبا، شازده کوچولو، کتابخانه نیمه‌شب و... کتاب دیگری ندارند.
نکته قابل توجه این است که متصدیان فروش این دسته از شبه‌کتاب‌ها بدون هیچ ترسی‌، از تخفیف‌های 50درصدی خبر می‌دهند، آن هم درنمایشگاهی که حداکثر تخفیف در بخش حضوری 20درصد است.
شیوه آنها هم اینطور است که عمده کتاب‌های پرفروش ناشران دیگر را با اندک تغییراتی در متن، شامل پس و پیش کردن افعال و واژه‌ها با اسامی مترجمانی فرضی که عمدتا از اقوام هستند، منتشر می‌کنند.‌از آنجایی که حق ترجمه و صفحه‌آرایی و... وجود نداشته، ناشر می‌تواند یک کتاب 80هزار تومانی را که با کاغذ بندی یک میلیون و 200هزار تومان منتشر کرده است، به قیمت 40هزار تومان به‌فروش برساند! کتاب سازان زمانی که با مخاطب هیجان‌زده شده از درصد تخفیف روبه‌رو می‌شوند، به فروش کیلویی روی می‌آورند یعنی «اگر بیش از 4کتاب بخرید 2 تا هم رایگان هدیه می‌گیرید» و با این درصد بالای تخفیف و استفاده از عناوینی چون نسخه بدون سانسور و ترجمه سلیس توسط غرفه‌دار مخاطب را ترغیب به خواندن می‌کند. حالا این روند یکی از دلایل دلسردی برخی ناشران از حضور در نمایشگاه کتاب تهران شده‌ است و عدم‌برخورد با کتاب‌سازان حاضر در مصلی از سوی ناشران اصلی این چرخه، مورد نقد است.
البته علی رمضانی، سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در پنجمین نشست خبری روزانه خود در پاسخ به انتقاد خبرنگاران مبنی بر چرایی عدم‌برخورد با ارائه تخفیفات غیرمتعارف گفته است:‌ مستندات قانونی این اقدام باید در اختیار هیأت رسیدگی به تخلفات قرار گیرد تا براساس قانون با افراد متخلف برخورد شود و طبیعتا تخفیف‌های غیرمتعارف قانونی نیست، البته کار اصلی در این زمینه بازنگری قوانین داخلی نشر است.
سرانجام اینکه این هشدار را باید جدی گرفت که
 کتاب سازان از خلأ قانونی موجود در این عرصه، بهره‌برده و کام خود را از دسترنج ناشران شیرین می‌کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید