• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 25 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191876
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Y6lWO
+
-

پایش آسفالت معابر، روی منحنی توسعه

یادداشت
پایش آسفالت معابر، روی منحنی توسعه

محمدصادق خیرخواه*

شهر تهران از 565کیلومتر معبر بزرگراهی برخوردار است. طول خطوط ترافیکی این معابر به حدود 3650کیلومتر - لاین می‌رسد؛ رقمی که اگر با هزینه‌های سنگین استملاک، رفع معارضات تأسیساتی و در نهایت احداث راه درنظر گرفته شود، تازه خواهیم فهمید این شهر روی چه ثروت عظیمی گسترده شده است، امسال سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران با همکاری وزارت راه و شهرسازی و برای پنجمین سال متوالی، اقدام به پایش مکانیزه معابر بزرگراهی و خطوط اتوبوس تندرو کرده و علاوه‌برآن وضعیت روسازی آسفالت در تعدادی از معابر را نیز به همین روش پایش می‌کند. سازمان مشاور در این پروژه از یک دستگاه اسکنر پیشرفته و هوشمند بهره‌گیری کرده‌ است؛ سامانه‌ای که علاوه بر شناسایی خودکار ترک‌ها و اندازه‌گیری عرض آنها بادقت یک میلی‌متر و البته شناسایی چاله‌ها، قیرزدگی و شن‌زدگی سطح روکش، به تعیین میزان ناهمواری‌های موجود در سطح روسازی می‌پردازد. نتایج برداشت‌های مکانیزه در نهایت در سیستم مدیریت روسازی (PMS) به‌کار گرفته می‌شود تا به‌این‌ترتیب ضمن اعمال مناسب‌ترین و مؤثرترین روش تعمیر و نگهداری معابر به لحاظ معیارهای فنی و اقتصادی، منابع مالی نگهداشت معابر به شکلی نظام‌مند تخصیص یابد. علاوه بر همه این موارد، روند اضمحلال روسازی هر یک از معابر نیز به امری قابل‌پیش‌بینی تبدیل می‌شود. بارگذاری نتایج حاصل از برداشت مکانیزه در سامانه مدیریت روسازی شهر تهران (Tehran PMS) و ایجاد دسترسی برای کاربران شهرداری‌های مناطق 22گانه از دیگر مزایای این سامانه است که امکان استفاده برخط و پایش دقیق وضعیت روسازی معابر را میسر می‌سازد. اسفندماه سال گذشته و متعاقب دستور معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران مبنی بر بهره‌گیری بیشتر از نتایج سامانه مدیریت روسازی در بهسازی روکش بزرگراه‌ها و معابر مهم حمل‌ونقلی، مرمت روکش آسفالت 20معبر بزرگراهی آغاز شد. به‌این‌ترتیب بزرگراه‌هایی مانند آزادگان، شهید مدرس، شهید چمران، هاشمی رفسنجانی، شهید سلیمانی، شهید باکری، شهید چراغی و فتح تا پایان شهریورماه امسال و دقیقاً براساس برنامه اجرایی سامانه مدیریت روسازی معابر بهسازی خواهند شد؛ طرحی که دست‌کم نیازمند پخش و اجرای 400هزار تن آسفالت خواهد بود. این سامانه امکان کنترل احجام و میزان کار پیمانکاران و ایجاد بانک اطلاعاتی را فراهم کرده و در نهایت به ارتقای سطح رضایت شهروندی می‌انجامد؛ ثروتی که بدون شک از هر زیرساختی ارزشمندتر است.

*مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران  

 

این خبر را به اشتراک بگذارید