• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 25 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191846
+
-

مبارزه با سرطان با داروی ضدچاقی

دانش
مبارزه با سرطان با داروی ضدچاقی

داروی نوو نوردیسک از شرکت اوزمپیک و همچنین داروی Wegovy ممکن است مزایایی فراتر از کمک به کاهش وزن بیماران داشته باشد. یک مطالعه انجام‌شده نشان می‌دهد که این داروها عملکرد سلول‌هایی را که به‌طور طبیعی در بدن افراد چاق با سرطان مبارزه می‌کنند، بهبود می‌بخشد.
به‌گزارش بیوتک، محققان دانشگاه Maynooth در ایرلند گزارش دادند که آنالوگ پپتید-1 شبه‌گلوکاگون طولانی اثر (GLP-1) عملکرد سلول‌های کشنده طبیعی را در 20فرد مبتلا به چاقی بازسازی کرد. در حالی که قبلا اوزمپیک در کلاس دارویی دیابت نوع2 و بیماری‌های قلبی عروقی قرار داشت، حالا این یافته که برای نخستین‌بار توسط محققان کشف شده است، نوید یک داروی چندکاره را می‌دهد. کاترین ساندرز، پزشک متخصص چاقی و یکی از بنیانگذاران Intellihealth یک شرکت نرم‌افزاری و خدمات بالینی برای درمان چاقی پزشکی گفت: اگر ما بتوانیم از آگونیست‌های گیرنده GLP-1 برای بهبود عملکرد ایمنی و کاهش خطر سرطان استفاده کنیم، بسیار هیجان‌انگیز است.
سلول‌های کشنده طبیعی نوعی گلبول سفید هستند که ویروس‌ها و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند. آنها از همان خانواده سلول‌های حافظه T و B هستند، اما چون بدون نیاز به آماده‌سازی‌ قبلی می‌توانند از قدرت تخریب خود استفاده کنند، به آنها کشنده طبیعی سرطان گفته می‌شود. تیمی حاضر در این مطالعه قبلا به بررسی این موضوع پرداخته بود که چگونه چاقی بر متابولیسم سلول‌های کشنده طبیعی تأثیر می‌‌گذارد و در این بین ارتباط مستقیمی بین نقص‌های ناشی از چاقی در فعالیت سلول‌های کشنده طبیعی و نتایج ضعیف در موش‌های مبتلا به سرطان پیدا کردند. کار قبلی آنها همچنین نشان داده بود که GLP-1- هورمونی که در روده‌ها در پاسخ به غذا آزاد می‌شود- سیستم ایمنی را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند که کاهش وزن برای آن ضروری است. محققان در پایان دوره مطالعه روی داوطلبان با داروی اوزمپیک دریافتند درحالی‌که فرکانس سلول‌ها تغییر نمی‌کند، عملکرد آنها بهبود می‌یابد. به واسطه این دارو سلول‌های کشنده طبیعی تعداد بیشتری سیتوکین که برای از بین بردن مهاجمان یا سلول‌های سرطانی استفاده می‌شوند، تولید می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :