• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
شنبه 23 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191686
+
-

افتتاح جنگل

ایده خوب
افتتاح جنگل

مهتاب خسروشاهی

تصور کنید درست وسط شلوغی بازار، درست در جایی که آدم‌ها، خودروها، خیابان‌ها، فروشگاه‌ها و... به هم گره خورده‌اند، جنگل روییده باشد! این معجزه شاید فقط در سنگاپور رخ بدهد. آسمانخراش «کاپیتاس» در سنگاپور با 80هزار گیاه، با طراحی کاملا جنگلی در میان شلوغی این شهر خودنمایی می‌کند. فضای سبز «بیوفیلیک» این برج، در سقف بلند آن قرار دارد.
اگر در منطقه تجاری شهر سنگاپور، 17تا20طبقه از سطح خیابان بالا بروید با فضای سبز گسترده‌ای روبه‌رو خواهید شد. این فضای سبز خاص در پشت‌بام برج کاپیتاس قرار دارد. 3باغچه در بالای پشت‌بام تعبیه شده که محصولات این 3باغچه شامل میوه، سبزیجات، گیاهان دارویی و گل، تامین‌کننده مواداولیه 3رستوران بزرگ هستند. درختان قرار گرفته در گوشه‌های نمای ساختمان به اندازه پنجره‌ها رشد کرده‌اند.
ساخت این آسمانخراش از سال2018 میلادی توسط 2شرکت معماری اروپایی یعنی Carlo Ratti Associati و Bjarke – Ingels Group  آغاز شد. بنیانگذار این بنا، بیارک اینگلز درباره آن می‌گوید: «با توجه به ویژگی منحصر به فرد شهرسازی سنگاپور – هم بسیار متراکم و هم بسیار سبز- تصمیم گرفتیم این طرح را به یک ماجراجویی برای طراحی فضای سبز عمودی خاص تبدیل کنیم. آینده‌ای را بسازیم که در آن شهر و روستا، فرهنگ و طبیعت می‌توانند در کنار هم، همزیستی کنند.»
در مجموع این ساختمان 51طبقه‌ای دارای بیش از 80هزار درخت و گیاه در مساحتی به وسعت 8هزارو300مترمربع است. اگرچه منطقه اصلی کاشت گیاهان، سقف این آسمانخراش است، اما طراحان آن، پیاده‌رو را نیز فراموش نکرده‌ و با ایجاد فضای سبز، بخشی از بازار را به پیاده‌راه سبز تبدیل کرده‌اند. برای ادای احترام به سنت‌های شهر سنگاپور، بازار نمادین «هاوکر» در طبقه دوم و سوم این برج با 56غرفه غذا بازآفرینی شده‌است. 8طبقه نخست برج شامل اقامتگاه و خدمات گسترده‌ای مانند استخر، جکوزی، مسیر دویدن آرام، سالن بدنسازی، آشپزخانه عمومی، باربیکیو و سالن اجتماعات است. فضای اداری که فضای پانوراما از منظره رودخانه سنگاپور و خلیج ماریناست، در 29طبقه بالایی قرار دارد. برای ایجاد لطافت و آرامش در فضای بین دفاتر کاری این برج، واحه سبز با گیاهان ارگانیک طراحی شده است. این فضا یک باغ 35متری است و امکان قدم زدن و استراحت در این فضا وجود دارد.
این ساختمان بازتابی از عقیده و باور بنیانگذار این کشور، لی‌ کوان‌ یو است که از دولت – شهر با عنوان «‌باغ شهر» یاد می‌کند. با اینکه در شهر سنگاپور که کوچک‌تر از شهر لندن است، 6میلیون نفر زندگی می‌کنند، اما فضای سبز و توجه کامل و درست به آن از الزام‌های قانونی ساختمان‌سازی است؛ بنابراین در شهر سنگاپور به همان نسبت که انسان، خودرو و خیابان وجود دارد، به همان نسبت هم گیاهان و گل‌ها قابل دسترس بوده و همراه با ساکنان آن زندگی می‌کنند.
بازدید از این جنگل شهری برای عموم آزاد است و مردم می‌توانند برای بازدید از این فضای سبز خاص، برج را به مقصد سقف نزدیک به آسمان آن، طی کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید