• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191518
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته

معجزه ذهن

  امیرعلی آذرپیرا
  کشتی‌گیر

خواندن کتاب «معجزه ذهن» نوشته خسرو حمزه را توصیه می‌کنم. کتابی که در دسته‌بندی روانشناسی عمومی قرار دارد و سبب افزایش انگیزه و تغییر نگرش نسبت به موقعیت‌هایی از شکست و پیروزی‌ها می‌شود. نویسنده کتاب معجزه ذهن ضمن مصاحبه با 31قهرمان و نخبه و قهرمان ورزشی کشور در رشته‌های مختلف، سعی داشته تا تجربیات آماده‌سازی ذهنی آنان پیش از حضور در مسابقات و تربیت ذهن در بعد از شکست‌های ناباورانه ورزشی را به خوبی به رشته تحریر درآورد. مطالعه این کتاب به کسب کیفیت اندیشه سایر ورزشکاران، تجربه‌های طلایی منجر می‌شود. خسرو حمزه تلاش کرده است تا با ورزشکاران شاخص در رشته‌های مختلف ورزش انفرادی ازجمله کشتی، تکواندو، کاراته، ووشو و بوکس، ورزش‌های رکوردی ازجمله وزنه‌برداری، تیراندازی، تیر و کمان، قایقرانی و دو و میدانی و ورزش‌های میدانی و تیمی مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال و واترپلو صحبت کند تا کتابی جامع و کامل در اختیار مخاطبان قرار بدهد. این کتاب برای تمام علاقه‌مندان به مطالعه کتاب‌های روانشناسی و دوستداران ورزش و تربیت ذهن خواندنی است. در بخشی از کتاب معجزه ذهن آمده:«بیشترین فشار روانی که در مسابقات تجربه کردید مربوط به کدام مسابقه بوده؟ همه فینال‌هایی که برگزار کردم سخت بودند اما فینال المپیک متفاوت‌تر و سخت‌تر بود.»

هوش هیجانی


  گلاره ناظمی
   داور فوتسال

از خواندن کتاب «هوش هیجانی» اثر دانیل گلمن و ترجمه غلامحسین خانقانی بسیار لذت برده‌ام. برای همین است که خواندن این کتاب ساده و غنی را که در دسته‌بندی روانشناسی و فلسفه جای دارد، به دیگران نیز توصیه می‌کنم. کتاب هوش هیجانی از سوی انتشارات نسل نواندیش در 2فصل و 32بخش کوتاه به نگارش درآمده تا باور انسان درباره ذهن و هوش را وسعت بخشد. دانیل گلمن (Daniel Goleman)، برپایه پژوهش و بررسی پیشگامانه و جدید از عملکرد مغز و رفتارهای انسانی، عوامل مؤثر بر عملکرد کاملا ناموفق افراد دارای ضریب هوشی بالا و عملکرد بسیار موفق افراد دارای ضریب هوشی متوسط را نشان می‌دهد. این عوامل که شامل خودآگاهی، انضباط شخصی، و همدردی است، به نوع ویژه‌ای ذکاوت وابسته است که او به آن هوش هیجانی می‌گوید. با وجود اینکه دوران کودکی نقشی مهم و حیاتی در شکل‌گیری و تکوین این قابلیت دارد، در توضیحات پشت جلد کتاب آمده است: «آیا ضریب هوشی، امری فطری و تغییر ناپذیر است؟ خیر؛ این هوش از زمان تولد انسان شکل نمی‌گیرد، بلکه می‌تواند در طول دوران بزرگسالی پرورش یافته و تقویت شود و تأثیرات مثبت مستقیمی برای تندرستی، روابط و کار و حرفه افراد داشته باشد.»


کافکا در کرانه

  رضا فیاضی
  بازیگر

«کافکا در کرانه» عنوان کتابی است که به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم. این اثر یکی از کتاب‌هایی است که من از خواندن آن بسیار لذت بردم و مطالعه آن را به دیگران پیشنهاد می‌کنم. کتاب کافکا درکرانه نخستین بار در سال ۲۰۰۲ به ژاپنی و در سال ۲۰۰۵ به انگلیسی و در سال ۱۳۸۶ به فارسی منتشر شد، ژانر این کتاب به‌صورت رئالیسم جادویی است و روایت‌گر 2 داستان موازی است که ارتباطی به هم ندارند اما در نقطه‌ای به هم گره می‌خورند. کافکا تامورا و ساتورو ناکاتا،2 شخصیت اصلی کتاب هستند که داستان آنها جداگانه روایت می‌شود.کافکا پسر 15ساله‌‌ کتابخوانی است که با پدرش در توکیو زندگی می‌کند. او به‌دلیل یک پیشگویی عجیب تصمیم می‌گیرد از خانه فرار کند و این شروع ماجراهای اوست. به‌نظر من همیشه خرید کتاب راهکار نهایی نیست و مبادله کتاب می‌تواند راهی برای ترویج کتابخوانی باشد، همانطور که یک رسم قدیم‌ها بود که سیب‌زمینی و پیاز خانه که تمام می‌شد از همسایه‌ها قرض می‌گرفتیم، ارتباط میان همسایگان را حفظ می‌کرد، حالا با مبادله کتاب می‌توان این ارتباط را حفظ و احیا کرد. یادم است یک همسایه معلم داشتیم که از تهران آمده بود. خانم تهرانی صدایش می‌کردیم. مادرم مرا فرستاد در خانه خانم تهرانی.با خجالت گفتم، آمدم برای قرض گرفتن پیاز. گفت کتاب هم دوست داری؟ گفتم بله. یک جلد شازده کوچولو گذاشت روی سبد پیازها و داد دستم. بعد هم گفت، بخون. اگه دوست داشتی بازم بیا کتاب بگیر. چه اشکالی دارد در خانه همسایه را بزنیم و بگوییم کتاب جدیدی خوانده‌ام دوست داری بخوانی؟

صورتک‌های تسلیم

   محسن بهرامی
   بازیگر

من به‌عنوان یک کتاب مورد علاقه خودم «صورتک‌های تسلیم»، اثر محمد ایوبی را به مخاطبان معرفی می‌کنم. اگرچه انتخاب موضوع کتاب کاملاً سلیقه‌ای است و سلیقه شخصی من، بیشتر ادبیات ایران است. من علاقه خاصی به شعر و ادبیات داستانی دارم. البته از ترجمه‌های خوب هم غافل نیستم. در کنار علاقه‌مندی‌هایم به فراخور کار، هر نوع کتابی که نیاز باشد هم مطالعه می‌کنم. اما در میان کتاب‌هایی که خوانده‌ام به کتاب صورتک‌های تسلیم، علاقه خاصی دارم و آن را بسیار می‌پسندم. این کتاب، را انتشارات افراز در 280صفحه منتشر کرده و رمان عجیبی است. چه از نظر نوع روایت و قصه‌گویی و چه از نظر تکنیک و فرم. صورتک‌های تسلیم یکی از بهترین‌ها از نوع خودش است. یک رمان اجتماعی نیمه بلند که به شیوه‌ای پست‌مدرنیستی به داستان زندگی و قتل عین‌القضات همدانی پرداخته شده است. داستان با استفاده از چندین راوی روایت می‌شود. راوی اصلی، نویسنده‌ای در جهان معاصر است که بر حسب حادثه‌ای سوررئال با روح آواره عین‌القضات همدانی و کتاب پنهان او درخلال قرن‌ها مواجه شده و با او و داستانش همراستا می‌شود. در قسمت‌هایی از این کتاب آمده:«آنگاه تمام قد برابرم ایستاد:«اینک اجازه بدهید آفتابه لگن بیاورم تاپاهایتان رابشورم، بفرماییدآب را چگونه می‌پسندید؟صاحب!گرم؟خنک؟یا میانه و ولرم؟» خدا می‌داند، خودم تحمل بوی گند پاهایم رانداشتم، هرچه باعطریات هندی خیس‌شان می‌کردم انگار بلانسبت شما که می‌خوانید، فروشان کرده‌ام تو چاهک مستراح ومبال!».



وطن‌دار

  محمدکاظم کاظمی
   شاعر و نویسنده افغانستانی

پیشنهاد من برای علاقه‌مندان به مطالعه، خواندن کتاب «وطن‌دار» است، روایت 28افغانستانی از مهاجرت به ایران که به کوشش محمدسرور رجایی نوشته شده است. این کتاب از نظر واقعه‌نگاری مهاجرت و مسائلی که مهاجران افغانستان با آن درگیر هستند کتاب مهمی است و در 304صفحه، انتشارات جام‌جم منتشر کرده است. کتاب وطن‌دار، روایت مردم خاموش است؛ یعنی کسانی که تابه‌حال کمتر موقعیت داشته‌اند تا مسائلی را که در جامعه مهاجر با آن سروکار داشته‌اند، مطرح کنند. نخستین چاپ این کتاب سال 1400منتشر شد. نکته‌ای که باعث شده این کتاب بسیار ملموس و قابل درک باشد این است که نویسنده خودش دردسرها و ماجراهای داستان را از سر گذرانده و به خوبی با آنچه روایت کرده آشنا و نزدیک است. وطن‌‌دار در شمار پژوهش‌های تاریخ شفاهی قلمداد می‌شود. در این کتاب روایت شاعر، نویسنده، فعال اجتماعی، هنرمند، خطاط و دانشجو را در کنار یکدیگر می‌بینیم. در این روایت‌ها، قوانین مختلفی که جامعه مهاجر با آن مواجه هست را شاهد هستیم و روایت‌های متنوع پازل خوبی را تشکیل داده است. بهره‌ای که از کتاب بردم، بیشتر از حد تصورم بود. تصورم این بود که روایت‌ها تازه نیست، ولی زمانی که کتاب منتشر شد و روایت‌های مختلف کنار هم قرار گرفت، دیدم که در کتاب علاوه بر اینکه زیست مهاجرت را در افراد مختلف می‌بینیم، از طیف‌های مختلف دانشگاه و فرهنگ هر کدام به زوایای مختلف مهاجرت پرداخته‌اند.

خزان و خاکستر

  سعید بیابانکی
  شاعر

کتابی که من برای مطالعه آن را پیشنهاد می‌کنم، «خزان و خاکستر» است. این مجموعه غزل، گزیده‌ای از اشعار خسرو احتشامی، شاعر پیشکسوت و پرکار است که سرودن شعر را از دوران دبیرستان شروع کرد و تحت‌تأثیر آموزش‌های پدربزرگ مادری خود که شاعر و هنرمند بود، قرار گرفت.
 مجموعه خزان و خاکستر را انتشارات شهرستان ادب منتشر کرده است.
مطالعه این کتاب به‌ویژه برای شاعران جوانی که در ابتدای راه شاعری هستند، شبیه به سرمشقی آموزنده عمل می‌کند. این کتاب در 176صفحه منتشر شده و 76غزل این شاعر باتجربه اصفهانی با مضامینی مختلف و برپایه فرهنگ ایرانی سروده شده‌اند.
 علی موسوی گرمارودی، شاعر نامدار معاصر هم در وصف شاعر این کتاب گفته است:«احتشامی از شاعرانی است که شعر به سراغ‌شان می‌آید، نه اینکه آنها به سراغ شعر بروند، همانند آن چیزی که ما در حافظ می‌بینیم. در ایران بیش از تعداد انگشتان دست غزل‌سرای نو نداریم و باید بگویم احتشامی یکی از آنهاست.» ‌‌در ادامه شعری از این مجموعه را می‌خوانید:

«عروس دهکده، بانوی روستایی من
گل عفیف علف‌زار آشنایی من
بپوش جامه گل‌باف و گیوه گل‌دوز
چوُپی برقص به‌ساز غزل‌سرایی من
کپرنشین به‌نام بلندِ دهکده‌ام ...
که سنگ چین به فلک برده
بی‌نوایی من»‌

سیزده ساله شده‌ایم  و نوه داریم

دوقلو بودند و حتی دوستان دوقلو و چند قلو هم داشتند اما گروه منسجمی از چندقلوها نداشتند تا اینکه سال 1388 دانشگاه آزاد ایده‌شان را اجرایی کرده و یک سال بعد تشکل دوقلوهای آریایی را در سازمان ملی جوانان به ثبت رساندند. حالا 13سال از آن دوران می‌گذرد و این روزها «احسان خاصه‌تراش» مدیرعامل انجمن دوقلوها و چندقلوهای پارسی به همراه برادرش ایمان و دوستان پیگیرند تا در 22اردیبهشت جشن سیزدهم را در روز دوقلوها برگزار کنند. او برای ما از فعالیت‌های این انجمن می‌گوید.

  روز دوقلوهــــا در ایران  22  اردیبهشت است. حالا چرا این روز؟
هر کشوری یک روز برای دوقلوها دارد. اما این روز در ایران نبود تا اینکه پس از شکل‌گیری انجمن، بین 2اردیبهشت، 22اردیبهشت و چند تاریخ دیگر پیشنهادهایی داده شد. در ادامه با رأی‌گیری روز 22اردیبهشت انتخاب شد چون 2عدد 2، هم دوقل و هم 3قل حساب می‌شود و رندتر است. ما هر سال در این روز جشنی را برگزار می‌کنیم. گرچه در سال اول جشن در یکی از بوستان‌ها با حضور جمعیت کم برگزار شد اما به مرور با افزایش اعضا حتی از شهرهای دیگری، دورهمی چند قلوها در سایر شهرها هم برگزار می‌شود.

   این جشن چه دستاوردهایی داشته است؟
مهم‌ترین دستاورد دورهمی مشارکت خود اعضاست که هر فردی گوشه‌ای از کار را به‌عهده می‌گیرد. البته امیدواریم زمانی برسد که دولت هم همراهی‌مان کند. به جز این مورد آشنایی دوقلوها و چند قلوها با هم است. ما حتی 170ازدواج در این انجمن داشته‌ایم که بچه‌های نخستین گروه از زوج‌ها در پایه دوم و سوم دبستان هستند و ما نام این بچه‌ها را نوه‌های انجمن گذاشته‌ایم و هر روز شاهد ازدواج‌های بیشتر هستیم. البته این تمام ماجرا نیست و به جز جشن سالانه، در سال برنامه‌های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و تفریحی دیگری هم در راستای اهداف انجمن برپا می‌شود که تعداد فعالیت‌ها به 160مورد هم می‌رسد.

   با گذشت 13سال از فعالیت‌های انجمن برای تحقق اهداف گروه چقدر موفق بودید؟
روزی آرزوی ما ایجاد بستری برای دورهمی دوقلوها و چند قلوها، داشتن دفتر و وب‌سایت بود که در همان سال‌های اول به این اهداف رسیدیم و امیدواریم بتوانیم در گذر زمان با جذب و هدایت کمک‌ها و مشارکت مادی ومعنوی افراد حقیقی و حقوقی و دستگاه‌های دولتی وخصوص زمینه حمایت از خانواده‌های دوقلو وچند دوقلو را فراهم کنیم تا زمینه ازدواج و اشتغال فراهم شود. اگر خانواده‌ای بیمار خاص داشته باشد، بتوانیم از او حمایت کنیم یا خانواده‌های 4قلو شرایط خاصی دارند که هنوز نتوانسته‌ایم در این زمینه پویا باشیم.

   آماری از چندقلوهای کشور دارید؟
یک درصد جمعیت هر جامعه‌ای را دوقلوها تشکیل می‌دهند. البته شرایط آب و هوایی، ژنتیک، تغذیه و... در جابه‌جایی آمار مؤثر است. اما این آمار در ایران به 5/3درصد رسیده است. یعنی اگر در گذشته روزی 18مورد چند قلو توسط سازمان ثبت احوال ثبت می‌شد، الان نصف شده است. اما باز هم آمارش قابل توجه است.

   چه تعداد چند قلوها عضو انجمن هستند؟
تقریبا 40هزار نفر در کشور پراکنده‌اند. برای همین پیش‌بینی شد امسال در سیزدهمین سالگرد، علاوه بر جشن 4هزار نفری سالن وزارت کشور روز 22اردیبهشت، در شهر اردستان اصفهان هم روز 28اردیبهشت دورهمی هزار و 500نفری برای دوقلوهای اصفهان و ساکنان اطرافش در شهر اردستان برگزار شود. قرار است بازدید از اماکن دیدنی، کویرگردی و جشن داشته باشیم.

قلعه‌‌جنی

  مکان: کیش
  قدمت: 500سال

ویژگی: اگر اهل هیجان هستید و قصد سفر به کیش را دارید، حتما به قلعه جنی یکی از اماکن دیدنی جزیره سر بزنید. این قلعه‌ کوچک و متروکه در نزدیکی کشتی یونانی قرار گرفته و افسانه‌های بسیاری درباره‌اش وجود دارد. اگرچه اطلاعات دقیقی درباره تاریخچه و قدمت قلعه جنی در دست نیست اما عده‌ای ساخت آن را به زمان حضور پرتغالی‌‌ها در ایران نسبت می‌دهند. وقتی آنها بخشی از جنوب کشور را اشغال کردند، تصمیم گرفتند برای حفاظت از این منطقه چند قلعه بسازند که به‌احتمال فراوان قلعه جنی یکی از آنهاست. بنای قلعه مستطیل‌ شکل و با دو بارو و روی این باروها، برای محافظت از تک‌ تیراندازها، سوراخ‌هایی مربع شکل تعبیه شده است. دورتادور قلعه هم مکان‌‌هایی برای نگهبانی و نشانه‌‌گیری وجود دارد. این بنا 2طبقه مجزا و حیاط و باغچه کوچکی در وسطش دارد. نقل شده بعد از خروج پرتغالی از ایران، این قلعه به پاسگاه هنگ مرزی و محل خدمت سربازان و درجه‌داران ژاندارمری تبدیل شد اما مرگ ناگهانی و مرموز 4سرباز موجب نقل داستان‌های ترسناک شده است. بازدید از این قلعه تاریخی و متروکه، شب‌ها دشوار است و مردم محلی هنگام شب از ورود به داخل قلعه امتناع می‌کنند و درخواستی را برای همراهی بازدیدکننده‌ها نمی‌پذیرند. درحالی‌که داستان‌های مرتبط با قلعه جنی، پای بسیاری از گردشگران علاقه‌‌مند به هیجان را به این قلعه باز کرده است.

قلعه برن

  مکان: رومانی
  قدمت:700سال

ویژگی: این قلعه ترسناک شهرت جهانی دارد و مردم رومانی داستان‌های تخیلی زیادی درباره رازآلود بودنش نقل می‌کنند. آنها می‌گویند قلعه برن از گذشته‌های دور، محل زندگی خون‌آشام‌ها بوده است. عده‌ای حتی پا را فراتر گذاشته‌اند و ادعا می‌کنند دراکولا یک شخصیت واقعی بود و در همین قلعه زندگی می‌کرد. هر سال بیش از 6هزار نفر به نیت روبه‌رو شدن با دراکولا وارد قلعه برن می‌شوند اما همه آنها دست خالی این محل را ترک کرده‌اند. یک نویسنده ایرلندی به‌نام استوکر در سال 1897کتابی نوشته و کد‌هایی که در این کتاب درباره محل زندگی دراکولا داده، ویژگی‌های قلعه برن را دارد. در این کتاب به این موضوع اشاره شده که یکی از فرمانروایان اروپایی در قرن پانزدهم دستور قتل و شکنجه صدها نفر را در قلعه برن داده است. رومانیایی‌ها از این افسانه  به‌عنوان ابزاری برای معرفی این قلعه تاریخی به مردم دنیا استفاده می‌کنند و بازدیدکننده‌ها در بدو ورود به محوطه قلعه برن توسط 2فردی که لباس دراکولا را پوشیده‌اند راهنمایی می‌شوند. همزمان با ورود به این قلعه صدای زوزه گرگ‌ها پخش می‌شود و جو جالب و ترسناک و هیجان‌انگیزی را به‌وجود می‌آورد تا گردشگران برای بازدید از این قلعه ترغیب شوند. مهم نیست که ذهن گردشگران مملو از داستان‌های تخیلی مربوط به دراکولا باشد، برای رومانیایی‌ها مهم این است که گردشگران خارجی برای تجربه بخشی از تاریخ اروپا به این کشور سفر کنند.

گالری اثر

  تماشای مجموعه‌های بی‌نظیر

گالری اثر تهران، یکی از برجسته‌ترین و بهترین گالری‌های ‌ شهر بوده که در پاییز سال ۱۳۷۸ به روی پایتخت‌نشینان گشوده شد. جایی که تعداد بی‌شماری آثار هنری معاصر و مدرن را در خود جای داده است. در این گالری، آثار هنری خلق‌شده به وسیله هنرمندان مشهور و بنام ایرانی به نمایش گذاشته شده است. این گالری ‌، به حفظ کیفیت، آرشیو و انتشار آثار هنری مدرن اهمیت بسیاری داده و به‌طور فعال حامی پروژه‌های مرتبط و متنوع است.
باید بدانید که در این مجموعه ۱۲ هنرمند معروف تجسمی در جایگاه نمایندگان این گالری، مشغول به فعالیت و خلق آثار هنری هستند. جهت ترویج هنر معاصر ایران و نمایش آثار منتخب هنرمندان نماینده گالری اثر، آثار منتخب موجود در این مکان در نمایشگاه‌های بین‌المللی هنری نیز به نمایش درمی‌آید. این گالری، با داشتن تمرکزی خاص بر هنر مدرن ایران در کنار کسب سال‌ها تجربه‌ در عرصه هنر و بازار، تخصص لازم را در ارائه مشاوره به مشتریان در زمینه شکل‌گیری، توسعه و مدیریت مجموعه‌های هنری دارد. رفتن به این گالری سخت نیست.
در کنار استفاده از وسیله شخصی از وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو هم می‌توانید
 استفاده کنید.
   نشانی: خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، پلاک ۱۶
   شماره‌های تماس: ۸۸۳۲۶۶۸۹، ۸۸۳۴۳۹۴۷
  روزهای کاری: یکشنبه تا جمعه  از ساعت ۱۰ تا ۱۱ شنبه‌ها تعطیل

سینما المپیک

  تماشای بهترین فلیم‌ها

سینما دهکده‌ المپیک در سال ۱۳۵۳ افتتاح شد. پس از انقلاب این سینما در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفت و در سال ۱۳۸۷ اقدام به بازسازی آن کرد، اما سازمان تبلیغات اسلامی ظاهرا قادر به پرداخت هزینه‌های آن نبود و در نهایت حوزه‌ هنری و مؤسسه‌ پردیس سینمایی آزادی که متعلق به شهرداری تهران است، این سینما را از سازمان تبلیغات اسلامی خریداری و اقدام به نوسازی آن کرد. این سینما در یک دوره‌ ۱۶ ماهه‌ نوسازی دوباره بازگشایی شد. سینما دهکده المپیک در مساحتی حدود ۱۵۰۰مترمربع احداث شده و دارای یک سالن نمایش با ظرفیت ۴۰۰ نفر است که به اکران فیلم، اجرای تئاتر، اجرای کنسرت، برپایی همایش‌ و... اختصاص دارد. لابی سینما دهکده‌ المپیک نسبتا بزرگ است و سالن آن که کار طراحان داخلی است، بسیار لوکس و راحت طراحی شده که شاید نمونه‌ آن را کمتر در سالن‌های دیگر بتوان مشاهده کرد. شیب سالن، اندازه‌ پرده و فاصله‌ ردیف‌ها با هم و با پرده کاملا طبق استانداردهای جهانی است. سالن حالت نیم‌دایره داشته و ترکیب رنگ‌های استفاده‌‌شده در طراحی داخلی آن به‌گونه‌ای است که مخاطب در این مکان احساس آرامش می‌کند. سیستم پخش صدا، دالبی دیجیتال است و همچنین برای سیستم‌های پخش تصویر از جدیدترین دستگاه‌های روز دنیا استفاده شده است. سینما دهکده المپیک در بلوار دهکده المپیک، خیابان ورزش شرقی، المپیک ۴ قرار دارد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به سینما دهکده المپیک، ایستگاه چیتگر است.
  نشانی: بلوار دهکده المپیک، خیابان ورزش شرقی، المپیک ۴
  شماره‌ تماس:  ٠٢۱ -۴۴٧۶۴٠٨۵ - ۶


 

این خبر را به اشتراک بگذارید