• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191468
+
-

گفت‌وگو...

گفت‌وگو...


مرضیه حق‌خواه-کارشناس کتاب نوجوان

در سری جدید دوچرخه، از آغاز گفتیم و تصمیم‌های جدید. از شروعی دوباره. مثل طبیعت که با بهار، دوباره از نو شروع می‌شود. مثل دفتر اعمال‌مان که شب‌های قدر به صفحه‌ای سفید و خالی ورق می‌خورند تا سرنوشتی نو برای خود رقم بزنیم و سالی جدید را با توکل به خدا و تلاش و همتی مضاعف شروع کنیم.

حالا چه اشکالی دارد برای کتاب خواندن و کتاب‌دوست بودن هم آغازی دوباره را تجربه کنیم؟
تا حالا کتاب می‌خواندید؟ کتاب درسی منظورم نیست‌ها!! کتاب درسی را که در دفتر سرنوشت همه‌ ما با میخ کوبیده‌اند. برای همه‌ تنبلی کردن‌ها و درس نخواندن‌ها و توبه کرده باشیم و بخواهیم از اول شروع کنیم و به‌خود و خدای خود قول داده باشیم دیگر از شنبه درس بخوانیم و تکلیف‌های‌مان را هم به‌موقع تحویل دهیم؛ و چه تختِ تخت خوابیده باشیم و سرنوشت‌مان را خود خدا برای‌مان رقم زده باشد. نه منظورم اصلا اینها نیست. منظورم کتاب‌هایی غیراز کتاب‌های مدرسه است. حتی نه کتابی که از کتابخانه امانت گرفته‌ایم برای تحقیق فلان درس و تکلیفِ بهمان نمره!!

چه گفتی؟!! لذت بردن؟!!! مگر کتاب خواندن هم لذت دارد؟ مگر فیلم و سریال و بازی و گشت‌ و‌گذار و گعده و کافه است که لذت داشته باشد؟ آخر این مُشتی کاغذِ پر از نوشته که باید کله‌ات را بکنی درش و مثل کتاب درسی بخوانی و بخوانی و بخوانی هم ممکن است لذتبخش باشد؟

به‌نظر من، اینها همه انواع و اقسام کتابخوان بودن و کتاب‌دوست بودن هستند. کم و زیادش چه فرق می‌کند؟ مهم این است که باور دارید کتابی غیراز کتاب‌های درسی و کمک‌درسی هم وجود دارد.
خب! می‌خواهم به شما یک خبر خوش بدهم. این بخش متعلق به شماست. پس از این به بعد با من همراه باشید تا راهی نو را در کتاب خواندن شروع کنیم و در شماره‌های بعدی بیشتر درباره‌ کتاب باهم حرف بزنیم.
شاید هم اصلاً و ابداً اعتقادی به حرف‌های من نداشته باشید. شاید اصلا نمی‌دانید این لذتی که من از آن حرف می‌زنم از چه نوع است. خبر خوش اینکه شما هم می‌توانید از نو شروع کنید. می‌توانید این فرصت را غنیمت بشمارید و در هر شماره 5 دقیقه از وقت‌تان را به من قرض بدهید و این مطلب را بخوانید. خدا را چه دیدید. شاید شما هم روزی در زمره‌ کتاب‌دوستان وارد شدید. آن هم با همان معنایی که من از این گروه ارائه دادم.
پس بسم‌الله...

من که می‌گویم لذت دارد. شاید خیلی از شما هم این گفته‌ من را درک و تأیید کنید. شاید شما - بله خودِ خودِ شما را می‌گویم- هم مثل من یکی از گزینه‌های تفریح در اوقات فراغت‌تان کتاب خواندن باشد. شاید هم نه در این حد، ولی وقتی کتابی با عنوانی جذاب یا طرح جلدی خیره‌کننده ببینید مشتاق شوید کمی آن را ورق بزنید و آن وقت گرفتارش می‌شوید. شاید هم علاقه به کتاب خریدن دارید ولی به کتاب خواندن نه!!! شاید هم کتابی نمی‌خرید ولی وقتی در خیابان قدم‌زنان از جلوی یک کتابفروشی رد می‌شوید کمی قدم‌های‌تان کند می‌شود و نگاه‌تان می‌افتد به ویترینش.

محله کتاب‌بازها

مرضیه حق‌خواه یک مادر، معلم و به بیان خودش یک کتابخوار است. این عنوانی است که خودش در فضای مجازی به‌خودش داده است تا به بهانه این شناسه جمعی از اهالی دوستدار کتاب را دور خود جمع کند. البته کتاب‌های معرفی شده توسط او تنها به کودک و نوجوان منحصر نمی‌شود اما تمرکز اصلی او در این حوزه است؛  معرفی و بررسی کتاب‌های کودک و نوجوان.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید