• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 17 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191092
+
-

قلعه‌ای در ارتفاع 2هزار متری

قلعه موران زمینی به مساحت 3 کیلومتر مربع دارد که زمانی پایتخت ییلاقی سلسله اشکانیان بوده است

قلعه‌ای در ارتفاع 2هزار متری

هفت صبح در مقابل سازمان جنگلبانی برنامه تغییر کرد. ما را به کلانتری رامیان بردند. تنه‌های قطع شده درختان پشت نیسان قاچاقچیان مثل اجسادی به خواب رفته روی هم تلنبار شده بودند.
ماجرا در شب اتفاق افتاده بود و قاچاقچیان با جنگلبانان درگیر شده و با تبر به پشت سر یکی از جنگلبانان زده و دست آن یکی را هم گاز گرفته‌ بودند. مسئولین جنگلبانی راهی بیمارستان شدند و ازآن دو عیادت کردند. کمی بعد رفتیم تا محل کشته شدن درختان را ببینیم؛ هر‌کدامشان که به جاده نزدیک‌تر بودند زودتر مرده بودند.  انگار در صف مقدم مبارزه آنها که جلوترند شجاع‌ترند، محکم ایستاده‌اند تا پیشمرگ دیگر درختان شوند.
چشم‌اندازی فراخ و مسطح که انتهای مه‌آلودش به جنگل متصل است. در گذشته‌های دور که مراتع به زمین‌های کشاورزی تبدیل نشده بود قلمرو اسب‌های وحشی بود. نقش‌و‌نگار سم‌هایشان دشت‌ها را نقاشی می‌کرد و موهایشان رقص‌کنان در باد مانند آرشه ویولن موسیقی می‌‌نواخت.
چشمه گل« رامیان» آبشخورشان بود و رنگ فیروزه‌ای درخشانش مانند نگینی در گستره سبز جنگل بود. رامیان خودش به تنهایی پر از دیدنی است. اگر اهل پرواز هم باشید می‌توانید به سایت پروازی رامیان بروید و مانند پرنده‌ای سرخوش از بالا دیدنی‌هایش را در قلب جنگل نظاره کنید. مسیرمان راهی بود در اعماق جنگل تا روستایی به‌نام پاقلعه؛ اسمش معرف خودش است. قلعه‌ای دارد در ارتفاع 2هزار متری مربوط به دوران اشکانیان که برای رفتن و دیدنش باید صخره‌نورد باشید. در پاقلعه به ساعت نیاز ندارید؛ زمان ناهار را به افق عطر قورمه سبزی با سبزی‌های معطر کوهی متوجه می‌شوید. مسیر عطر را دنبال کردیم و به بومگردی «بهشت پاقلعه» رسیدیم. زمان از دستمان خارج شده بود. باید قبل از تاریک شدن هوا سراغ الماس‌های سیاه در پای بلوط‌های هیرکانی می‌رفتیم. اگر قصد دارید سفری ماجراجویانه از گرگان به سمت پارک ملی را طی کنید، به‌علت دور بودن مسافت شهرهای استان گلستان از یکدیگر توصیه ما این است که وارد شهر رامیان شوید و مستقیم به روستای پاقلعه بروید؛ هم بوم‌گردی‌هایی با قیمت مناسب با منظره‌ای بی‌نظیر دارد و هم غذاهایی لذیذ و دلچسب. یادتان باشد پاقلعه و رامیان در میانه راه است و با یک برنامه‌ریزی خوب می‌توانید شهر‌های جنوبی استان گلستان را بگردید.

 روستای پاقلعه


درخت قطع شده  توسط قاچاقچیان  که برای گمراه کردن جنگلبانان آن را سوزانده‌اند


 چشمه گل


دستگیری قاچاقچیان چوب



 

این خبر را به اشتراک بگذارید