• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 17 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191041
+
-

تدارک «اینترنت حرفه‌ای» برای کسب‌وکارهای نوپا

معاون علمی ریاست‌جمهوری در نخستین نشست خبری خود از ارائه اینترنت ویژه به شرکت‌ها و افراد مرتبط با فضای فناوری خبر داد

فناوری
تدارک «اینترنت حرفه‌ای» برای کسب‌وکارهای نوپا

 زهرا خلجی-روزنامه‌نگار

پس از گذشت حدود 9‌ماه از حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در جایگاه معاونت علمی، فناوری و دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، او روز گذشته در نخستین نشست خبری خود حاضر شد. دهقانی در خلال پاسخ به سؤالات اهالی رسانه، گزارشی هم ازعملکرد این معاونت مهم نهاد ریاست‌جمهوری ارائه کرد. او در کنار ارائه برنامه‌هایی درباره توسعه اقتصاد دیجیتال و شرکت‌های دانش بنیان و جلوگیری از مهاجرت نخبگان، درباره هماهنگی با وزارت ارتباطات برای دسترسی به اینترنت طبقاتی که البته او اصرار داشت آن را اینترنت ویژه یا حرفه‌ای بنامد، گفت.

اینترنت ویژه تا 3ماه دیگر
دهقانی فیروزآبادی در پاسخ به سؤالی درخصوص مشکلات زیرساختی شبکه اینترنت گفت: طی 6‌ماه گذشته با تمامی نهادهای مرتبط درباره اختلال‌‌ها در شبکه و بهبود وضعیت شبکه صحبت شده و درنهایت به نتایج خوبی نیز رسیده است. با این حال او با رد عنوان اینترنت طبقاتی تأکید کرد که باید از این اینترنت با عنوان «اینترنت حرفه‌ای» برای مشاغل مرتبط با دنیای فناوری یاد شود. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: به‌دنبال مذاکره و همکاری با وزارت ارتباطات قرار است مراکز نوآوری و هم‌آفرینی، اینترنت پرسرعت و خاصی ارائه دهند که نیروهای حرفه‌ای و علاقه‌مند از آن استفاده کنند. این مورد به‌احتمال زیاد کمتر از 2 تا 3‌ماه آینده اجرایی می‌شود. دهقانی با تأکید بر لزوم ایجاد شبکه پایدار برای فعالیت کسب‌وکارها با اشاره به برگزاری چندین نشست با مدیران کسب‌وکارهای پلتفرمی در سال گذشته گفت: ما به‌عنوان نماینده این افراد با هیأت دولت، مرکز ملی فضای مجازی و شورای‌عالی فضای مجازی جلساتی برگزار کردیم و از این پلتفرم‌ها حمایت شد.

تلاش برای پیشگیری از مهاجرت نخبگان
حفظ نخبگان در کشور و تلاش برای بازگرداندن نخبگانی که به زعم دهقانی سفرای ایران در خارج از کشور هستند یکی از مهم‌ترین محورهای این نشست بود. دهقانی درباره آمار مهاجرت و تلاش‌ برای بازگرداندن نخبگان گفت: طبق آمارهای رصدخانه، مهاجرت نخبگان آمار متوسطی دارد اما برای کشور ما که نیرو‌ی انسانی سرمایه ارزشمندی است، این آمار خوب نیست. برای کاهش این آمار به‌کار غیرشعاری و عملی و یک برنامه‌ریزی بلندمدت نیاز است که خوشبختانه این برنامه در همه نهادهای دولتی مرتبط، وجود دارد. کم کردن آمار مهاجرت با ایجاد زمینه ماندگاری میسر است. بیش از ۷۰درصد نخبگان می‌گویند مهم‌ترین انگیزه آنها برای ماندگاری، تأثیرگذاری است و دغدغه بعدی آنها بحث معیشت است. معاونت علمی به‌عنوان یک نهاد میانجی که می‌تواند از بالا دست با دولت و از پایین دست با جامعه نخبگانی ارتباط برقرار کند، تلاش می‌کند فرصت‌های بازار را از دستگاه‌ها گرفته و با جامعه نخبگانی تعامل کند. او گفت: بستر بعدی تأثیرگذاری، کمک به بحث‌های معیشتی است. برای نخبگان واقعی کشور، تسهیلاتی در زمینه اسکان، خودرو و خانه‌دار شدن را پیگیری می‌کنیم. حتی فرصتی فراهم شده است که نخبگان خارج از کشور که تمایل به همکاری با داخل کشور دارند نیز به هدفشان برسند.

طرح توسعه دانش‌بنیان‌های نوپا
یکی از مهم‌ترین حوزه‌های معاونت علمی به بحث شرکت‌های دانش بنیان اختصاص دارد. دهقانی با بیان اینکه یکی از موضوعات جدی در این معاونت بحث اقتصاد دانش‌بنیان است گفت: ۸۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حال حاضر در ایران فعال هستند. او ابراز امیدواری کرد که سیاست‌های نسل چهارم معاونت علمی باعث شود سهم اقتصاد دیجیتال از این عرصه، رشد سالانه بیشتری داشته باشد. او گفت: اتفاق سال گذشته کمک به شرکت‌ها برای دانش‌بنیان شدن بود و در همین راستا سال۱۴۰۱ نسبت به سال۱۴۰۰ با افزایش صددرصدی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مواجه بودیم. او همچنین به آغاز برنامه‌های این معاونت برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا اشاره کرد و گفت: بسته‌های حمایتی گلخانه‌ای برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در حال راه‌اندازی است. شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا یعنی شرکت‌هایی که زیر 10نفر پرسنل تخصصی دارند، کمتر از ۵ سال از زمان تاسیس آنها می‌گذرد و گردش مالی سالانه آنها کمتر از 5میلیارد تومان است.

عملکرد پارک‌های فناوری
دهقانی درباره نحوه عملکرد پارک‌های علم و فناوری کشور گفت: تمام مطالعات نشان می‌دهند که ما نسبت به دنیا در شتاب‌دهنده، پارک‌ها و مراکز، رشد ۵ تا 10برابری زیرساخت داریم. بخشی از این هیجان طبیعی است. وقتی جریانی ایجاد می‌شود همه به تولید آن ساختار رو می‌آورند. ما بر مبنای محاسبات معتقدیم کشور برای اینکه بتواند به سهم سالانه یک درصد اقتصاد دانش‌‌بنیان از GDP برسد باید در افق 2 سال آینده ۲۰هزار شرکت دانش‌بنیان داشته باشد. تا ابتدای سال گذشته حدود ۶۵۰۰شرکت دانش‌بنیان ثبت شده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید