• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190864
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/JZEkv
+
-

سوری‌ها استقبال‌گرمی از رئیس‌جمهور ایران داشتند

روز با شکوه مقاومت

هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و سوریه در حضور رئیسی و اسد، 15سند همکاری امضا کردند

گزارش
روز با شکوه مقاومت

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

رئیس‌جمهور ایران دیروز در رأس هیأت عالی‌رتبه سیاسی - اقتصادی، به‌منظور انجام سفر 2روزه، وارد دمشق شد تا روابط راهبردی ایران و سوریه وارد مرحله نوینی شود. مراسم استقبال رسمی بشار اسد از سیدابراهیم رئیسی در مجموعه قصر «الشعب» سوریه در شرایطی انجام شد که برگزاری مذاکرات مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دوطرف به ریاست روسای‌جمهور ایران و سوریه از عزم دوجانبه به‌منظور گسترش همه‌جانبه مناسبات حکایت داشت.
به‌گزارش همشهری، یازدهمین سفر خارجی رئیس دولت‌سیزدهم در حدود 20ماه گذشته در شرایطی انجام شد که دیروز، دمشق پذیرای عالی‌ترین مقام اجرایی ایران، آن‌هم پس‌از حدود 13سال بود؛ سفری که در راستای پیشبرد راهبردهای دولت سیزدهم درمسیر تقویت دیپلماسی همسایگی انجام شد.

برنامه‌ها و همراهان
رایزنی‌ مقام‌های بلندپایه ایران و سوریه دیروز درحالی برگزار شد که رئیسی را در این سفر چهره‌هایی مانند غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع، مهرداد بذرپاش وزیر راه‌وشهرسازی که ریاست کمیسیون مشترک ایران و سوریه را نیز برعهده دارد، جواد اوجی وزیر نفت و عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری همراهی می‌کنند. ازسوی دیگر دیدار با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سوریه‌ و نیز امضای اسناد و تفاهمنامه‌های اقتصادی و سیاسی بین تهران و دمشق ازجمله برنامه‌های روز اول این سفر بود. حضور در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایرانی و سوری، دیدار با ایرانیان مقیم و همچنین زیارت اماکن مقدسه از دیگر برنامه‌های سفر رئیس‌جمهوری ایران به سوریه به‌حساب می‌آید.

جشن مقاومت در دمشق
در شرایطی که کارشناسان معتقدند سفر رئیسی به دمشق، نقطه عطفی در روابط 2کشور و همچنین تحولات منطقه‌ای به‌حساب می‌آید، برپایی جشن پیروزی محور مقاومت، آن‌هم پس از سال‌ها بحران، یکی از مهم‌ترین نمودهای سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه بود. به اذعان ناظران تحولات منطقه، این سفر نشان‌دهنده پیروزی محور مقاومت در برابر بحران‌های منطقه‌ای طی سال‌های اخیر بوده‌است. رویکردهای ضدهژمونی ایران و سوریه، که دارای منافع مشترکی در عرصه‌های مختلف نیز هستند، در ماه‌های اخیر با موفقیت‌های قابل‌توجهی همراه بوده‌است. ازسرگیری روابط ایران و عربستان و هموار شدن مسیر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، از موفقیت‌های محور مقاومت در دستیابی به اهداف ترسیمی حکایت دارد. به‌نظر می‌رسد غرب‌آسیا پس‌از گذر از 12سال پرتنش، به پیروزی محور مقاومت اذعان کرده‌است.

بازتاب‌های جهانی سفر ‌دمشق

سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه، پس‌از 13سال، آن‌هم در شرایط کنونی که خاورمیانه و خلیج‌فارس شاهد تحولات ملموسی است، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی داشت که در ادامه به بخشی از آنها اشاره می‌شود.
روزنامه فایننشال تایمز: سفر رئیسی نمایش قدرت برای انتقال این پیام است که ما توانستیم اسد را در قدرت نگه داریم و قصد داریم حضور پررنگ در منطقه را حفظ کنیم.
خبرگزاری فرانسه: سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه می‌تواند صفحه جدیدی در روابط نزدیک تهران و دمشق باز کند.
یوسی یوشع، خبرنگار نظامی روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت»: فرصت از دست رفته؛ رئیس‌جمهور ایران به سوریه سفر کرد.
روزنامه لبنانی البناء: سفر رئیسی به دمشق تاریخی است و با این سفر، فضای بهبودی سوریه تکمیل خواهد شد.
نور علی، تحلیلگر بارز جهان عرب: تهران و دمشق در حال چیدن ثمره پیروزی خود هستند.
رویترز: سفر رئیسی به دمشق در حالی انجام می‌شود که ایران و عربستان سعودی پس از سال‌ها تنش، مشغول بازسازی روابط خود هستند.

استقبال گرم مردم سوریه از رئیسی
یکی از مهم‌ترین جلوه‌های نخستین روز سفر رئیسی به سوریه، استقبال پرشور جمع قابل‌توجهی از شهروندان سوری از رئیس‌جمهور ایران بود. دیروز و در بدو ورود رئیسی به دمشق، حضور جمعی از شهروندان‌ سوری‌ برای استقبال از رئیس‌جمهور ایران و هیأت همراه در فرودگاه بین‌‌المللی دمشق‌، جلوه‌های نابی از پیوندهای عمیق 2کشور را به تصویر کشید. استقبال‌‌کنندگان از رئیس‌جمهور ایران، با در دست داشتن تصاویری از رئیسی، بشار اسد و شهدای مقاومت، از سفر رئیس‌‌جمهور ایران به این کشور، پس‌از ۱۳سال بحران و جنگ‌، ابراز خرسندی کردند. رئیسی نیز با توقف و حضوری کوتاه در مسیر، به ابراز احساسات استقبال‌کنندگان مردمی پاسخ داد.

 همکاری‌های راهبردی
اجرایی‌سازی «برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه» یکی از مهم‌ترین محورهای رایزنی روسای‌جمهور 2کشور در دمشق بود. رئیسی در دیدار با اسد تأکید کرد جمهوری‌اسلامی همانگونه که در مبارزه با تروریسم در کنار دولت و ملت سوریه ایستاد، در عرصه آبادانی و پیشرفت نیز در کنار برادران سوری خود می‌ایستد. وی با تأکید بر اینکه تغییرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار، نتوانسته بر روابط برادرانه 2کشور تأثیر بگذارد، تأکید کرد که امروز حقانیت‌ جایگاه ایران و سوریه، انطباق این مسیر با عقلانیت‌ و مقاومت و ایستادگی کاملاً اثبات شده‌است. رئیس‌جمهور سوریه نیز دراین دیدار با قدردانی از مواضع و حمایت‌های جمهوری‌ اسلامی از دولت و ملت سوریه در روزهای سخت‌ و بحرانی این کشور، خواستار نقش‌آفرینی بیشتر ایران در برقراری صلح و امنیت پایدار دراین کشور و حضور مؤثر در بازسازی مناطق جنگ‌زده شد.

12سال فتنه کردند ولی سوریه ایستاد
رئیس‌جمهور در سخنانی در حرم مطهر حضرت زینب(س) با اشاره به ایستادگی مجاهدان راه خدا در حزب‌الله لبنان، سوریه، عراق و یمن، گفت: 12سال ظلم، توطئه و فتنه کردند، پول‌های حرام را به گروه‌های تکفیری دادند، امپراتوری رسانه‌ای برای جنگ روانی فعال بود، کشتار و جراحت وارد کردند، خانه‌ها را ویران کردند، زنان را بی‌خانمان کردند و کودکان را کشتند؛ ۱۲ سال از جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی و دست‌پرورده‌های آنان گروه‌های تکفیری می‌گذرد، اما سوریه مقاوم و سرافراز ایستاده است.سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه آن روزی که جریان گروه‌های تکفیری آغاز شد، برخی جریان را خوب نشناختند و موضع‌گیری درستی نداشتند، اما مقتدای بصیرت‌آفرین ما امام خامنه‌ای شرایط را خوب شناخت و فرمود جنس این حرکت آمریکایی و صهیونیستی است، گفت: این میزان خشونت نمی‌تواند کار مسلمانان باشد، این کار جنایت صهیونیست‌هاست، درست تحلیل و هدایت کرد و در جهان اسلام در مقابل تکفیری‌ها وحدت ایجاد کرد.

امضای 15سند همکاری

سفر رئیسی به دمشق، علاوه بر ابعاد سیاسی - امنیتی آن، از جنبه‌های اقتصادی نیز با دستاوردهای مهمی همراه بود. برهمین اساس هم بود که هیأت‌های عالی‌رتبه 2کشور، پس‌از حضور در نشست مشترک، ۱۵سند همکاری امضا کردند.برنامه جامع همکاری‌های راهبردی ایران و سوریه، تاسیس بانک و بیمه مشترک 2 کشور و اعزام سالانه ۵۰هزار زائر به دمشق بخشی از اسناد همکاری امضا شده میان دوطرف بود. اسناد امضا شده فعالیت تجار و فعالان اقتصادی را تسهیل می‌کند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید