• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190863
+
-

احقاق حقوق هنرمندان

شنیده‌هایی درباره لغو عضویت تعدادی از اعضای صندوق اعتباری هنر در این روزها، سوژه خبری شده است؛ البته در سال گذشته هم انتقادهایی از سوی برخی در همین راستا مطرح شده بود.
به‌عنوان نمونه 1- یک عضو سابق هیأت‌مدیره خانه سینما اعلام کرد: اواخر سال گذشته متوجه شدم عضویتم در صندوق اعتباری هنر لغو شده است. ‌در پاسخ به این ادعا، محسن ملکی، نماینده خانه سینما در صندوق اعتباری هنر توضیح داد که من به‌عنوان نماینده خانه سینما در صندوق اعتباری هنر خبر منتشرشده را کاملاً تکذیب کرده و با صراحت اعلام می‌کنم هیچ‌گونه لغو عضویت و قطع بیمه در مورد اسامی ارائه شده از سوی صندوق اعتباری هنر صورت نگرفته است. 2- خانه موسیقی ایران در پی انتشار برخی مطالب در فضای مجازی مبنی بر قطع بیمه تامین اجتماعی اعضا، تأکید کرد که خوشبختانه همه اعضای متقاضی این نهاد که دارای شرایط قانونی بوده‌اند از سوی خانه موسیقی به صندوق اعتباری هنر معرفی شده اند‌ و بیمه آنها برقرار شده است و پس از برقراری بیمه طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی عدم‌پرداخت حق بیمه از سوی بیمه شده به‌مدت حداکثر 3ماه موجب قطع بیمه از سوی آن سازمان می‌شود.  البته به‌نظر می‌رسد برخی، براساس آیین‌نامه صندوق اعتباری هنر، در قالب هنرمند دسته‌بندی نمی‌شوند، اما توقع دریافت خدمات از این صندوق را دارند که مسلم کریمی، معاون اعضای صندوق اعتباری هنر در این‌باره گفته است: متأسفانه طی سنوات گذشته بعضی از افراد با تخلف و جعل عنوان هنرمند در مدارک ارائه شده، وارد چرخه‌های حمایتی و خدماتی صندوق شده‌اند که در این زمینه بعد از اینکه متوجه این فرایند شدیم، تلاش کردیم تا از طریق مسیر قانونی، در این زمینه اقدامات قضایی لازم را براساس مدارک و اسنادی که در اختیار داشتیم، انجام دهیم و از طریق حقوقی و قضایی نسبت به احقاق حقوق هنرمندان اقدام کنیم. پیش از این نیز سیدمجید پوراحمدی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۱ توضیح داده بود که ما هیچ هنرمندی را حتی کسانی که در سال‌های دور فعالیت داشته‌اند، از صندوق حذف نکردیم، ولی افرادی را داشتیم که با جعل سند از میلیون‌ها تومان خدمات بیمه‌ای صندوق استفاده کرده بودند که ۱۵۰نفر تاکنون در این مسیر حذف شده‌اند. البته شاید ۱۰تا ۱۵ نفر به اشتباه حذف شدند که بلافاصله برگشت داده شدند.
سرانجام اینکه بنابراعلام معاون اعضای صندوق اعتباری هنر، بیمه تأمین اجتماعی هیچ هنرمند فعالی از طریق صندوق اعتباری هنر قطع نشده و اگر مواردی مطرح‌شده که بیمه برخی اعضای فعال در این زمینه حذف شده به هیچ عنوان صحیح نیست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید