• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 13 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190766
+
-

چرا رژیم صهیونیستی به سوریه حمله می‌کند؟

چرا رژیم صهیونیستی به سوریه حمله می‌کند؟

بامداد سه‌شنبه بار دیگر رژیم صهیونیستی حملات موشکی خود را علیه اهدافی در سوریه از سر گرفت. خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، حملات موشکی بامداد سه‌شنبه رژیم صهیونیستی را متوجه اهدافی در فرودگاه حلب اعلام کرده و گفته است در جریان این حمله حداقل یک سرباز سوری به شهادت رسید و 7 نفر دیگر ازجمله 2 غیرنظامی زخمی شدند. منابع سوری این را نیز گفته‌اند که فعالیت فرودگاه حلب در نتیجه حملات موشکی صهیونیست‌ها فعلا متوقف شده است.
دیده‌بان حقوق بشر سوریه هم که مرکز آن در لندن است، مدعی شده که در این حمله یک انبار مهمات در فرودگاه حلب هدف گرفته شده است، اما این ادعا را منابع رسمی در دمشق تأیید نکرده‌اند. حمله موشکی بامداد سه‌شنبه در ادامه مجموعه تجاوزاتی صورت گرفته که صهیونیست‌ها به‌ویژه طی چند‌ماه گذشته علیه سوریه انجام داده‌اند. عمده این حملات با پرتاب موشک در ساعات بامدادی صورت می‌گیرد و با وجود آنکه منبع شلیک موشک‌ها از پرتابگرهای ارتش رژیم صهیونیستی است، اما مقامات تل‌آویو به‌طور معمول پس از این حملات هیچ اظهارنظری نمی‌کنند و در بیشتر موارد، آنها توضیح مشخصی درباره حمله موشکی به سوریه نداشته‌اند.
با این حال در مواردی مقامات صهیونیست با طرح ادعاهایی ضد‌ایرانی به‌صورت غیرمستقیم حملات موشکی بامدادی علیه اهدافی در سوریه را با حضور ایران در حمایت از دولت بشار اسد مرتبط دانسته‌اند. به‌رغم سکوت نسبی صهیونیست‌ها پس از حملات موشکی بامدادی به سوریه، اما مقامات سوریه تاکنون در چند نوبت با ارسال نامه‌های مجزا و جداگانه به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت، ضمن متجاوزانه توصیف کردن حملات اسرائیل، خواستار مداخله سازمان ملل در این تجاوز آشکار و توقف حملات تل‌آویو شده‌اند. علاوه بر سوریه، هیأت نمایندگی روسیه در شورای امنیت نیز تاکنون در چند نوبت خواستار توقف حملات صهیونیست‌ها به خاک سوریه شده است. ازجمله 2‌ماه پیش همزمان با ادامه این حملات، «دیمیتری پولیانسکی»، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان از تل‌آویو خواست تا دست از اقدامات تحریک‌آمیز مسلحانه و نظامی خود علیه سوریه بردارد؛ اقداماتی که به‌ گفته نماینده روسیه می‌تواند عواقب و پیامدهای خطرناکی برای کل منطقه داشته باشد. پولیانسکی همچنین خاطر نشان کرد: «اقدامات خشونت‌آمیز اسرائیل علیه سوریه نقض علنی قانون بین‌الملل است.»  با وجود این درخواست‌ها، اما تاکنون سازمان ملل و یا شورای امنیت، اقدامی جهت توقف حملات رژیم صهیونیستی به سوریه نداشته‌اند. براساس گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، صهیونیست‌ها در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۲ بار به مواضع و تأسیسات نظامی در خاک سوریه حمله کردند و در جریان این حملات بیش از ۹۰ هدف زمینی مورد اصابت قرار گرفته است. همچنین در این حملات ۸۹ نظامی سوری جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۱۲۰ نظامی نیز مجروح شده‌اند. طی چند‌ماه گذشته حجم حملات موشکی صهیونیست‌ها علیه سوریه دوچندان شده و هفته گذشته نیز «واسیلی نبنزیا»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تأکید کرد که این کشور افزایش تعداد حملات هوایی اسرائیل به خاک سوریه از ابتدای سال 2023 و همچنین عدم‌واکنش مناسب رهبری سازمان ملل به این حملات را محکوم می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید